koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  8 lat temu

Baroque Insight

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 939 wyświetleń od 12 stycznia 2017

Organizator: Agencja Muzyczna Polskiego Radia

Wykonawcy:
ANNA KOWALSKA - gitara barokowa
ANTON BIRULA - teorba

W programie: Allessandro PICCININI, Girolamo KAPSBERGER, Santiago de MURCIA, Gaspar SANZ, Robert de VISEE, Francois COUPERIN, Antoine FORQUERAY.

"W programie tym kładziemy szczególny nacisk na muzykę komponowaną na gitarę barokową i teorbę. Ten kameralny zestaw instrumentów był chętnie używany w Europie ponad dwa wieki temu. Niski rejestr teorby pięknie dopełnia wysoki zakres brzmienia gitary barokowej. Pierwotnie uznane za idealne instrumenty akompaniujące, jako para często używane były w grupie basso continuo. Umiejętność realizacji basso continuo i zdolności improwizacyjne, które posiadali muzycy tamtych czasów były urodzajną glebą dla sztuki spontanicznego muzykowania. Często znajdujemy kompozycje pierwotnie przeznaczone na instrumenty z rodziny lutni lub gitarę, w wersji na inne instrumenty i składy. Można sobie łatwo wyobrazić, że duża część dzieł, które spotykamy, pozostawia ogromny obszar dowolności wykonawcy, dając mu możliwość zostania w pewnym sensie ich współautorem. Pracując nad niniejszym programem próbowaliśmy odtworzyć spontaniczną atmosferę wrodzoną muzykowaniu, które było codzienną praktyką w epoce baroku."
Anna Kowalska & Anton Birula

Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie kompozytorami francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Anna zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha, jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Realizując partie basso continuo występowała z takimi artystami jak: Emma Kirkby, Teodor Kurentsis, Władysław Kłosiewicz, Tytus Wojnowicz, Marek Toporowski, Anna Mikołajczyk, Nazar Kożuchar (The Pocket Symphony, Rosja), Anatolij Grindienko i Wiktor Sobolenko (Rosja). Obecnie Anna skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową. Poszukując pierwotnego brzmienia utworów J. S. Bacha oraz S. L. Weissa Anna łączy swoją indywidualną interpretację z unikalną technologią, grając na strunach jelitowych, takich jakich używano w epoce baroku.

Anton Birula studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową - taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej. Jego fascynacja francuską muzyką na violę da gamba doprowadziła do współpracy z rosyjskim gambistą Wiktorem Sobolenką, z którym w roku 2001 nagrali płytę zawierającą utwory Maraina Marais na gambę solo z teorbą jako jedynym towarzyszącym instrumentem continuo. Anton Birula współpracował z tak wybitnymi solistami jak Władysław Kłosiewicz, Nigel Kennedy, Emma Kirkby, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik. Podczas swojej długiej współpracy z Warszawską Operą Kameralną brał udział w wystawieniach wszystkich dzieł Claudio Monteverdiego, a także oper Periego, Cacciniego, Landiniego i Scarlattiego.

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ