Chris Potter Quartet
- 21 kwietnia 2017, piątek» 19:30
Chris Potter Quartet
Chris Potter - saksofon
David Virelles – fortepian
Joe Martin – bas
Marcus Gilmore – perkusja
Światowej klasy solista, kompozytor, saksofonista i lider zespołu, Chris Potter stał się przewodnikiem swojego pokolenia. Down Beat nazwał go "jednym z najlepiej badanych (i kopiowanych) saksofonistów na świecie", w tym czasie Jazz Times zidentyfikowało go jako "postać o międzynarodowej renomie." Dave Liebman nazywa go jednym z najlepszych muzyków wszechczasów. Na podstawie opinii czytelników Down Beat w głosowaniu Readers Poll 2008 wyprzedza go tylko wielki Sonny Rollins.
Jest najmłodszym muzykiem w historii, który wygrał Nagrodę Jazzpar Danii. Imponująca dyskografia Pottera obejmuje 15 płyt jako lidera i sidemana na ponad 100 albumach. Był nominowany do nagrody Grammy za pracę nad swoim solowym "In Vouge", utworem z Joanne Brackeen w 1999 z albumu Pink Elephant Magic, nagrodzony Grammy za album w 2000 roku "Two Against Nature". Występował i nagrywał z wieloma czołowymi muzykami, takimi jak Herbie Hancock, Dave Holland, John Scofield, Mingus Big Band, Jim Hall, Paul Motian, Dave Douglas, Ray Brown. Szczyt popularności osiągnął współpracując z kwartetem Pata Metheny'ego, nagrywając wspólnie płyty i uczestnicząc w trasach koncertowych na całym świecie, w tym parokrotnie w Polsce.
Jego ostatni album Ultrahang, to zwieńczenie okresu pięciu lat pracy ze swoim undergrandowym kwartetem: Adam Rogers na gitarze, Craig Taborn na Fender Rhodes i Nate Smith na perkusji. Album nagrany w studio w styczniu 2009 roku po intensywnych trasach koncertowych, co pokazuje zespół w jego jak najlepszej formie.
Od wejścia na scenę w Nowym Jorku w 1989 roku jako 18-letniego geniusza wraz z ikoną bebop Redem Rodney’em (który sam grał jako młody człowiek obok legendarnego Charlie Parkera), Potter stał się przede wszystkim instrumentalistą, kompozytorem i aranżerem. Przez lata 90' kontynuował zdobywanie bezcennego doświadczenia estradowego jako sideman a jednocześnie jako lider zespołu-kompozytor aranżer. Uznane występy z 1997 roku z Unspoken (z basistą i mentorem Dave'em Hollandem, perkusistą Jack DeJohnettem i gitarzystą Johnem Scofieldem), z 1998 z Vertigo, z 2001 i 2002 z Graditiude oraz Travelling Mercies wykazywały skłonność do podejmowania ryzyka i mieszania gatunków. "Wydawało mi się, że jest to sposób na połączenie mojej muzyki wraz z tym czego słuchałem w przeszłości" - tłumaczy.
Potter zaczął badać nowe terytoria w 2004 roku na gruncie elektronicznym: Live at the Village Vanguard (z basistą Scottem Colley'em, perkusistą Billem Stewartem i klawiszowcem Kevinem Hays'em) a następnie poszedł nieco dalej z Underground w 2006 (z gitarzystą Waynem Krantzem, pianistą elektrycznym Craigiem Tabornem i perkusistą Natem Smith'em). Jak wypowiedział się w "Jazz Times": "Chciałem zrobić coś bardziej w stylu funk-podobnym... muzyka, która wydaje się być w powietrzu, wszędzie wokół nas, ale zachowuje konwent jazzowy”.
W 2007 kontynuował w klimacie elektronicznego groove na Follow The Red Line: Live at the Village Vanguard(z gitarzystą Adamem Rogersem zastępującym Krantza w zespole). Potter opowiada o przygodach, które przeżyl grając z undergroundowym kwartetem: "Był taki moment, kiedy poczułem jakby kontekst którego do tej pory nie czułem, nie wystarczał aby wyrazić to co chciałem lub aby ruszyć do przodu w jakikolwiek sposób. Moja estetyka jako saksofonisty zawsze bazowała na Bird, Lester Young'u, Sonny Rollinsie i wielu innych wirtuozach instrumentalnych. To, czego nauczyłem się od nich w kwestii frazowania, brzmienia i osiągania rytmu nigdy nie zapomnę. Jednak muzyka to żyjąca istota; musi się zmieniać. Otarłem się o wiele form muzyki, tj. funk, hip-hop, country, różne odmiany muzyki folkowej, muzykę klasyczną itd. i dla mnie niedopuszczanie tych wpływów do mojej muzyki byłoby niepotrzebnym ograniczaniem się. Trudnością jest wprowadzenie tych brzmień w organiczny, niewymuszony sposób. To pomaga mi pamiętać, że chcę aby ludzie czuli muzykę, nawet byli w stanie tańczyć do niej i nie myśleć o tym jako o czymś trudnym czy niewskazanym. Jeśli mogę grać coś co ma dla mnie znaczenie, może byłbym zdolny przekazać to znaczenie innym ludziom a kwestie stylistyczne rozwiążą się same”. Z ambitną Song For Anyone (wydaną w 2007, dedykowaną pamięci Michaela Breckera), Potter napina swoje mięśnie jako aranżer, wyposażony w struny i drewniane instrumenty dęte. “To był proces uczenia się - mówi, ponieważ nie miałem wcześniej niczego zrobionego na taką skalę. Po prostu zdecydowałem usiąść i pisać, i to było ogromnie satysfakcjonujące żeby zobaczyć jak przerodziło się to w przedstawienie na żywo”.
Patrząc 20 lat wstecz odkąd znalazł się w Nowym Jorku, Potter mówi "Miałem szansę nauczyć się wiele od liderów z którymi pracowałem. Każdy dawał mi inną perspektywę tego, jak zorganizować zespół. Nauczyło mnie to, że każda próba może zadziałać, póki tylko masz mocną wizję tego, co chcesz zrobić."
Jego inicjujący występ z Redem Rodneyem otwierał oczy i był edukacyjnym doświadczeniem dla osiemnastoletniego saksofonisty "Marzę o tym, żebym miał taką perspektywę jaką mam teraz aby docenić jakim więcej niż życiowym charakterem był Red.". Lata Pottera z Electric Bebop Band - zespołem Paula Motiana zaprezentowały kompletnie inne podejście do oldschoolowej estetyki Rodneya na scenie. "Motian miał naprawdę ogromny wpływ na to, jak teraz myślę o muzyce" mówi saksofonista "On podchodził do rzeczy z antyanalitycznej strony. Jest tak inny niż wielu muzyków, z którymi miałem szansę współpracować. Motian bardziej polega na swoim wyczuciu estetyki i swoim instynkcie. On po prosu ufa swojemu wnętrzu i jest tak w tym utwierdzony, że potrafi osiągnąć swój cel. A potrzeba dużo odwagi, żeby to zrobić.
Od basowego lidera zespołu Dave’a Hollanda nauczył się o istotności skupienia i siły woli. "Dave jest zdeterminowany aby tworzyć muzykę najmocniejszą jaką potrafi i zaprezentować ją w najlepszy sposób" mówi Potter, który był członkiem grupy Hollanda przez poprzednie 10 lat. "Grając z nim, możesz mieć wrażenie, że stoi przed tobą ogromna góra, na której możesz w pełni polegać. Praca z nim przez lata pomogła mi zobaczyć prawdziwą wartość wiary w to, co robisz."
Potter także wspomina swój czas spędzony na estradzie z legendą gitarową Jimem Hallem jako inspirujący. "Sposób w jaki on może być równocześnie melodyczny i słodki i głęboko wynalazczy i otwarty w jednym momencie, robi ogromne wrażenie na mnie” mówi. Jeżdżenie i nagrywanie z enigmatycznym duo Donaldem Fagenem i Walterem Beckerem zaoferowało dalsze spostrzeżenia w procesie artystycznym. "Kompletnie poszli w swoją stronę" mówi Potter "Mam mnóstwo szacunku dla nich i ich poświęceniu dla sztuki."
Potter urodził się w Chicago 1 stycznia 1971 roku, jego rodzina przeniosła się do Kolumbii w Południowej Karolinie kiedy miał trzy lata. Tam zaczął grać na gitarze i pianinie zanim podjął nauczanie na saksofonie w wieku 10 lat. Zagrał pierwszy występ w wieku 13 lat. Kiedy legenda fortepianu Marian McPartland pierwszy raz usłyszała 15-letniego Chrisa powiedziała jego ojcu, że jest gotowy do trasy z takimi muzykami jak zespół Woodiego Hermana ale najpierw musi skończyć szkołę. W wieku osiemnastu lat Potter przeprowadził się do Nowego Jorku aby studiować na New School i Manhattan School of Music, jednocześnie zanurzając się w nowojorską scenę jazzową i rozpoczynając swoją trwającą całe życie drogę jako profesjonalny muzyk.
Teraz jako szanowany weteran, Potter kontynuuje pracę jako lider zespołu i gościnnie występujący. Na pewno wiele jeszcze na niego czeka. Jako jego wieloletni kolega, saksofonista altowy i kompozytor Dave Binney powiedział dla Down Beat "Chris jest teraz otwarty na wszystko. Od teraz wszystko może się wydarzyć".
Nabór do Szkółki Musicalowej Egurrola Dance Studio!
od: 29 stycznia 2013 do: 30 czerwca 2013
Centrum Handlowe Blue City
al. Jerozolimskie 179 Warszawa
21 050muzyka
Videgrad Fusion na Skwerze Hoovera z czeską gwiazdą Ondřejem Štveráčkiem
29 czerwca 2013 - 19:00
SKWER Filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
ul. Krakowskie Przedmiescie 60 A Warszawa
15 376muzyka
Classic Beach Party @ La Playa
29 czerwca 2013 - 21:00
La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
15 429muzyka
OLA BIEŃKOWSKA
29 czerwca 2013 - 20:00
Restauracja Absurd 228
Puławska 228 Warszawa
15 687muzyka
29.06 Warszawa Klub55 / FINAL SACRIFICE, HOPE, FORMYDEMONS
29 czerwca 2013 - 18:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
16 040muzyka
warsztaty Afro dance i impreza KONGO NIGHT
29 czerwca 2013 - 12:00
Afrykańska Szkoła Ruchu i Tańca Uanga
ul. Dzika 4 Warszawa
16 600muzyka
HIP-HOPOWA WARSZAWA POMAGA: Szybki Szmal, High End Projekt, O.C.B. i inni
29 czerwca 2013 - 15:30
Bar Aloha
ul. Świderska 93 Warszawa
15 965muzyka
COSTO - za wszelką cenę
29 czerwca 2013 - 17:00 i 20
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
32 808teatr
Już w marcu rusza Dziecięca Akademia FlamencoArte
od: 2 marca 2013 do: 29 czerwca 2013
Akademia FlamencoArte
Śliska 3 lok. 190 Warszawa
18 347muzyka
Ostatni Przystanek Postępu - koncert w DK Rakowiec
28 czerwca 2013 - 20:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
15 811muzyka
Pure Jatomi Beach Party w La Playa
28 czerwca 2013 - 21:00
Warszawska La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
15 900muzyka
48H z Czarną Owcą // Black Sheep 28.06-30.06
28 czerwca 2013 - 18:00
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
15 461muzyka
MIKE GOWIN & THE MILLION IN CASH BAND // DJ MAUY // KLUB HEREZJA
28 czerwca 2013 - 21:00
HEREZJA Restaurant Galery Club
ul.Chłodna 35/37 Warszawa
17 353muzyka
PLACÓWKA vol.5
28 czerwca 2013 - 22:00
Plac Zabaw
ul. Myśliwiecka 9 Warszawa
16 097muzyka
Koncert donGURALesko i DJ Tuniziano w Warszawie
28 czerwca 2013 - 21:00
Odessa Club
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 446muzyka
Koncert Blueszcz Band
28 czerwca 2013 - 20:30
OSP Saska Kępa
Walecznych 74 Warszawa
16 755muzyka
Koncerty pod gwiazdami
od: 26 kwietnia 2013 do: 28 czerwca 2013
Centrum Nauki Kopernik
Wybrzeże Kościuszkowskie 20 Warszawa
18 568muzyka