Chris Potter Quartet
Chris Potter Quartet
- 21 kwietnia 2017, piątek» 19:30
Chris Potter - saksofon David Virelles – fortepian Joe Martin – bas Marcus Gilmore – perkusja
Światowej klasy solista, kompozytor, saksofonista i lider zespołu, Chris Potter stał się przewodnikiem swojego pokolenia. Down Beat nazwał go "jednym z najlepiej badanych (i kopiowanych) saksofonistów na świecie", w tym czasie Jazz Times zidentyfikowało go jako "postać o międzynarodowej renomie." Dave Liebman nazywa go jednym z najlepszych muzyków wszechczasów. Na podstawie opinii czytelników Down Beat w głosowaniu Readers Poll 2008 wyprzedza go tylko wielki Sonny Rollins. Jest najmłodszym muzykiem w historii, który wygrał Nagrodę Jazzpar Danii. Imponująca dyskografia Pottera obejmuje 15 płyt jako lidera i sidemana na ponad 100 albumach. Był nominowany do nagrody Grammy za pracę nad swoim solowym "In Vouge", utworem z Joanne Brackeen w 1999 z albumu Pink Elephant Magic, nagrodzony Grammy za album w 2000 roku "Two Against Nature". Występował i nagrywał z wieloma czołowymi muzykami, takimi jak Herbie Hancock, Dave Holland, John Scofield, Mingus Big Band, Jim Hall, Paul Motian, Dave Douglas, Ray Brown. Szczyt popularności osiągnął współpracując z kwartetem Pata Metheny'ego, nagrywając wspólnie płyty i uczestnicząc w trasach koncertowych na całym świecie, w tym parokrotnie w Polsce. Jego ostatni album Ultrahang, to zwieńczenie okresu pięciu lat pracy ze swoim undergrandowym kwartetem: Adam Rogers na gitarze, Craig Taborn na Fender Rhodes i Nate Smith na perkusji. Album nagrany w studio w styczniu 2009 roku po intensywnych trasach koncertowych, co pokazuje zespół w jego jak najlepszej formie. Od wejścia na scenę w Nowym Jorku w 1989 roku jako 18-letniego geniusza wraz z ikoną bebop Redem Rodney’em (który sam grał jako młody człowiek obok legendarnego Charlie Parkera), Potter stał się przede wszystkim instrumentalistą, kompozytorem i aranżerem. Przez lata 90' kontynuował zdobywanie bezcennego doświadczenia estradowego jako sideman a jednocześnie jako lider zespołu-kompozytor aranżer. Uznane występy z 1997 roku z Unspoken (z basistą i mentorem Dave'em Hollandem, perkusistą Jack DeJohnettem i gitarzystą Johnem Scofieldem), z 1998 z Vertigo,z 2001 i 2002 z Graditiude oraz Travelling Mercies wykazywały skłonność do podejmowania ryzyka i mieszania gatunków. "Wydawało mi się, że jest to sposób na połączenie mojej muzyki wraz z tym czego słuchałem w przeszłości" - tłumaczy. Potter zaczął badać nowe terytoria w 2004 roku na gruncie elektronicznym: Live at the Village Vanguard (z basistą Scottem Colley'em, perkusistą Billem Stewartem i klawiszowcem Kevinem Hays'em) a następnie poszedł nieco dalej z Underground w 2006 (z gitarzystą Waynem Krantzem, pianistą elektrycznym Craigiem Tabornem i perkusistą Natem Smith'em). Jak wypowiedział się w "Jazz Times": "Chciałem zrobić coś bardziej w stylu funk-podobnym... muzyka, która wydaje się być w powietrzu, wszędzie wokół nas, ale zachowuje konwent jazzowy”. W 2007 kontynuował w klimacie elektronicznego groove na Follow The Red Line: Live at the Village Vanguard(z gitarzystą Adamem Rogersem zastępującym Krantza w zespole). Potter opowiada o przygodach, które przeżyl grając z undergroundowym kwartetem: "Był taki moment, kiedy poczułem jakby kontekst którego do tej pory nie czułem, nie wystarczał aby wyrazić to co chciałem lub aby ruszyć do przodu w jakikolwiek sposób. Moja estetyka jako saksofonisty zawsze bazowała na Bird, Lester Young'u, Sonny Rollinsie i wielu innych wirtuozach instrumentalnych. To, czego nauczyłem się od nich w kwestii frazowania, brzmienia i osiągania rytmu nigdy nie zapomnę. Jednak muzyka to żyjąca istota; musi się zmieniać. Otarłem się o wiele form muzyki, tj. funk, hip-hop, country, różne odmiany muzyki folkowej, muzykę klasyczną itd. i dla mnie niedopuszczanie tych wpływów do mojej muzyki byłoby niepotrzebnym ograniczaniem się. Trudnością jest wprowadzenie tych brzmień w organiczny, niewymuszony sposób. To pomaga mi pamiętać, że chcę aby ludzie czuli muzykę, nawet byli w stanie tańczyć do niej i nie myśleć o tym jako o czymś trudnym czy niewskazanym. Jeśli mogę grać coś co ma dla mnie znaczenie, może byłbym zdolny przekazać to znaczenie innym ludziom a kwestie stylistyczne rozwiążą się same”. Z ambitną Song For Anyone (wydaną w 2007, dedykowaną pamięci Michaela Breckera), Potter napina swoje mięśnie jako aranżer, wyposażony w struny i drewniane instrumenty dęte. “To był proces uczenia się - mówi, ponieważ nie miałem wcześniej niczego zrobionego na taką skalę. Po prostu zdecydowałem usiąść i pisać, i to było ogromnie satysfakcjonujące żeby zobaczyć jak przerodziło się to w przedstawienie na żywo”. Patrząc 20 lat wstecz odkąd znalazł się w Nowym Jorku, Potter mówi "Miałem szansę nauczyć się wiele od liderów z którymi pracowałem. Każdy dawał mi inną perspektywę tego, jak zorganizować zespół. Nauczyło mnie to, że każda próba może zadziałać, póki tylko masz mocną wizję tego, co chcesz zrobić." Jego inicjujący występ z Redem Rodneyem otwierał oczy i był edukacyjnym doświadczeniem dla osiemnastoletniego saksofonisty "Marzę o tym, żebym miał taką perspektywę jaką mam teraz aby docenić jakim więcej niż życiowym charakterem był Red.". Lata Pottera z Electric Bebop Band - zespołem Paula Motiana zaprezentowały kompletnie inne podejście do oldschoolowej estetyki Rodneya na scenie. "Motian miał naprawdę ogromny wpływ na to, jak teraz myślę o muzyce" mówi saksofonista "On podchodził do rzeczy z antyanalitycznej strony. Jest tak inny niż wielu muzyków, z którymi miałem szansę współpracować. Motian bardziej polega na swoim wyczuciu estetyki i swoim instynkcie. On po prosu ufa swojemu wnętrzu i jest tak w tym utwierdzony, że potrafi osiągnąć swój cel. A potrzeba dużo odwagi, żeby to zrobić. Od basowego lidera zespołu Dave’a Hollanda nauczył się o istotności skupienia i siły woli. "Dave jest zdeterminowany aby tworzyć muzyke najmocniejszą jaką potrafi i zaprezentować ją w najlepszy sposób" mówi Potter, który był członkiem grupy Hollanda przez poprzednie 10 lat. "Grając z nim, możesz mieć wrażenie że stoi przed tobą ogromna góra, na której możesz w pełni polegać. Praca z nim przez lata pomogła mi zobaczyć prawdziwą wartość wiary w to, co robisz." Potter także wspomina swój czas spędzony na estradzie z legendą gitarową Jimem Hallem jako inspirujący. "Sposób w jaki on może być równocześnie melodyczny i słodki i głęboko wynalazczy i otwarty w jednym momencie, robi ogromne wrażenie na mnie” mówi. Jeżdżenie i nagrywanie z enigmatycznym duo Donaldem Fagenem i Walterem Beckerem zaoferowało dalsze spostrzeżenia w procesie artystycznym. "Kompletnie poszli w swoją stronę" mówi Potter "Mam mnóstwo szacunku dla nich i ich poświęceniu dla sztuki." Potter urodził się w Chicago 1 stycznia 1971 roku, jego rodzina przeniosła się do Kolumbii w Południowej Karolinie kiedy miał trzy lata. Tam zaczął grać na gitarze i pianinie zanim podjął nauczanie na saksofonie w wieku 10 lat. Zagrał pierwszy występ w wieku 13 lat. Kiedy legenda fortepianu Marian McPartland pierwszy raz usłyszała 15-letniego Chrisa powiedziała jego ojcu, że jest gotowy do trasy z takimi muzykami jak zespół Woodiego Hermana ale najpierw musi skończyć szkołę. W wieku osiemnastu lat Potter przeprowadził się do Nowego Jorku aby studiować na New School i Manhattan School of Music, jednocześnie zanurzając się w nowojorską scenę jazzową i rozpoczynając swoją trwającą całe życie drogę jako profesjonalny muzyk. Teraz jako szanowany weteran, Potter kontynuuje pracę jako lider zespołu i gościnnie występujący. Na pewno wiele jeszcze na niego czeka. Jako jego wieloletni kolega, saksofonista altowy i kompozytor Dave Binney powiedział dla Down Beat "Chris jest teraz otwarty na wszystko. Od teraz wszystko może się wydarzyć".
Piano Underground, czyli Alternatywa 80 - Karolina Żychowska & Tomasz Krezymon
13 lutego 2013 -
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
13 441muzyka
Orkiestra Kameralna UMFC
13 lutego 2013 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
12 021muzyka
Zouk dla poczatkujących - nd 20:35 od 27.01 i wt 19:35 od 12.02.
12 lutego 2013 -
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
12 524muzyka
Marcin Zbigniew Wojciech i Tomasz Biskup
12 lutego 2013 - 20:00
Klub Resort
Bielańska 1, Warszawa
12 647muzyka
Rockowe wtorki w klubie 55/ Dahaca, Steel Habit, Blast You
12 lutego 2013 -
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
12 885muzyka
Dni Otwarte w Salsa Libre: Zouk i Salsa w parach
12 lutego 2013 - jest więcej terminów
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
12 232muzyka
NABÓR ZIMOWY DO STUDIO WOKALNEGO IM. JERZEGO WASOWSKIEGO
12 lutego 2013 -
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
11 584muzyka
NY Mambo Master Class z Anią Chagowską i Piotrem Kiszką - poniedziałek o 19:35 od 11.02
11 lutego 2013 -
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
12 341muzyka
Wieczór walentynkowy z poezją erotyczną Izabeli Moniki Bill-SEKSAPIL DUSZY
11 lutego 2013 - 18:00- 20
OBROTY RZECZY kawiarnia ul.Tarczyńska 3a Warszawa
Tarczyńska 3a Warszawa
13 297muzyka
Wieczór baletowy
11 lutego 2013 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1, Sala Kameralna Warszawa
25 311teatr
Recital fortepianowy
11 lutego 2013 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
11 752muzyka
Giordano Bruno
11 lutego 2013 - 19:00
Towarzystwo Kulturalne Nowa Akropolis
ul. Glogera 3/1 Warszawa
25 653kino
Winter Jazz Night. Darek Lechowicz, Zbyszek Kucharski. Piano vs Bass
10 lutego 2013 -
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
11 929muzyka
Karnawałowy Bal Musicalowy (Grease i Jesus Christ Superstar) + DJ DEF (klasycznie)
od: 9 lutego 2013 do: 10 lutego 2013
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
11 629muzyka
9-10.02.2013 WEST COAST SWING - promocyjne warsztaty w Salsa Libre
10 lutego 2013 - jest więcej terminów
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
12 237muzyka
KONCERT Sabina M. Favourite Quartet!
10 lutego 2013 -
Barometr
Smolna 40 Warszawa
11 867muzyka
Brazylijski karnawał na Ochocie! Czyli mam OKO na ..RIO!
10 lutego 2013 -
Ośrodek Kultury Ochoty- sala widowiskowa
Radomska 13/21 Warszawa
12 512muzyka