koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Bastarda

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 759 wyświetleń od 30 października 2017
  • 9 listopada 2017, czwartek
    » 19:00

wstęp wolny, rezerwacja miejsc online lub telefonicznie

Koncert muzyki dawnej w ramach cyklu klasycznego ¼ w wykonaniu trio Bastarda

Wystąpią: Paweł Szamburski – klarnet Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela Michał Górczyński – kontrabas

Zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz wybitnych instrumentalistów – Tomasza Pokrzywińskiego na wiolonczeli oraz Michała Górczyńskiego na klarnecie kontrabasowym. Muzycy podjęli wątek muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Muzycy posiłkując się metodą „viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje głęboki, medytacyjny charakter utworów oraz mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji tematów Piotra z Grudziądza. Premiera płytowa debiutanckiego albumu „Promitat eterno” z gościnnym udziałem pianisty Marcina Maseckiego, wydana nakładem oficyny Lado ABC, odbyła się 22 października 2017 roku w Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana.

Piotr z Grudziądza (Piotr Wilhelmi, Piotr Wilhelmi z Grudziądza) – kompozytor i poeta. Urodził się w 1392 w Grudziądzu, zmarł ok. 1480. Dzięki podróżom i kontaktom z różnymi środowiskami uznaje się go za twórcę międzynarodowego. Napisał kilkadziesiąt utworów religijnych i świeckich 2-, 3-, 4- i 5-głosowych. Większość jego kompozycji to kilkutekstowe motety łacińskie, podpisywane charakterystycznym akrostychem – Petrus, który składał się zawsze z pierwszych liter kolejnych słów tekstu. Nazwisko Piotra z Grudziądza długo nie było znane muzykologom. Odkrycia dokonał dopiero w 1975 czeski naukowiec Jaromír Černý.

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ