INFORMACJA:
marat/sade - reż. Wawrzyniec Kostrzewski
- 25 kwietnia 2018, środa» 19:00
- 24 kwietnia 2018, wtorek» 17:30
MARAT/SADE czyli NIE DO KOŃCA O WARIATACH
W latach 60tych sztuka Marat/Sade opowiadała o wariatach, którzy wykrzykują hasła odzwierciedlające prawdziwy obraz świata. Ostre polityczne i społeczne diagnozy bezpiecznie chowały się w trzech ramach: Rewolucji Francuskiej, zakładu dla obłąkanych i teatru w teatrze.
Dziś wariaci nie są potrzebni. Racjonalne słowa, padające z ust bohaterów wyjętych z naszych czasów, stają się obrazem szaleństwa pozornie zdrowej rzeczywistości. Szaleństwo normalności osiąga skalę, której nie ma nawet w zakładzie psychiatrycznym.
KAKOFONIA REWOLUCJI czyli ZŁO ZŁEM ZWYCIĘŻAJ
Chaotyczna struktura sztuki tworzy niekończący się ciąg sporów dotyczących kształtu świata, społeczeństwa i jednostki. W czasach indywidualizmu rozumianego szerzej, niż Sade’owska rewolucja seksualna, konstrukcja świata oparta na ujednoliconych siłą masach wydaje się ryzykowna, jednak język Marata, chwiejnego wewnętrznie demagoga, brzmi wyjątkowo aktualnie. Jego rozumowanie i manipulacje, uprawianie polityki antagonizującej społeczeństwo, opartej na nieustannym wskazywaniu wroga, na eliminacji politycznych przeciwników, na populizmie i moralnej wyższości, zderza się ze skrajnym egotyzmem Sade’a. Zakochanie w sobie, ironia, odrzucanie wszelkich wartości i negowanie społecznych struktur nie mogą jednak skutecznie wyzwolić świata z rąk zorganizowanych demagogów. Czy jesteśmy zatem skazani na rzeczywistość pozbawioną bohatera pozytywnego, skoro normalność oznacza wojnę, polityczną agresję, demagogię, wielostronne okopy, kpinę, cynizm i nienawiść, która leży u podstaw wypaczonej miłości ojczyzny?
GALERIA OSOBLIWOŚCI
Bohaterowie sztuki prowadzą swoje własne wojny. Marat, Sade, Corday, Coulmier, Roux, Simona, Wywoływacz, Duperret – każdy z nich ma swój własny plan, pomysł na siebie, sposób na rewolucję. Ich narzędzia to demagogia, nihilizm, nienawiść, pogarda, frustracja, manipulacja, ironia. Razem tworzą nowy zestaw grzechów głównych, przenikający się nawzajem w umownej przestrzeni zakładu, którego nie mogą opuścić. Spektakl, który odgrywają, jest poszarpany, wypada z teatralnych ram, a wariactwo ich niewiele różni się od norm polityczno-społecznego kotła naszych czasów.
Czy jednak pacjenci naszego zakładu to młodzi ludzie, zachowujący swoją młodzieńczą energię, wkomponowani w trudną współczesność, pogubieni i szukający swojego głosu, poglądów i autorytetów – czy też to tylko groteskowe figurki w rewolucyjnej szopce?
BOHATER ZBIOROWY
Jeśli do tej menażerii osobliwości dodamy bohatera zbiorowego, czyli reprezentowany przez Polpocha, Kokol i Rossignol lud, który podąża – często ślepo – za wykrzykującymi zgrabne hasła prowodyrami, lud kapryśny, pochopny i zmienny w swoich osądach, lud, który rzadko kiedy do końca osiąga pełne spektrum społecznych i politycznych zjawisk, balansujący na granicy zrozumienia – jeśli ten lud stanie się równoprawnym bohaterem dyskursu – wtedy dopełni się obraz świata, który codziennie oglądamy za oknem, naszego rodzimego zakładu w Charentonie.
NIEŚMIERTELNE MECHANIZMY
Rzeczywistość pod wieloma względami się zmieniła w stosunku do lat 60tych, kiedy powstał tekst sztuki, jednak mechanizmy działania społeczeństwa, narodu i polityki, skupiającej się coraz agresywniej na tępieniu przeciwnika, są wciąż aktualne, nawet bardziej bezwzględne niż kilkadziesiąt lat temu. I choć niejasna jest ostateczna definicja rewolucji, społecznych tarć, choć nieznane są sposoby budowania idealnego świata, to warto dla przestrogi zanurzyć się w ponury świat współczesnego szaleństwa, tak zręcznie i lekko naszkicowany przez Petera Weissa.
Zapraszamy do Muzeum Szafotu, w którym grupa frustratów spróbuje odegrać historyczne zabójstwo Marata a jednocześnie opowiedzieć o polityczno-społecznych dewiacjach naszych czasów.
Autor utworu dramatycznego – Peter Weiss Autorzy przekładu – Andrzej Wirth i Joanna Kulmowa Opracowanie – Wawrzyniec Kostrzewski Reżyser – Wawrzyniec Kostrzewski Scenografia i kostiumy – Ewa Gdowiok Muzyka – Mateusz Wachowiak Współpraca choreograficzna i taniec – Vova Makovskyi Opracowanie muzyczne – Anna Grabowska Reżyseria światła – Wojciech Suleżycki Asystent reżysera – Mateusz Weber
OBSADA: COULMIERE – Hanna Skarga WYWOŁYWACZ – Agata Różycka ROSSIGNOL – Anna Lemieszek CORDAY – Zofia Domalik POLPOCH – Dawid Ściupidro KOKOL – Karolina Charkiewicz MARAT – Marcin Stępniak SIMONA – Sonia Mietielica SADE – Maciej Babicz ROUX – Michał Klawiter DUPERRET – Vova Makovskyi
Córka z Joanną Żółkowską
26 maja 2017 - 19:30
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
15 793teatr
SZAŁ – TIME
26 maja 2017 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14A Warszawa
15 367teatr
Matka
26 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawajest więcej miejsc
17 331teatr
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
26 maja 2017 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
32 737teatr
Pozytywni
26 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawajest więcej miejsc
350 027teatr
Przekręt (nie)doskonały, czyli kto widział Pannę Flint?
26 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
93 616teatr
Kot w butach
26 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
62 175teatr
W obronie jaskiniowca
26 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
48 890teatr
Ukochany kraj
26 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
33 972teatr
Czarodziejski flet (Die Zauberflote)
26 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
22 046teatr
Hamlet
26 maja 2017 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
90 110teatr
Rewia Forever
26 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
75 550teatr
Cygan w Polskim. Życie jest piosenką
26 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
83 333teatr
Dziecię Starego Miasta w Teatrze WARSawy
25 maja 2017 - 20:00
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
14 293teatr
Musical improwizowany
25 maja 2017 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
14 138teatr
Wycieczki osobiste feat. Sambor Wilk
25 maja 2017 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
14 091teatr
Córka z Joanną Żółkowską
25 maja 2017 - 19:30
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
14 082teatr