INFORMACJA:
Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera
- 13 stycznia 2018, sobota» 19:00
Koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera” – połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz, zrazu niszowy gatunek improwizowanej muzyki potomków afroamerykańskich niewolników, który u progu XX stulecia wyszedł poza rozlewiska delty Missisipi i Nowy Orlean, wykształcając nowe gatunki, style i odmiany, fascynując niespokojnymi rytmami, egzotyczną harmoniką, żywością emocji, wirtuozerią muzyków. Formy jazzowej proweniencji (jak np. naśladujący grę na banjo ragtime) bywały już nie improwizowane, lecz komponowane i publikowane, pojawiły się też jazzowe „orkiestry” – big-bandy. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Stawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i na początku 1924 r. przystąpił do pracy. Wspominał po latach, że pierwsze pomysły pojawiły się podczas podróży koleją z Nowego Jorku do Bostonu – hałas, osobliwe rytmy stukotu kół, mijane pejzaże metropolitalne i industrialne sprawiły, że kompozycja objawiła mu się niemal w całości jako „muzyczny kalejdoskop Ameryki”. Przelał ją na papier najpierw w wersji na dwa fortepiany i zatytułował Amerykańska rapsodia. Za radą swego brata i bliskiego współpracownika, autora tekstów wielu sławnych do dziś piosenek/standardów, Iry Gershwina zmienił tytuł na Błękitną rapsodię (Rhapsody in Blue), w nawiązaniu do tytułów obrazów amerykańskiego malarza Jamesa Whistlera, często odwołujących się do dominującego w kompozycji koloru (np. Nocturne in Black and Gold). Tu oczywiście miało to być nawiązanie do muzyki bluesowej, choć nie tylko ona była inspiracją dla utworu. Premiera miała miejsce już 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin, właściwie improwizując swoją partię (jej ostateczną postać zapisał dopiero po koncercie). Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina z jazzowymi motywami, jak Concerto in F czy nieco mniej znana Second Rhapsody. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii. To ponownie wyraz fascynacji żywiołem miasta (kompozytor użył nawet autentycznych samochodowych klaksonów ręcznych, sprowadzonych na nowojorską premierę z Paryża). „Bluesowe” motywy są wyrazem nostalgii tytułowego turysty za ojczyzną, lecz otaczają go brzmienia o typowo paryskim esprit, stylizowane tu w sposób bardzo oryginalny, nawiązujący do osiągnięć grupy kompozytorów francuskich zwanych Les Six. Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły! Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.
Wykonawcy: Leszek Możdżer – fortepian, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie: Leszek Możdżer - 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki; George Gershwin - Amerykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia
Mniejsze Zło ponownie zagra w Chwili
15 września 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 411muzyka
Koncert, Mniejsze Zło w klubie Chwila!!
15 września 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 671muzyka
BECAYE AW TRIO
15 września 2012 - 19:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
14 610muzyka
DIAGEO I KOMENDA STOŁECZNA POLICJI WSPÓLNIE W TROSCE O BEZPIECZEŃSTWO KIEROWCÓW
15 września 2012 - 10:11jest więcej terminów
Pałac Mostowskich
Nowolipie 2 Warszawa
14 261muzyka
Bezpłatne Warsztaty Realizacji Dźwięku
15 września 2012 - 10:00
ROE Szkoły Artystyczne
Kawęczyńska 36 Warszawa
15 251samorozwój
ECO Walkathon – największy charytatywny spacer świata już po raz VIII w Polsce!
15 września 2012 - 15:41, 15:42
Agrykola
Myśliwiecka 9 Warszawa
15 935muzyka
KONCERTOWE PIĄTKI – QUEEN, Live in Rio 85′
14 września 2012 - 19:00
Klub Podróżnik
ul. Felińskiego 37 Warszawa
14 030muzyka
BORY w PRZECHYŁACH
14 września 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 791muzyka
Piano Underground, czyli Alternatywa 80
14 września 2012 - 20:30
Klubokawiarnia GRAM
ul. Garbarska 3/5 Warszawa
15 300muzyka
Impra/ Balet/ Melanż - Dj Set Duże Pe w Chwili
14 września 2012 - 22:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 422muzyka
NO CONTROL++ heavy bass release
14 września 2012 - 21:00
Mocca Music Club
Żurawia 32/34 Warszawa
14 457samorozwój
Rockin The Boat w Przechyłach,czyli rozkołyszemy tę łajbę
13 września 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
14 298muzyka
PEPSI ROCKS! presents Poluzjanci
11 września 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
13 955muzyka
Sikora Proniuk Duo Absurdustra – próba Norwida, 11.09.2012 r., godz. 20.30
11 września 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 135muzyka
Funk&Jazz Jam Session w Barometrze oraz Nick Sinckler - gość specjalny
10 września 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 123muzyka
Grupa Mocarta z trasą koncertową “Frak’n Roll” w Rakowcu!
10 września 2012 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
14 456muzyka
Funk&Jazz Jam Session w Dobranocce, ul.Smolna 40, Warszawa
10 września 2012 - 20:30jest więcej terminów
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
14 810muzyka