INFORMACJA:
Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera
- 13 stycznia 2018, sobota» 19:00
Koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera” – połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz, zrazu niszowy gatunek improwizowanej muzyki potomków afroamerykańskich niewolników, który u progu XX stulecia wyszedł poza rozlewiska delty Missisipi i Nowy Orlean, wykształcając nowe gatunki, style i odmiany, fascynując niespokojnymi rytmami, egzotyczną harmoniką, żywością emocji, wirtuozerią muzyków. Formy jazzowej proweniencji (jak np. naśladujący grę na banjo ragtime) bywały już nie improwizowane, lecz komponowane i publikowane, pojawiły się też jazzowe „orkiestry” – big-bandy. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Stawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i na początku 1924 r. przystąpił do pracy. Wspominał po latach, że pierwsze pomysły pojawiły się podczas podróży koleją z Nowego Jorku do Bostonu – hałas, osobliwe rytmy stukotu kół, mijane pejzaże metropolitalne i industrialne sprawiły, że kompozycja objawiła mu się niemal w całości jako „muzyczny kalejdoskop Ameryki”. Przelał ją na papier najpierw w wersji na dwa fortepiany i zatytułował Amerykańska rapsodia. Za radą swego brata i bliskiego współpracownika, autora tekstów wielu sławnych do dziś piosenek/standardów, Iry Gershwina zmienił tytuł na Błękitną rapsodię (Rhapsody in Blue), w nawiązaniu do tytułów obrazów amerykańskiego malarza Jamesa Whistlera, często odwołujących się do dominującego w kompozycji koloru (np. Nocturne in Black and Gold). Tu oczywiście miało to być nawiązanie do muzyki bluesowej, choć nie tylko ona była inspiracją dla utworu. Premiera miała miejsce już 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin, właściwie improwizując swoją partię (jej ostateczną postać zapisał dopiero po koncercie). Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina z jazzowymi motywami, jak Concerto in F czy nieco mniej znana Second Rhapsody. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii. To ponownie wyraz fascynacji żywiołem miasta (kompozytor użył nawet autentycznych samochodowych klaksonów ręcznych, sprowadzonych na nowojorską premierę z Paryża). „Bluesowe” motywy są wyrazem nostalgii tytułowego turysty za ojczyzną, lecz otaczają go brzmienia o typowo paryskim esprit, stylizowane tu w sposób bardzo oryginalny, nawiązujący do osiągnięć grupy kompozytorów francuskich zwanych Les Six. Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły! Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.
Wykonawcy: Leszek Możdżer – fortepian, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie: Leszek Możdżer - 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki; George Gershwin - Amerykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia
TPH! 2.08 > OPENING NIGHT . CZWARTEK
2 sierpnia 2012 - 16:09
Mocca Music Club
Żurawia 32/34 Warszawa
13 475muzyka
Lemur + Sabotage + Indecision + Tattva
od: 1 sierpnia 2012 do: 2 sierpnia 2012
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
13 179muzyka
ognisty DUET BRAZYLIA-POLSKA w PRZECHYŁACH
1 sierpnia 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 031muzyka
Ceili w Tawernie Korsarz
1 sierpnia 2012 - 21:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
13 159muzyka
Ladies Night
1 sierpnia 2012 - 22:00jest więcej terminów
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
13 471muzyka
Le Passioni dell Anima
1 sierpnia 2012 - 18:00
Dziekanka
Krakowskie Przedmieście 58/60 Warszawa
13 259muzyka
ADAM PIEKARSKI w PRZECHYŁACH
31 lipca 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 098muzyka
Kizomba w Akademii Tańca M&I Sulewscy
31 lipca 2012 - 21:30jest więcej terminów
Akademia Tańca M&I Sulewscy
Chłodna 3 Warszawa
14 633muzyka
WIECZORKI TANECZNE DLA SENIORÓW tylko w Akademii Tańca M&I Sulewscy
31 lipca 2012 - 16:00jest więcej terminów
Akademia Tańca M&I Sulewscy
Chłodna 3 Warszawa
21 940samorozwój
PEPSI ROCKS! presents Fire On Dawson Niemcy
31 lipca 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
12 806muzyka
Niezapomniane urodziny dla Twojego dziecka
od: 26 czerwca 2012 do: 31 lipca 2012
Sala zabaw Gagatkowo
ul. Chłodna 11 Warszawa
17 108muzyka
SZNURY w PRZECHYŁACH
30 lipca 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 098muzyka
Funky&Jazz Jam Session w Dobranocce
30 lipca 2012 - 20:30jest więcej terminów
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
13 681muzyka
Jam Session
30 lipca 2012 - 21:00jest więcej terminów
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
13 875muzyka
Jazz Jam Session w Dobranocce, ul.Smolna 40, Warszawa
30 lipca 2012 - 20:30jest więcej terminów
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
13 705muzyka
V Letni Festiwal Nowego Miasta
29 lipca 2012 - 14:00jest więcej terminów
Nowe Miasto, Scena Letnia
ul. Freta 10 Warszawa
13 360samorozwój
THE WARSAW DIXIELANDERS
29 lipca 2012 - 19:00
scena letnia przy kościele NSPJ w Falenicy
ul. Bartoszycka Warszawa
13 457muzyka