Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera
- 13 stycznia 2018, sobota» 19:00
Koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera” – połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz, zrazu niszowy gatunek improwizowanej muzyki potomków afroamerykańskich niewolników, który u progu XX stulecia wyszedł poza rozlewiska delty Missisipi i Nowy Orlean, wykształcając nowe gatunki, style i odmiany, fascynując niespokojnymi rytmami, egzotyczną harmoniką, żywością emocji, wirtuozerią muzyków. Formy jazzowej proweniencji (jak np. naśladujący grę na banjo ragtime) bywały już nie improwizowane, lecz komponowane i publikowane, pojawiły się też jazzowe „orkiestry” – big-bandy. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Stawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i na początku 1924 r. przystąpił do pracy. Wspominał po latach, że pierwsze pomysły pojawiły się podczas podróży koleją z Nowego Jorku do Bostonu – hałas, osobliwe rytmy stukotu kół, mijane pejzaże metropolitalne i industrialne sprawiły, że kompozycja objawiła mu się niemal w całości jako „muzyczny kalejdoskop Ameryki”. Przelał ją na papier najpierw w wersji na dwa fortepiany i zatytułował Amerykańska rapsodia. Za radą swego brata i bliskiego współpracownika, autora tekstów wielu sławnych do dziś piosenek/standardów, Iry Gershwina zmienił tytuł na Błękitną rapsodię (Rhapsody in Blue), w nawiązaniu do tytułów obrazów amerykańskiego malarza Jamesa Whistlera, często odwołujących się do dominującego w kompozycji koloru (np. Nocturne in Black and Gold). Tu oczywiście miało to być nawiązanie do muzyki bluesowej, choć nie tylko ona była inspiracją dla utworu. Premiera miała miejsce już 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin, właściwie improwizując swoją partię (jej ostateczną postać zapisał dopiero po koncercie). Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina z jazzowymi motywami, jak Concerto in F czy nieco mniej znana Second Rhapsody. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii. To ponownie wyraz fascynacji żywiołem miasta (kompozytor użył nawet autentycznych samochodowych klaksonów ręcznych, sprowadzonych na nowojorską premierę z Paryża). „Bluesowe” motywy są wyrazem nostalgii tytułowego turysty za ojczyzną, lecz otaczają go brzmienia o typowo paryskim esprit, stylizowane tu w sposób bardzo oryginalny, nawiązujący do osiągnięć grupy kompozytorów francuskich zwanych Les Six. Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły! Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.
Wykonawcy: Leszek Możdżer – fortepian, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie: Leszek Możdżer - 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki; George Gershwin - Amerykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia
Sikora Proniuk Duo Absurdustra – próba Norwida, 11.09.2012 r., godz. 20.30
11 września 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 118muzyka
Funk&Jazz Jam Session w Barometrze oraz Nick Sinckler - gość specjalny
10 września 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 105muzyka
Grupa Mocarta z trasą koncertową “Frak’n Roll” w Rakowcu!
10 września 2012 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
14 436muzyka
Funk&Jazz Jam Session w Dobranocce, ul.Smolna 40, Warszawa
10 września 2012 - 20:30jest więcej terminów
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
14 794muzyka
Cykl Muzyczny Ogród we Włochach
9 września 2012 - 17:00, 18:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
14 884muzyka
ARTIST 4 ALIEN
9 września 2012 - 12:00
Klub Progresja
ul. Kaliskiego 15a Warszawa
14 579muzyka
Koncert rockowy Thee Attacks
8 września 2012 - 21:00
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2 Warszawa
14 592muzyka
Holidays Never Ends
8 września 2012 - 21:00
Warszawska La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
15 167muzyka
Spotkanie z kulturą ludową Jakucji
8 września 2012 - 14:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
15 492muzyka
Sjón i Fabletales alternatywnie w Chwili
8 września 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 556muzyka
Sjon i Fabletales alternatywnie w Chwili
8 września 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 773muzyka
Cypel Nigdy Nie Zasypia
8 września 2012 - 21:00
Miasto Cypel
Zaruskiego 6 Warszawa
15 317muzyka
Regge w MIEŚCIE
8 września 2012 - 21:00
Radio Roxy Z Miasta
ul. Chmielna 9A Warszawa
14 102muzyka
KINIOR- FLAPART
8 września 2012 - 21:00
Jazzarium Cafe
ul. Wilcza 50/52 Warszawa
14 570muzyka
Koncerty w Ćwiczeniówce
8 września 2012 - 17:00jest więcej terminów
Biblioteka Ordynacji Krasińskich
Okólnik 9 Warszawa
15 332muzyka
Klan & Marek Ałaszewski
8 września 2012 - 21:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 218muzyka
=Apacze z wolnej Woli, premiera płyty „Taniec Słońca”=
7 września 2012 - 20:33
Mały Dziedziniec - Uniwersytetu Warszawskiego
Krakowskie Przedmieście 24 Warszawa
14 828muzyka