INFORMACJA:
Koncert Czajkowski | Haydn
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00
Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Monika Wolińska | dyrygent
W programie: Piotr Czajkowski Symfonia f-moll nr 4 op. 36 Joseph Haydn Symfonia D-dur nr 104
Swą "Symfonią D-dur" nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Już 5 lat później swą pierwszą symfonię skomponuje Beethoven, uczeń Haydna (choć studia te były raczej epizodyczne) i jego duchowy spadkobierca. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum, tak właśnie bywa postrzegana "Symfonia D-dur." Patetyczny, minorowy wstęp, który ją otwiera, ma w sobie energię późniejszych tytanicznych utworów Beethovena. Radosny temat główny allegra przynosi odprężenie, choć w części tej utrzymany jest nastrój podniosłego patosu anonsowany wstępem, zaś w zwięzłym, bardzo interesującym przetworzeniu pojawiają się elementy dramatyczne i heroiczne, znów zdające się zwiastować styl beethovenowski. Andante rozpoczyna się prostym, spokojnym tematem, po którym niespodziewanie pojawia się epizod dramatycznego, bogatego harmonicznie i fakturalnie forte – trochę jak w analogicznym miejscu „Jowiszowej” Mozarta. Dopatrywano się tu czasem hołdu mistrza dla młodszego, przedwcześnie zmarłego przyjaciela. W menuecie Haydn powraca do swej najbardziej ulubionej formuły tego tańca, w typie rubasznego (co podkreślają żartobliwe akcenty na trzeciej mierze taktu), raczej plebejskiego ländlera niż dworskiego pierwowzoru – tym większy kontrast wnosi subtelne, nieco tajemnicze trio tej części. Ponieważ "Symfonia D-dur" należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki "Hot Cross Buns" („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki. W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu "IV Symfonia f-moll" Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i tajemnicza protektorka, Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo; prowadzili ożywioną korespondencję, ale nigdy się nie spotkali! W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej "Piątej" „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Zwłaszcza część pierwsza jest – wedle słów autora z listu do pani von Meck – obrazem pozbawionego nadziei dryfowania po wzburzonym morzu, aż pochłonie nas ono w swych głębinach. Część II „in modo di canzona”, rozpoczęta przepięknym solem oboju, przynosi chwilę nostalgicznej zadumy. Intrygujące i brzmieniowo niezwykłe jest scherzo, w którym smyczki grają cały czas pizzicato, wreszcie monumentalny, skrzący się fanfarami blachy finał przynosi odprężenie – to według autorskiego komentarza obraz beztroskiej zabawy ludowej (symbolizuje ją cytat popularnej pieśni „Wo polie bieriozka stojała”), w której znaleźć można zapomnienie i ukojenie. To pełne bardzo ekstrawertycznych emocji (bodaj pierwszy raz tak dobitnie wyrażonych – co w kolejnych utworach stanie się znakiem rozpoznawczym stylu Czajkowskiego) spotkało się zrazu z niezrozumieniem, zarówno w Rosji (symfonia miała premierę w Moskwie 10 [22] lutego 1878 r., koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia), jak i w Niemczech oraz USA. Entuzjastycznie przyjęła je dopiero publiczność brytyjska. Po latach, z perspektywy innych dokonań Czajkowskiego, doceniono piękno i znaczenie tego dzieła, którym twórca zdradza przed słuchaczami swe najskrytsze uczucia...
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem
ŚMIETANKA ŁOWICKA. „UKRAINNOŚĆ”
29 czerwca 2012 -
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
13 863muzyka
Piątkowe karaoke w Klubie Dobranocka, 01.06.2012 r. , godz. 21:00
29 czerwca 2012 - 21:00jest więcej terminów
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
13 911muzyka
Dancehall masak-rah: PROTOJE & Don Corleon
28 czerwca 2012 - 22:09
Kosmos Kosmos
Koszykowa 55 Warszawa
13 724muzyka
Live Act Matush & Apreal w Galerii Czajka Dorum Art
28 czerwca 2012 - 20:00
Dorum Art Galeria Czajka
ul. Lubelska 30/32 (II piętro) Warszawa
14 796muzyka
Koko Band na Plaży
28 czerwca 2012 - 21:00
Warszawska La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
14 433muzyka
Anna Marucha & The Taxi Blues Band
28 czerwca 2012 - 19:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
13 837muzyka
MetKa & Radioaktywny Świat
28 czerwca 2012 - 20:00
Znośna lekkość bytu
Lubelska 30/32 Warszawa
14 050muzyka
Roman Roczeń w Tawernie Korsarz
28 czerwca 2012 - 21:00jest więcej terminów
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
13 565muzyka
KARAOKE & DANCE!
28 czerwca 2012 - 20:30jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
13 559muzyka
Dancehall Masak-Rah w każdy Czwartek w Piątkach /55/
28 czerwca 2012 - 22:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
14 044muzyka
I LOVE POP
28 czerwca 2012 - 21:30jest więcej terminów
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
13 426muzyka
Euro 2012 w klubie 55 / Warszawa 08.06 - 30.06
28 czerwca 2012 - 22:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
14 203muzyka
Pora Wieczorna + Goście
27 czerwca 2012 - 20:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
13 359muzyka
Stabat Mater G. B. Pergolesiego
27 czerwca 2012 - 18:45
Kościół św. Benona
Piesza, 1 Warszawa
13 847muzyka
Cykiczny Reggae Analog
27 czerwca 2012 - 21:00
Analog
ul. Nowogrodzka 11 (w podwórzu) Warszawa
13 890muzyka
Soczewa Blues Session w każdą środę w 55
27 czerwca 2012 - 20:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
14 342muzyka
WARSAW JAM SE55ION w każdą środę | klub 55
27 czerwca 2012 - 20:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
13 906muzyka