Koncert Czajkowski | Haydn
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00

Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Monika Wolińska | dyrygent
W programie: Piotr Czajkowski Symfonia f-moll nr 4 op. 36 Joseph Haydn Symfonia D-dur nr 104
Swą "Symfonią D-dur" nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Już 5 lat później swą pierwszą symfonię skomponuje Beethoven, uczeń Haydna (choć studia te były raczej epizodyczne) i jego duchowy spadkobierca. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum, tak właśnie bywa postrzegana "Symfonia D-dur." Patetyczny, minorowy wstęp, który ją otwiera, ma w sobie energię późniejszych tytanicznych utworów Beethovena. Radosny temat główny allegra przynosi odprężenie, choć w części tej utrzymany jest nastrój podniosłego patosu anonsowany wstępem, zaś w zwięzłym, bardzo interesującym przetworzeniu pojawiają się elementy dramatyczne i heroiczne, znów zdające się zwiastować styl beethovenowski. Andante rozpoczyna się prostym, spokojnym tematem, po którym niespodziewanie pojawia się epizod dramatycznego, bogatego harmonicznie i fakturalnie forte – trochę jak w analogicznym miejscu „Jowiszowej” Mozarta. Dopatrywano się tu czasem hołdu mistrza dla młodszego, przedwcześnie zmarłego przyjaciela. W menuecie Haydn powraca do swej najbardziej ulubionej formuły tego tańca, w typie rubasznego (co podkreślają żartobliwe akcenty na trzeciej mierze taktu), raczej plebejskiego ländlera niż dworskiego pierwowzoru – tym większy kontrast wnosi subtelne, nieco tajemnicze trio tej części. Ponieważ "Symfonia D-dur" należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki "Hot Cross Buns" („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki. W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu "IV Symfonia f-moll" Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i tajemnicza protektorka, Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo; prowadzili ożywioną korespondencję, ale nigdy się nie spotkali! W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej "Piątej" „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Zwłaszcza część pierwsza jest – wedle słów autora z listu do pani von Meck – obrazem pozbawionego nadziei dryfowania po wzburzonym morzu, aż pochłonie nas ono w swych głębinach. Część II „in modo di canzona”, rozpoczęta przepięknym solem oboju, przynosi chwilę nostalgicznej zadumy. Intrygujące i brzmieniowo niezwykłe jest scherzo, w którym smyczki grają cały czas pizzicato, wreszcie monumentalny, skrzący się fanfarami blachy finał przynosi odprężenie – to według autorskiego komentarza obraz beztroskiej zabawy ludowej (symbolizuje ją cytat popularnej pieśni „Wo polie bieriozka stojała”), w której znaleźć można zapomnienie i ukojenie. To pełne bardzo ekstrawertycznych emocji (bodaj pierwszy raz tak dobitnie wyrażonych – co w kolejnych utworach stanie się znakiem rozpoznawczym stylu Czajkowskiego) spotkało się zrazu z niezrozumieniem, zarówno w Rosji (symfonia miała premierę w Moskwie 10 [22] lutego 1878 r., koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia), jak i w Niemczech oraz USA. Entuzjastycznie przyjęła je dopiero publiczność brytyjska. Po latach, z perspektywy innych dokonań Czajkowskiego, doceniono piękno i znaczenie tego dzieła, którym twórca zdradza przed słuchaczami swe najskrytsze uczucia...
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem
DŹWIĘKZŁAM 2013
22 czerwca 2013 - 14:00 - 20.30
Towarowa 1
Towarowa 1 Warszawa
18 276muzyka
No Rehearsal Jazz Quartet w Oj!CZYSTEJ
22 czerwca 2013 - 20:00
Oj! CZYSTA
ul. Wąski Dunaj 20 Warszawa
19 191muzyka
Afterówka na mazowieckiej czyli poranki w Tygmoncie
22 czerwca 2013 - 03:30
Tygmont Live Club
Mazowiecka 6/8, Warszawa Warszawa
19 464muzyka
Beach Party @ La Playa
22 czerwca 2013 - 21:00
La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
18 996muzyka
Koncert "W letniej tonacji" w wykonaniu uczestników zajęć "Klub Frycek" (22 czerwca)
22 czerwca 2013 - 12:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 878muzyka
WWA - Wnieś Własny Alkohol
22 czerwca 2013 - 21:00
Odessa Club
Kolejowa 8/10 Warszawa
20 005muzyka
Koncert symfoniczny
22 czerwca 2013 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
19 073muzyka
SWING HIGH with Mark Shepherd Swing Quartet with Joanna Morea
21 czerwca 2013 - 21:00
DZiK - Dom Zabawy i Kultury
Belwederska 44a Warszawa
23 890muzyka
TRANSMISJA NA ŻYWO NA DUŻYM EKRANIE - WLODARCZYK vs CZAKIJEW
21 czerwca 2013 - 20:00
Restauracja & Bar 99
Al. Jana Pawła II 23 Warszawa
20 739muzyka
The Saturday Tea
21 czerwca 2013 - 20:30
ArtKiosk
Solec 30 Warszawa
18 501muzyka
FRIDAY MIX w rytmie lat 60‘, 70‘ oraz 80‘ !
21 czerwca 2013 - 21:00
Tygmont Live Club
Mazowiecka 6/8, Warszawa Warszawa
19 241muzyka
Laura Godziejewska Trio na Jasnej 24 - 21.06 godz.20
21 czerwca 2013 - 20:00
Jasna 24
Jasna 24 Warszawa
19 091muzyka
Astro Project Trio czyli Latino Jazz w Forcie
21 czerwca 2013 - 20:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Czarnieckiego 51 Warszawa
19 204muzyka
Koncert TEDE ELLIMINATOUR w Warszawie!
21 czerwca 2013 - 21:00
Odessa Club
Kolejowa 8/10 Warszawa
19 426muzyka
Spektakl tańca orientalnego i flamenco "Ragana"
20 czerwca 2013 - 18:00
Traffic Club
Bracka 25 Warszawa
36 111teatr
Pop up your life
20 czerwca 2013 - 21:00
Tygmont Live Club
Mazowiecka 6/8, Warszawa Warszawa
18 502muzyka
Koncert Krzysztofa Daukszewicza
20 czerwca 2013 - 20:30
Kinokawiarnia Stacja Falenica
Patriotów 44A Warszawa
18 258muzyka


























