Koncert Czajkowski | Haydn
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00
Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Monika Wolińska | dyrygent
W programie: Piotr Czajkowski Symfonia f-moll nr 4 op. 36 Joseph Haydn Symfonia D-dur nr 104
Swą "Symfonią D-dur" nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Już 5 lat później swą pierwszą symfonię skomponuje Beethoven, uczeń Haydna (choć studia te były raczej epizodyczne) i jego duchowy spadkobierca. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum, tak właśnie bywa postrzegana "Symfonia D-dur." Patetyczny, minorowy wstęp, który ją otwiera, ma w sobie energię późniejszych tytanicznych utworów Beethovena. Radosny temat główny allegra przynosi odprężenie, choć w części tej utrzymany jest nastrój podniosłego patosu anonsowany wstępem, zaś w zwięzłym, bardzo interesującym przetworzeniu pojawiają się elementy dramatyczne i heroiczne, znów zdające się zwiastować styl beethovenowski. Andante rozpoczyna się prostym, spokojnym tematem, po którym niespodziewanie pojawia się epizod dramatycznego, bogatego harmonicznie i fakturalnie forte – trochę jak w analogicznym miejscu „Jowiszowej” Mozarta. Dopatrywano się tu czasem hołdu mistrza dla młodszego, przedwcześnie zmarłego przyjaciela. W menuecie Haydn powraca do swej najbardziej ulubionej formuły tego tańca, w typie rubasznego (co podkreślają żartobliwe akcenty na trzeciej mierze taktu), raczej plebejskiego ländlera niż dworskiego pierwowzoru – tym większy kontrast wnosi subtelne, nieco tajemnicze trio tej części. Ponieważ "Symfonia D-dur" należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki "Hot Cross Buns" („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki. W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu "IV Symfonia f-moll" Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i tajemnicza protektorka, Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo; prowadzili ożywioną korespondencję, ale nigdy się nie spotkali! W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej "Piątej" „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Zwłaszcza część pierwsza jest – wedle słów autora z listu do pani von Meck – obrazem pozbawionego nadziei dryfowania po wzburzonym morzu, aż pochłonie nas ono w swych głębinach. Część II „in modo di canzona”, rozpoczęta przepięknym solem oboju, przynosi chwilę nostalgicznej zadumy. Intrygujące i brzmieniowo niezwykłe jest scherzo, w którym smyczki grają cały czas pizzicato, wreszcie monumentalny, skrzący się fanfarami blachy finał przynosi odprężenie – to według autorskiego komentarza obraz beztroskiej zabawy ludowej (symbolizuje ją cytat popularnej pieśni „Wo polie bieriozka stojała”), w której znaleźć można zapomnienie i ukojenie. To pełne bardzo ekstrawertycznych emocji (bodaj pierwszy raz tak dobitnie wyrażonych – co w kolejnych utworach stanie się znakiem rozpoznawczym stylu Czajkowskiego) spotkało się zrazu z niezrozumieniem, zarówno w Rosji (symfonia miała premierę w Moskwie 10 [22] lutego 1878 r., koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia), jak i w Niemczech oraz USA. Entuzjastycznie przyjęła je dopiero publiczność brytyjska. Po latach, z perspektywy innych dokonań Czajkowskiego, doceniono piękno i znaczenie tego dzieła, którym twórca zdradza przed słuchaczami swe najskrytsze uczucia...
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem
Cappella Mediterranea - PO RAZ PIERWSZY W POLSCE
29 lipca 2012 - 19:00
Dziedziniec Zamku Królewskiego w Warszawie
Plac Zamkowy 4 Warszawa
42 283teatr
JASNA LIRYKA SHOW !!!
od: 28 lipca 2012 do: 29 lipca 2012
klubokawiarnia Czystaojczysta - Koneser
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
14 225muzyka
NIEDZIELNE WIECZORY TANECZNE w Akademii Tańca M&I Sulewscy
29 lipca 2012 - 19:30jest więcej terminów
Akademia Tańca M&I Sulewscy
Chłodna 3 Warszawa
15 424muzyka
Nathan Williams USA
29 lipca 2012 - 20:30
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
14 006muzyka
Trio AfroBeats
29 lipca 2012 - 16:00
Park Kombatantów przy Bibliotece Publicznej
ul. Ks. J.Chrościckiego 2 Warszawa
14 433muzyka
AVTOCAST in A - Fuka Lata
29 lipca 2012 - 21:00
ŚRÓDMIEJSKA
Marszałkowska 66 Warszawa
13 608muzyka
Melody Gardot w Warszawie 2012
29 lipca 2012 - 20:00
Pałac Kultury i Nauki - Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
13 999muzyka
Warsaw Summer Jazz Days 2012
od: 8 lipca 2012 do: 29 lipca 2012
Soho Factory
Mińska 25 Warszawa
13 789muzyka
WARSAW SUMMER JAZZ DAYS 2012
od: 9 lipca 2012 do: 29 lipca 2012
Pałac Kultury i Nauki - Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
13 963muzyka
MELODY GARDOT
29 lipca 2012 - 20:00
Pałac Kultury i Nauki - Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
14 079muzyka
Koncert ZDROWA ŻYWNOŚĆ
28 lipca 2012 - 19:00
Park Bródnowski - Bródno
15 408muzyka
Syndrom Dnia Następnego
28 lipca 2012 - 20:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
13 710muzyka
Koncert MY SQUARE w MiTo
28 lipca 2012 - 20:00
MiTo art.café.books
ul. Waryńskiego 28 (Metro Politechnika) Warszawa
14 269muzyka
Radio Roxy na Plaży 2
28 lipca 2012 - 21:00
Warszawska La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
14 362muzyka
Molotov Cocktail Party wakacyjnie w Chwili
28 lipca 2012 - 22:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
13 885muzyka
YOGA TERROR w nowym składzie zagra w Cwili
28 lipca 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
13 986muzyka
Imprezowy Łyk-End w Starym Młynie
od: 27 lipca 2012 do: 28 lipca 2012
Stary Młyn
Wybrzeże Gdyńskie 2 Warszawa
13 474muzyka