koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Penderecki | Mendelssohn-Bartholdy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 687 wyświetleń od 13 marca 2018

Wykonawcy: Bomsori Kim | skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Łukasz Borowicz | dyrygent

W programie: Krzysztof Penderecki „II Koncert na skrzypce i orkiestrę «Metamorfozy»” Felix Mendelssohn-Bartholdy „III Symfonia a-moll op. 56 «Szkocka»”

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje ich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych. „Symfonia «Szkocka»” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania „Ave Maria” Mendelssohna. Z kolei podtytuł „II Koncertu skrzypcowego” Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w 1996 roku dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007) w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „«II Koncert skrzypcowy ‘Metamorfozy’» powstawał w dwóch etapach. A ponieważ «Koncert» podlegał zmianom, dlatego tytuł «Metamorfozy» wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. [...] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w «Koncercie» od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym «Koncercie» nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć «Koncert» o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy”. W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a Polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl

Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ