Haydn | Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00
wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Michaił Jurowski | dyrygent
w programie: Joseph Haydn: 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka” Franz Schubert: 9. Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
19 maja 2018, godz. 19.00 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę... „Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl
Malwina Kusior Przeznaczenie
9 lutego 2012 - 19:00
Dorum Art Galeria Czajka
ul. Lubelska 30/32 (II piętro) Warszawa
13 055muzyka
Werbińska&Pawlina w Regeneracji
9 lutego 2012 - 20:30
Regeneracja
Puławska 61 Warszawa
13 326muzyka
Piwny Czwartek w Medyku!
9 lutego 2012 - 19:00jest więcej terminów
Klub Medyk
Oczki 5 Warszawa
12 677muzyka
FIRLET w PRZECHYŁACH
8 lutego 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
12 347muzyka
FIRLET w PRZECHYŁACH
8 lutego 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
12 103muzyka
ŚRODECK
8 lutego 2012 - 12:59
Absynt
Zgoda 9 Warszawa
12 568muzyka
Wujek Samo Zło Present!
8 lutego 2012 - 20:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
12 217muzyka
KONCERT UCZESTNIKÓW
8 lutego 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
12 022muzyka
KONCERT LAUREATÓW
7 lutego 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
11 895muzyka
PEPSI ROCKS! presents Farben Lehre
7 lutego 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
11 992muzyka
Białołęcka Scena dla Dzieci: SMYKOFONIA
5 lutego 2012 - 11:00, 12:30
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
12 036muzyka
Swingujące Walentynki
5 lutego 2012 - 17:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
12 686muzyka
Noc Karaibskiego Nietoperza
od: 4 lutego 2012 do: 5 lutego 2012
DeLite Club
ul. Marii Konopnickiej 6 Warszawa
12 324samorozwój
Zapraszamy na koncert!
5 lutego 2012 - 18:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
12 392muzyka
Bitwa o kontrakt I eliminacje + NMB Show
od: 4 lutego 2012 do: 5 lutego 2012
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
11 836muzyka
W karnawałowym nastroju
5 lutego 2012 - 17:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
12 758muzyka
Białołęcka Scena dla Dzieci: SMYKOFONIA
5 lutego 2012 - 11:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
12 053muzyka