INFORMACJA:
Koncert symfoniczny - Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00
Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków. Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny. W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Mirosław J. Błaszczyk – dyrygent
w programie: Stanisław Moniuszko „Bajka” - uwertura fantastyczna Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op.64
Mieczysław Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
www.sinfoniaiuventus.pl
Dnia szóstego Pan stworzył DISCO i 2000DirtyDj’s...
18 lutego 2012 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
14 425muzyka
DARIUS & FINLEY w Club Mirage!
18 lutego 2012 - 21:00
Club MIRAGE
pl. Defilad Warszawa
14 654muzyka
Hasło na darmowe wejście do klubu!
18 lutego 2012 - 20:30jest więcej terminów
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
13 724muzyka
Koncert zespołu Eria
18 lutego 2012 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
14 656muzyka
Bronek Suchanek Trio
18 lutego 2012 -
Jazzarium Cafe
ul. Wilcza 50/52 Warszawa
14 589muzyka
W amerykańskim stylu
18 lutego 2012 - 18:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
13 311muzyka
WOJTEK MAZOLEWSKI QUINTET na Bemowie
18 lutego 2012 - 20:00
Klub Progresja
ul. Kaliskiego 15a Warszawa
14 160muzyka
NOC JAMAJSKA - Hopkins & Rabadabuka Riddim Band + Alter Ego I AFTER PARTY
18 lutego 2012 - 20:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
13 609muzyka
Adrenaline Pumping Machine+Vasta+Vagitarians NIEPOWTARZALNY KONCERT
18 lutego 2012 - 20:00
Znośna lekkość bytu
Lubelska 30/32 Warszawa
14 203muzyka
MARCELINA
17 lutego 2012 - 20:00
Znośna lekkość bytu
Lubelska 30/32 Warszawa
14 315muzyka
Mr. President live w Club Mirage!
17 lutego 2012 - 21:00
Club MIRAGE
pl. Defilad Warszawa
14 806muzyka
HIPNOZA
17 lutego 2012 - 19:00
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
13 879muzyka
REJW NA AMEN!
17 lutego 2012 - 22:00
Radio Luxembourg
Górczewska 67 Warszawa
13 726muzyka
ABSOLWENCI MSMD I PRZYJACIELE
17 lutego 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
13 249muzyka
Akcent w klubie Medyk!
17 lutego 2012 - 21:00
Klub Medyk
Oczki 5 Warszawa
14 089muzyka
Dostatki w ostatki
17 lutego 2012 - 19:30
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
13 462muzyka
ZDN w PRZECHYŁACH
17 lutego 2012 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 756muzyka