Koncert symfoniczny - Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00
Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków. Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny. W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Mirosław J. Błaszczyk – dyrygent
w programie: Stanisław Moniuszko „Bajka” - uwertura fantastyczna Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op.64
Mieczysław Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
www.sinfoniaiuventus.pl
Neurasja
26 listopada 2011 - 20:00
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
12 503muzyka
Andrzejkowe Obrzędy w CPK!
26 listopada 2011 - 18:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
12 128muzyka
Touch of Ireland
26 listopada 2011 - 18:00
Centrum Artystyczne Radomska 13
ul. Radomska 13/21 Warszawa
11 738muzyka
MUZYCZNA PODRÓŻ W CZASIE I PRZESTRZENI
26 listopada 2011 - 11:00
Local Coffe
Al. KEN 47/U9 Warszawa
12 674samorozwój
MUZYCZNA PODRÓŻ W CZASIE I PRZESTRZENI
26 listopada 2011 - 11:00
Local Coffe
Al. KEN 47/U9 Warszawa
12 590samorozwój
Kocioł Dla Dzieci 26.11.2011
26 listopada 2011 - 19:00
Klub Kocioł Fabryka Kotłów
Bema 65 Warszawa
11 919muzyka
MONSTA BASH .2 | 26/11 RGB | RootShot | NaturalSkills | MCA @ BoogieBar
26 listopada 2011 - 21:30
BoogieBar
górczewska, 67 Warszawa
11 528muzyka
Salonik Hanny Rek
26 listopada 2011 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
11 515muzyka
DUB BANGERS SPECIAL V.7 // ROOT SHOT B-BAY BASS!
od: 25 listopada 2011 do: 26 listopada 2011
CDQ
Burakowska 12 Warszawa
11 564muzyka
Marek Kądziela i zespół K.R.A.N.
26 listopada 2011 - 23:00jest więcej terminów
Znośna lekkość bytu
Lubelska 30/32 Warszawa
11 654muzyka
OPPA 2011 - 29. Międzynarodowy Festiwal Bardów
26 listopada 2011 - 19:00
Studio koncertowe - im. Agnieszki Osieckiej
Myśliwiecka 3/5/7 Warszawa
12 168muzyka
Wstrząsy Vol. II
26 listopada 2011 - 22:00
Jedyne Wyjście
ul. Inżynierska 3 Warszawa
11 619muzyka
Koncert Rockowy: Znany z Opola MUTE oraz CONTRABANDA !
26 listopada 2011 - 20:00
Nowa Knajpa Na Piętrze
Al. Wilanowska 361 Warszawa
12 861muzyka
Festiwal Etniczne Inspiracje
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
24 758samorozwój
Dwa Plus Jeden - Wspomnienia
26 listopada 2011 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
13 736samorozwój
Blues Forever Young
od: 25 listopada 2011 do: 26 listopada 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
11 963muzyka
Andrzejki wieczór pełen magii
26 listopada 2011 - 19:30
Figga pizzeria-trattoria
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
13 919muzyka