Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00
Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.
Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny.
W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie:
Stanisław Moniuszko
„Bajka” – uwertura fantastyczna
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op.64
przerwa
Mieczysław Karłowicz
Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl
Zapraszamy na głęboki relaks w dźwięku gongu i mis tybetańskich z elementami Jogi Nidra - koncert relaksacyjny
11 marca 2012 -
Uzdrowisko Mokotów
Ul. Racławicka 99 Warszawa
14 555muzyka
Fisz Emade Tworzywo w Klubie Stodoła
11 marca 2012 - 19:00
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
14 089muzyka
Festiwal 4 PORY ROCKA
11 marca 2012 - 18:00
Klub Hybrydy
ul. Złota 7/9 Warszawa
14 790muzyka
MISTRZ i UCZEŃ
11 marca 2012 - 17:00
Muzeum Pałac w Wilanowie
S. K. Potockiego 10/16 Warszawa
14 525muzyka
Meccorre String Quartet
11 marca 2012 - 12:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
13 343muzyka
Andrzej Korycki i Dominika Żukowska w Tawernie Korsarz
11 marca 2012 - 20:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
14 190muzyka
LABIRYNT ŚWIATA I RAJ SERCA
11 marca 2012 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
13 464muzyka
MUMUKI Tango Quintet
11 marca 2012 - 19:30
Bistro Warszawa - Scena Jazzownia
Rynek Starego Miasta; Jezuicka 1/3 Warszawa
14 402muzyka
Koncert pt. EURYDYKI
11 marca 2012 - 16:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 621muzyka
ALBER & KING Guitar Duo, Dobranocka, 11.03.2012 r
11 marca 2012 - 19:30
Dobra Nocka
Smolna 40 Warszawa
13 784muzyka
ART FRESH FESTIVAL
11 marca 2012 - 12:30
Hotel Sheraton
ul. B. Prusa 2 Warszawa
14 062muzyka
ACIDLAND 3 with Silicon Sound & Ephedrix Live!
od: 10 marca 2012 do: 11 marca 2012
CDQ
Burakowska 12 Warszawa
14 023muzyka
MUSTNOTSLEEP 2. B-DAY: MOSCA UK
10 marca 2012 - 21:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
13 911muzyka
MAZURSKIE TRIO w PRZECHYŁACH
10 marca 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
14 139muzyka
Hasło na darmowe wejście do klubu!
10 marca 2012 - 23:55jest więcej terminów
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
13 900muzyka
Tanecznie z Molotov Cocktail Party w Chwili
10 marca 2012 - 22:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 018muzyka
BASEMENT PLACEMENT vol.4 w Kosmos Kosmos
10 marca 2012 - 21:00
Kosmos Kosmos
Koszykowa 55 Warszawa
13 810muzyka