Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/7d3r.jpeg)
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00
Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.
Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny.
W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie:
Stanisław Moniuszko
„Bajka” – uwertura fantastyczna
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op.64
przerwa
Mieczysław Karłowicz
Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl
PIĄTKOWE CYKLICZNE SPOTKANIA Z MUZYKĄ IMPROWIZOWANĄ
16 grudnia 2011 - 21:00jest więcej terminów
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
12 726samorozwój
Urodziny potrójne. Werwolf77, Unlucky Strike, Poison Heart, Warsaw Dolls
16 grudnia 2011 - 19:00
Klub Kocioł Fabryka Kotłów
Bema 65 Warszawa
13 909muzyka
„Bastian Stein’s Gravity Point”
16 grudnia 2011 - 19:00
Studio koncertowe - im. Agnieszki Osieckiej
Myśliwiecka 3/5/7 Warszawa
13 385muzyka
CLUB ROTATION
16 grudnia 2011 - 20:30jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
12 685muzyka
BEDNARSKA & CALISIA JAZZ NIGHTS hosted by INTERCONTINENTAL WARSZAWA
16 grudnia 2011 - 20:30jest więcej terminów
Klub Hemipshere - Hotel InterContinental Warszawa
Emilii Plater 49 Warszawa
13 685muzyka
Wieczór włoski w Buffo
16 grudnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
28 922teatr
100% jamaican heart bit tunes
15 grudnia 2011 - 21:00
U artystów
Mazowiecka 11a Warszawa
12 787muzyka
Koncert Owls Are Not w Jedynym Wyjściu
15 grudnia 2011 - 21:00
Jedyne Wyjście
ul. Inżynierska 3 Warszawa
12 959muzyka
A Little Jazz Orchestra w Polyester Cafe
15 grudnia 2011 - 20:00
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
12 769muzyka
Acoustic Open Mic
15 grudnia 2011 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
12 575muzyka
DUŻE PE Nowoczesny Hip-Hop w Chwili
15 grudnia 2011 - 21:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
12 827muzyka
ŚRODECK
14 grudnia 2011 - 20:23
Absynt
Zgoda 9 Warszawa
13 070muzyka
Tanz Machine Fest
14 grudnia 2011 - 20:00
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
13 150muzyka
KONCERT SYMFONICZNY
14 grudnia 2011 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
12 511muzyka
KONCERT GRUPY BARDZO BARDZO – UNDERGROUND AVENUE
14 grudnia 2011 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
12 618muzyka
Koncert Imagination Quartet
13 grudnia 2011 -
Dobra Nocka
Smolna 40 Warszawa
12 960muzyka
Koncert Imagination Quartet - promocja debiutanckiej płyty
13 grudnia 2011 - 21:00
Dobra Nocka
Smolna 40 Warszawa
12 843muzyka