koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry Dętej
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Koncert Laureatów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 2 580 wyświetleń od 12 października 2018

Koncert Laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i konkursu Młody Muzyk Roku

wykonawcy: Marta Chlebicka | flet Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Modestas Barkauskas | dyrygent

w programie: Wolfgang Amadeusz Mozart Uwertura do opery „Czarodziejski flet” K. 620 Carl Stamitz Koncert G-dur na flet i orkiestrę op. 29 Piotr Czajkowski V Symfonia op. 64

27 października 2018, godz. 19.00, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie

Modestas Barkauskas należy do najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych litewskich dyrygentów młodego pokolenia; jest uczniem jednego z najznamienitszych litewskich kapelmistrzów, Juozasa Domarkasa (7 kwietnia 2018 prowadził on koncert Sinfonii Iuventus w Warszawie). Od 2008 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego młodzieżowej orkiestry w Szkole Muzycznej im. B. Dvarionasa w Wilnie, z którą wykonywał koncerty w Niemczech, Belgii, Francji, Polsce oraz Łotwie. Został też dyrektorem artystycznym i dyrygentem St. Christopher Chamber Orchestra w Wilnie, wykłada na Wydziałach Dyrygentury oraz Śpiewu Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 2017 r. zdobył III nagrodę w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach, a październikowy występ z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus stanowi realizację jednej z nagród konkursu, honorujących w ten sposób jego laureatów. V Symfonię Piotra Czajkowskiego w jej ideowym planie („per aspera ad astra”, „od cierni, ku gwiazdom”) porównuje się niekiedy do przesławnej symfonii Beethovena o tym samym numerze – tu wszakże emocjonalna rozpiętość pomiędzy tragizmem początku a tryumfem finału jest jeszcze bardziej wydatna. Pewną analogię można też dostrzec w wysnuciu całego utworu z jednego, swoistego motywu (nazywanego czasem, podobnie jak u Beethovena, „motywem losu”): posępnej, powracającej w różnych kontekstach melodii granej na początku utworu w niskim rejestrze przez klarnet. Symfonia e moll to także dzieło „modelowe”, jedno tych, które można przywołać jako najbardziej dla stylu jego twórcy (i ogólnie neoromantycznego idiomu muzyki rosyjskiej) charakterystyczne, toteż od chwili premiery cieszy się niesłabnącą popularnością. Pochodzący z Czech Jan Václav Stamic był kapelmistrzem i kompozytorem jednej z najświetniejszych orkiestr osiemnastowiecznej Europy, działającej na dworze elektorskim w Mannheimie – tam właśnie rozpoczął swą karierę jego syn, znany pod niemieckim już mianem jako Carl Stamitz. Dość wcześnie opuścił Mannheim, lecz dochował wierności wyuczonemu tam klasycznemu stylowi, z wyraźną predylekcją do błyskotliwości i wirtuozerii, szczególnie widocznej w jego koncertach solowych, do dziś cieszących się znaczną popularnością. Należy do nich także uroczy Koncert fletowy G dur, który zabrzmi w wykonaniu Marty Chlebickiej, uczennicy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie i laureatki prestiżowego konkursu Młody Muzyk Roku, mającego wyłonić polskiego uczestnika konkursu Eurovision Young Musicians (którego tegoroczna edycja miała miejsce w sierpniu w Edynburgu). Styl muzyki Stamitza bywa często porównywany z klarownością i wdziękiem młodzieńczych utworów Mozarta (ów sam wiele zawdzięczał osiągnięciom „szkoły mannheimskiej”), dlatego też doskonałym dopełnieniem programu będzie jedno z jego ostatnich arcydzieł, błyskotliwa uwertura do Czarodziejskiego fletu.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ