koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  6 lat temu

Orkiestra Sinfonia Varsovia

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 015 wyświetleń od 21 listopada 2018
  • 1 grudnia 2018, sobota
    » 19:00

Spośród wielu zaplanowanych na rok 100-lecia odzyskania niepodległości wydarzeń, Koncert Prwykonań, który odbędzie się 1 grudnia 2018 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, zasługuje na szczególną uwagę.
Szymon Bywalec poprowadzi wówczas dwa prawykonania utworów zamówionych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

„Time capsule” Macieja Zielińskiego, oprócz wymiaru czysto muzycznego posiadać ma istotny aspekt edukacyjny. Twórca pragnie w swoim utworze poprowadzić słuchaczy przez różne epoki historyczne, prezentując przy okazji różnorodność możliwości brzmieniowych, drzemiących w orkiestrze. Literatura muzyczna pokazuje, że podobne pomysły często skutkowały powstaniem niezwykle atrakcyjnych i oryginalnych kompozycji, jak choćby „The Young Person's Guide to the Orchestra” Benjamina Brittena. Wszechstronne doświadczenie artystyczne Macieja Zielińskiego, autora muzyki kameralnej, symfonicznej, filmowej i rozrywkowej pozwala podejrzewać, że jego „Time capsule” będzie dziełem, które w twórczy sposób połączy w sobie różne tradycje i techniki kompozytorskie.

Bezpośrednią inspiracją do powstania drugiego z zamówionych utworów jest 100. rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę. „Polonia Resurrecta” Grzegorza Duchnowskiego będzie czteroczęściowym poematem symfonicznym na wielką orkiestrę. Forma poematu symfonicznego w rodzimej muzyce bardzo często służyła za medium ekspresji zachwytu nad ojczystym krajobrazem („Step”), legendami („Stanisław i Anna Oświecimowie”) lub dokonaniami postaci historycznych („Mikołaj Kopernik”). Mając w świadomości dzieła Noskowskiego, Karłowicza, Szabelskiego czy Kilara, Grzegorz Duchnowski słusznie zdaje się sięgać po formę poematu symfonicznego, jako najbardziej odpowiednią dla uczczenia wspaniałej, narodowej rocznicy.

Mimo, że utwory Duchnowskiego i Zielińskiego wydają się mieć całkowicie odmienne źródła inspiracji, łączy je wspólny cel stymulowania polskiej kultury narodowej od strony edukacyjnej oraz panegirycznej.

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ