koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Wonderful World - performance taneczny austriacko-polskiej grupy COLLECTIVE B

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 753 wyświetleń od 6 grudnia 2018

“Wonderful Word” performance taneczny grupy Collective B

12.12.2018 - W ramach 7. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days / Wejście bezpłatne, konieczna rezerwacja: warsawdancedays@gmail.com

18.12.2018 - W ramach Sceny Tańca Studio / Bilety na miejscu

Koncepcja i choreoografia: Elsa Mourlam / 
Taniec: Elsa Mourlam, Sonia Borkowicz / 
Muzyka: Tomas Novak / 
 Muzyka na żywo: Tomas Novak, Christopher Haritzer, Florian Strober


"Wonderful World" to przedstawienie tworzone metodą pracy w procesie, konfrontujące widzów-uczestników z tematem przemocy i poddające pod dyskusję przejawy jej występowania we współczesnym świecie. Taniec, teatr fizyczny, muzyka na żywo przechodzą płynnie w epicką, spektakularną scenę masakry, umiejscowioną pomiędzy slapstickiem a realizmem, w której terror i przemoc pojawiają się w niekontrolowany sposób. W apokaliptycznej atmosferze przedstawienia, co pewien czas następują krótkie chwile ciszy, pozwalające publiczności na zdystansowanie się, na przyjrzenie się sobie i swojemu doświadczeniu i podzielenie się nim. W ten sposób widzowie-uczestnicy wspólnie tworzą refleksję na temat aktu przemocy.

Choreografka o swojej pracy: Uwielbiam, korzystając z poetyki i elokwencji języka tańca, teatru fizycznego i muzyki na żywo, odsłaniać złożoność i kruche piękno życia oraz zadawać pytania o ich znaczenie: czym jest życie, w jaki sposób żyjemy i czy chcemy tak żyć? W związku z tym moje prace zawsze wynikają z krytycznego myślenia o sprawach ludzkości – ta pod tytułem “Wonderful World” konfrontuje widzów z tematem przemocy. Przemoc jest wszechobecna w mediach, przenika wszelkie obszary globalnego społeczeństwa, staje się zjawiskiem masowym i, moim zdaniem, wymaga od gatunku ludzkiego refleksji na temat współczesnego świata i relacji międzyludzkich. Podstawy teoretyczne Pracę nad “Wonderful World” poprzedziły gruntowne badania. Najpierw skupiłam się na przemocy w ujęciu antropologicznym i na koncepcji “obrazu”. Następnie badania poprowadziły mnie do dalszych analiz emocji wywoływanych przez terror, eksploatowaniu tychże przez media i ich odbiorze publicznym.

Choreografia i muzyka

Choreografia i muzyka opierają się głównie na wybranym materialne filmowym zawierającym sceny przemocy, który zaczerpnięty został z mediów społecznościowych, dziennikarskich newsów oraz horrorów i kina akcji. Materiał filmowy posłużył choreografce do analizy radykalnej zmiany stanu emocjonalnego ofiary i do poznania jej gestów. Następnie zrekonstruowała ona realne ruchy aktów przemocy za pomocą fizycznych gagów z filmów Bustera Keatona i Charliego Chaplina. Natomiast kompozytor muzyki przełożył na dźwięki emocje związane z ruchami ciała doświadczającego przemocy z materiału choreograficznego i dodał dźwięk transkrybowany z materiału filmowego zawierającego brutalne sceny. Tak więc materiał ruchowy i muzycznych zostały skomponowane na zasadach obowiązujących w montażu wideo (powtórzenia, przyspieszenie, zatrzymanie kadru, powiększenie, przybliżenie, zwolnione tempo, zwielokrotnienie obrazu, zaakcentowanie punktów zwrotnych. (…)).

Wybór dramaturgii

Mise-en-scène (umieszczanie na scenie) elementów inscenizacji w “Wonderful World” oscyluje pomiędzy slapstickiem a realizmem. Dzięki elementom powagi z jednej i humoru z drugiej strony tworzę paradoksy objaśniające i poszerzające pojęcie przemocy. Paradoksy są moim ulubionym sposobem na opowiedzenie historii: uwielbiam przesadne kontrasty i przekraczanie granic znaczeniowych.


Elsa Mourlam – francuska choreografka, niezależna tancerka i performerka. Ukończyła studia tańca współczesnego na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Jako choreografka współpracuje z teatrem “En Aparté” a od 2007 roku tworzy performance dla francuskich festiwali streetartu “Lune amitié” i “Lune Estival”. Prowadziła także zajęcia tańca współczesnego i teatru dla “Lullaby Danza Project” i dla ’Théâtre en Miettes’ we Francji. Jest współzałożycielką (od 2015 roku) eksperymentalnego kolektywu “Collective Studententum” (tworzącego na pograniczu free jazzu/głosu/tańca/improwizacji) oraz interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego “Collective B”. Współpracowała także z licznymi choreografami, m.in. z Idit Herman, Paulem Wenningerem, Jianan Qu, Rose Breuss i ze Stephanie Felber.

Florian Strober, ur. w 1988 roku w Eggenfelden w Niemczech multiperkusista dorastał i socjalizował się w sercu Górnej Bawarii. Edukację muzyczną rozpoczął w klasie perkusji klasycznej w Muzycznej Szkole Zawodowej Maxa Kellera w Altötting, by przerwać naukę i przenieść się na Uniwersytet Antona Brucknera w Linz w Austrii na studia jazzu i muzyki improwizowanej. Obecnie gra z licznymi zespołami reggae w całej Europie i aktywnie tworzy kulturę klubową w bawarskim Töging am Inn.

Sonia Borkowicz, ur. w 1993 w Poznaniu. Licencjat zrobiła na Wydziale Sztuki Tańca i Pedagogiki Tańca na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Jako tancerka i performerka współpracowała z licznymi choreografkami i choreografami jak: IsabelleSchad, Jianan Qu,Yumiko Yoshioka, Atsushi Takenouchi, Editta Braun czy Stephanie Felber. Sonia jest współzałożycielką kolektywu artystycznego “Collective B” z siedzibą w Wiedniu. Jest menedżerką kultury i współorganizatorką festiwali “TanzHafen” (w Austrii), “Body/Sound/Space” (w Austrii) oraz Art fairPlayce (w Polsce).

Tomas Novak, czeski kompozytor i multiinstrumentalista. Studiował grę na wiolonczeli w Konserwatorium Wiedeńskim oraz kompozycję i jazz na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Przez długi czas pisał muzykę dla swego kwartetu rockowego Zwei Staender, w którym również śpiewał i grał na gitarze elektrycznej. W 2011 roku opublikował swój pierwszy album “Tierlieder” zawierający 10 kompozycji wiedeńskich chanson. W 2016 roku, razem z Paulem Schuberthem, wypuścił nowy album “Alte Stories”. Występował z takimi osobowościami sceny jak: Paul Gulda, Thomas Gansch, Christoph Cech, Mario Rom, Andreas Erd i in. Jego kompozycja współczesna pt. “Menta Pulegium” miała swoją premierę w czerwcu 2016 roku na żywo na antenie najważniejszej austriackiej rozgłośni radiowej grającej muzykę klasyczną Radio OE1. Razem z Elsą Mourlam założyli eksperymantalny “Collective Studententum” (tworzący w obszarze free jazz/głos/taniec/improwizacja), z którym wyprodukował liczne performance i filmy krótkometrażowe.

Christopher Haritzer ur. w 1987 roku w Linz w Austrii, dorastał w Karyntii. Tam uczęszczał na pierwsze lekcje muzyki i tam grał tradycyjną austriacką muzykę ludową na blaszanych instrumentach dętych. Studiował jazz na klarnecie u Floriana Bramböcka i Petera Tusche oraz muzykę ludową na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz. Tam też był współzałożycielem i grał na “flow circus sessions” – sesjach muzycznych odbywających się raz w miesiącu w klubie na statku Miss Florentine. Jest założycielem i liderem oktetu Sepp. Gra także w duecie z pochodzącym z Górnej Austrii akordeonistą Paulem Schubertem w formacjach takich jak Klezplosion, Café Kus Kus, Çarx oraz w wiedeńskiej grupie teatralnej Schlüterwerke.

Więcej informacji na FB organizatora: https://www.facebook.com/events/473164673173746/

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ