Wonderful World - performance taneczny austriacko-polskiej grupy COLLECTIVE B
- 18 grudnia 2018, wtorek» 19:00
- 12 grudnia 2018, środa» 19:00
“Wonderful Word” performance taneczny grupy Collective B
12.12.2018 - W ramach 7. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days / Wejście bezpłatne, konieczna rezerwacja: warsawdancedays@gmail.com
18.12.2018 - W ramach Sceny Tańca Studio / Bilety na miejscu
Koncepcja i choreoografia: Elsa Mourlam / Taniec: Elsa Mourlam, Sonia Borkowicz / Muzyka: Tomas Novak / Muzyka na żywo: Tomas Novak, Christopher Haritzer, Florian Strober
"Wonderful World" to przedstawienie tworzone metodą pracy w procesie, konfrontujące widzów-uczestników z tematem przemocy i poddające pod dyskusję przejawy jej występowania we współczesnym świecie. Taniec, teatr fizyczny, muzyka na żywo przechodzą płynnie w epicką, spektakularną scenę masakry, umiejscowioną pomiędzy slapstickiem a realizmem, w której terror i przemoc pojawiają się w niekontrolowany sposób. W apokaliptycznej atmosferze przedstawienia, co pewien czas następują krótkie chwile ciszy, pozwalające publiczności na zdystansowanie się, na przyjrzenie się sobie i swojemu doświadczeniu i podzielenie się nim. W ten sposób widzowie-uczestnicy wspólnie tworzą refleksję na temat aktu przemocy.
Choreografka o swojej pracy: Uwielbiam, korzystając z poetyki i elokwencji języka tańca, teatru fizycznego i muzyki na żywo, odsłaniać złożoność i kruche piękno życia oraz zadawać pytania o ich znaczenie: czym jest życie, w jaki sposób żyjemy i czy chcemy tak żyć? W związku z tym moje prace zawsze wynikają z krytycznego myślenia o sprawach ludzkości – ta pod tytułem “Wonderful World” konfrontuje widzów z tematem przemocy. Przemoc jest wszechobecna w mediach, przenika wszelkie obszary globalnego społeczeństwa, staje się zjawiskiem masowym i, moim zdaniem, wymaga od gatunku ludzkiego refleksji na temat współczesnego świata i relacji międzyludzkich. Podstawy teoretyczne Pracę nad “Wonderful World” poprzedziły gruntowne badania. Najpierw skupiłam się na przemocy w ujęciu antropologicznym i na koncepcji “obrazu”. Następnie badania poprowadziły mnie do dalszych analiz emocji wywoływanych przez terror, eksploatowaniu tychże przez media i ich odbiorze publicznym.
Choreografia i muzyka
Choreografia i muzyka opierają się głównie na wybranym materialne filmowym zawierającym sceny przemocy, który zaczerpnięty został z mediów społecznościowych, dziennikarskich newsów oraz horrorów i kina akcji. Materiał filmowy posłużył choreografce do analizy radykalnej zmiany stanu emocjonalnego ofiary i do poznania jej gestów. Następnie zrekonstruowała ona realne ruchy aktów przemocy za pomocą fizycznych gagów z filmów Bustera Keatona i Charliego Chaplina. Natomiast kompozytor muzyki przełożył na dźwięki emocje związane z ruchami ciała doświadczającego przemocy z materiału choreograficznego i dodał dźwięk transkrybowany z materiału filmowego zawierającego brutalne sceny. Tak więc materiał ruchowy i muzycznych zostały skomponowane na zasadach obowiązujących w montażu wideo (powtórzenia, przyspieszenie, zatrzymanie kadru, powiększenie, przybliżenie, zwolnione tempo, zwielokrotnienie obrazu, zaakcentowanie punktów zwrotnych. (…)).
Wybór dramaturgii
Mise-en-scène (umieszczanie na scenie) elementów inscenizacji w “Wonderful World” oscyluje pomiędzy slapstickiem a realizmem. Dzięki elementom powagi z jednej i humoru z drugiej strony tworzę paradoksy objaśniające i poszerzające pojęcie przemocy. Paradoksy są moim ulubionym sposobem na opowiedzenie historii: uwielbiam przesadne kontrasty i przekraczanie granic znaczeniowych.
Elsa Mourlam – francuska choreografka, niezależna tancerka i performerka. Ukończyła studia tańca współczesnego na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Jako choreografka współpracuje z teatrem “En Aparté” a od 2007 roku tworzy performance dla francuskich festiwali streetartu “Lune amitié” i “Lune Estival”. Prowadziła także zajęcia tańca współczesnego i teatru dla “Lullaby Danza Project” i dla ’Théâtre en Miettes’ we Francji. Jest współzałożycielką (od 2015 roku) eksperymentalnego kolektywu “Collective Studententum” (tworzącego na pograniczu free jazzu/głosu/tańca/improwizacji) oraz interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego “Collective B”. Współpracowała także z licznymi choreografami, m.in. z Idit Herman, Paulem Wenningerem, Jianan Qu, Rose Breuss i ze Stephanie Felber.
Florian Strober, ur. w 1988 roku w Eggenfelden w Niemczech multiperkusista dorastał i socjalizował się w sercu Górnej Bawarii. Edukację muzyczną rozpoczął w klasie perkusji klasycznej w Muzycznej Szkole Zawodowej Maxa Kellera w Altötting, by przerwać naukę i przenieść się na Uniwersytet Antona Brucknera w Linz w Austrii na studia jazzu i muzyki improwizowanej. Obecnie gra z licznymi zespołami reggae w całej Europie i aktywnie tworzy kulturę klubową w bawarskim Töging am Inn.
Sonia Borkowicz, ur. w 1993 w Poznaniu. Licencjat zrobiła na Wydziale Sztuki Tańca i Pedagogiki Tańca na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Jako tancerka i performerka współpracowała z licznymi choreografkami i choreografami jak: IsabelleSchad, Jianan Qu,Yumiko Yoshioka, Atsushi Takenouchi, Editta Braun czy Stephanie Felber. Sonia jest współzałożycielką kolektywu artystycznego “Collective B” z siedzibą w Wiedniu. Jest menedżerką kultury i współorganizatorką festiwali “TanzHafen” (w Austrii), “Body/Sound/Space” (w Austrii) oraz Art fairPlayce (w Polsce).
Tomas Novak, czeski kompozytor i multiinstrumentalista. Studiował grę na wiolonczeli w Konserwatorium Wiedeńskim oraz kompozycję i jazz na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Przez długi czas pisał muzykę dla swego kwartetu rockowego Zwei Staender, w którym również śpiewał i grał na gitarze elektrycznej. W 2011 roku opublikował swój pierwszy album “Tierlieder” zawierający 10 kompozycji wiedeńskich chanson. W 2016 roku, razem z Paulem Schuberthem, wypuścił nowy album “Alte Stories”. Występował z takimi osobowościami sceny jak: Paul Gulda, Thomas Gansch, Christoph Cech, Mario Rom, Andreas Erd i in. Jego kompozycja współczesna pt. “Menta Pulegium” miała swoją premierę w czerwcu 2016 roku na żywo na antenie najważniejszej austriackiej rozgłośni radiowej grającej muzykę klasyczną Radio OE1. Razem z Elsą Mourlam założyli eksperymantalny “Collective Studententum” (tworzący w obszarze free jazz/głos/taniec/improwizacja), z którym wyprodukował liczne performance i filmy krótkometrażowe.
Christopher Haritzer ur. w 1987 roku w Linz w Austrii, dorastał w Karyntii. Tam uczęszczał na pierwsze lekcje muzyki i tam grał tradycyjną austriacką muzykę ludową na blaszanych instrumentach dętych. Studiował jazz na klarnecie u Floriana Bramböcka i Petera Tusche oraz muzykę ludową na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz. Tam też był współzałożycielem i grał na “flow circus sessions” – sesjach muzycznych odbywających się raz w miesiącu w klubie na statku Miss Florentine. Jest założycielem i liderem oktetu Sepp. Gra także w duecie z pochodzącym z Górnej Austrii akordeonistą Paulem Schubertem w formacjach takich jak Klezplosion, Café Kus Kus, Çarx oraz w wiedeńskiej grupie teatralnej Schlüterwerke.
Więcej informacji na FB organizatora: https://www.facebook.com/events/473164673173746/
PIOSENKI Z TEATRU
17 kwietnia 2017 - 17:00
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
16 201teatr
Portrety choreograficzne: Paulina Święcańska
13 kwietnia 2017 - 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury
Elektoralna 12 Warszawa
14 715teatr
Juliusz Cezar
13 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny
ul. Jana Zamoyskiego 20 03-801 Warszawa Warszawajest więcej miejsc
69 415teatr
Weekend z R.
13 kwietnia 2017 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
121 629teatr
Spektakl "W dniu urodzin Wandy June" Teatru THB
12 kwietnia 2017 - 19:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
14 949teatr
GOŚCIE W POLSKIM: Beksiński. Obraz bez tytułu
12 kwietnia 2017 - 19:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
14 662teatr
Papieżyca
12 kwietnia 2017 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
28 787teatr
Przyjezdni na Koszykowej 55
11 kwietnia 2017 - 20:00
Koszykowa 55
Koszykowa 55 Warszawa
22 131teatr
SPEKTAKL DLA DZIECI „Ojciec wie najlepiej”
11 kwietnia 2017 - 17:00, 18:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
11 554teatr
20 Stand-Upów na żywo: Prawdę mówiąc
11 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Zakład Mięsny
Wileńska 25 Warszawa
14 023teatr
Ich czworo
11 kwietnia 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
34 831teatr
62. OGÓLNOPOLSKI KONKURS RECYTATORSKI - eliminacje dzielnicy Praga-Północ
10 kwietnia 2017 - 09:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
13 931teatr
Komedia Omyłek / reż. Andrey Bakirov
10 kwietnia 2017 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 468teatr
List z daleka spektakl w DK Włochy
9 kwietnia 2017 - 18:00
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
11 390teatr
Kabaret na Żywo - odcinek 6 - rejestracja TV POLSAT
9 kwietnia 2017 - 19:30
ATM Studio
Wał Miedzeszyński 384 Warszawa
16 053teatr
Krawiec Niteczka - Spektakl dla dzieci
9 kwietnia 2017 - 11:00/12
Służewski Dom Kultury
ul. Jana Sebastiana Bacha 15 Warszawa
13 636teatr
Trzej Muszkieterowie wg Aleksandra Dumasa - spektakl dla dzieci w DK Kadr
9 kwietnia 2017 - 12:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
13 533teatr