koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuarBANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  5 lat temu

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus - Koncert Noworoczny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 841 wyświetleń od 16 grudnia 2018

ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Wykonawcy:
Angela Wee - skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Antoni Wit - dyrygent

W programie:
Stanisław Moniuszko - Uwertura do opery „Paria”
Pablo de Sarasate - Fantazja na tematy z opery „Faust” op. 13, Fantazja na tematy z opery „Carmen” op. 25, „Melodie cygańskie” op. 20,
Manuel de Falla - 1. i 2. Suita z baletu „Trójkątny kapelusz”

W Nowy Rok dobrze jest wkroczyć przy dźwiękach muzyki – tej najlepszej, w doskonałych wykonaniach. Wszystko to zapewni koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Maestro Antoniego Wita, należącego do najbardziej cenionych na świecie polskich dyrygentów. Pochodząca z USA młoda skrzypaczka Angela Wee jest tryumfatorką wielu konkursów, m.in. w 2015 roku zdobyła drugą nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Pablo Sarasatego (Hiszpania). Szczególnie ciekawie zapowiadają się więc jej interpretacje błyskotliwych, skrzących się brawurową wirtuozerią dzieł tego mistrza romantycznej wiolinistyki, prezentowanych tu w nader ciekawym wyborze – jego dwóch koncertowych fantazji na motywach oper „Faust” Gounoda i „Carmen” Bizeta oraz popularnych „Melodii cygańskich”. Gorące słońce Iberii opromieniać będzie też muzykę z baletu „Trójkątny kapelusz” Manuela de Falli, na motywach żartobliwej historii o złym burmistrzu (tytułowe nakrycie głowy to symbol jego urzędu) i przebiegłej młynarce, rozgrywającej się w scenerii andaluzyjskiego miasteczka. Te trzy ostatnie kompozycje ukazują ważny nurt muzyki XIX stulecia, która wchłaniała i sublimowała elementy muzyki tradycyjnej – czasem nieświadomie, częściej jako element założonego, choć nierzadko powierzchownego ludowego sztafażu. W epoce romantyzmu stało się to szczególnie ważnym elementem kompozytorskiego warsztatu, stanowiąc niekiedy o jego istocie, jak w twórczości kompozytorów „szkół narodowych” (do których zaliczyć można de Fallę), kiedy indziej znów będąc li tylko ornamentem (jak u Bizeta czy Sarasatego). W zwyczaju było też, że wybitni wirtuozi często prezentowali podczas koncertów motywy muzyki tradycyjnej swoich krajów. Właśnie kompozycje wielkiego hiszpańskiego skrzypka są wzorcowym wręcz przykładem „modnej” muzyki swojej epoki, łącząc reminiscencje wielkich, uwielbianych oper, motywy narodowe i najwyższej próby wirtuozerię. Muzyka de Falli to natomiast bardziej już subtelna adaptacja oryginalnego folkloru wielokulturowego Półwyspu Iberyjskiego, ze szczególnym naciskiem na fascynujące rytmy i pełne emocji śpiewy rodem z Andaluzji. Akcentem rodzimym będzie jedna z mniej znanych, a bardzo interesujących uwertur Moniuszki, do opery „Paria”.

CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 40 zł
2. Bilety ulgowe: 30 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ