koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  6 lat temu

Royal String Quartet - Szostakowicz, Bacewicz, Dvorak

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 466 wyświetleń od 2 lutego 2019

Organizator: Program 2 Polskiego Radia

Wykonawcy:
Royal String Quartet w składzie:
Izabella Szałaj-Zimak - I skrzypce
Elwira Przybyłowska - II skrzypce
Paweł Czarny - altówka
Michał Pepol - wiolonczela

Program:
Dymitr SZOSTAKOWICZ - VII Kwartet smyczkowy fis-moll op. 108,  Grażyna BACEWICZ - IV Kwartet smyczkowy, Antonín DVOŘÁK - Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 Amerykański

Royal String Quartet to dziś marka rozpoznawalna na całym świecie. 20 lat wspólnego grania, 17 płyt docenionych przez międzynarodową krytykę, nagrodzonych dwoma „Fryderykami” i sześcioma nominacjami do tej nagrody. Koncerty na wszystkich kontynentach, wierna publiczność. Do tego 15 lat Kwartesencji, czyli festiwalu, podczas którego muzycy w swych ambitnych artystycznie przedsięwzięciach nie uznają granic gatunków.
Kiedy obcuje się z ich żywiołowością, pomysłowością artystyczną, skłonnością do poszukiwań i otwartością na nowe wyzwania, trudno uwierzyć, że grają już tyle lat. „Podczas grania staramy się wywołać w sobie skrajne emocje”, deklarują członkowie zespołu. W interpretacjach kwartetu krytycy odnajdują wiele wyrazistych „faktur i kolorów, wspartych na wnikliwej znajomości konstrukcji” („BBC Music Magazine”). To granie „pewne i energetyczne o szerokim wachlarzu dynamiki i barw, ze starannie przygotowanymi niespodziewanymi zwrotami akcji” („Gramophone”).
Gdy w trakcie studiów przyjeżdżali do Londynu na kursy mistrzowskie u Amadeus Quartet, tęsknie spoglądali na mekkę kameralistów – Wigmore Hall. Dziś mają na koncie aż piętnaście występów w tej sali. Kiedy budowali swoje brzmienie, pilnie ćwicząc klasykę literatury kwartetowej, nie przypuszczali, że wkrótce staną się ekspertami od muzyki XX i XXI wieku. Gdy w 1998 roku zakładali kwartet w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, zapewne nie spodziewali się, że już wkrótce klasyczne brzmienie kwartetowe połączą z piosenką, folkiem, jazzem, a nawet muzyką klubową, a listą dokonań i sukcesów zespołu będzie można obdzielić kilka kwartetów smyczkowych.
Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których członkowie Royal String Quartet budowali swoją karierę. Muzycy wiele zawdzięczają – oprócz Amadeus Quartet – przede wszystkim Alban Berg Quartett (studia podyplomowe w Kolonii, 2001–2004), a także Kwartetowi Camerata i Ryszardowi Duziowi z Kwartetu Wilanów. Ciężka praca i zdobyte umiejętności zaowocowały nagrodami m.in. w Casale Monferrato (Włochy), Krakowie, Kuhmo (Finlandia) i na renomowanym konkursie w kanadyjskim Banff. RSQ otrzymał również nagrodę fundacji Borletti-Buitoni „dla wybitnych muzyków u progu kariery” oraz Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „w uznaniu zasług dla kultury polskiej”, zaś w 2007 roku kwartet nominowano do prestiżowej brytyjskiej nagrody Royal Philharmonic Society.
Melomani całego świata poznali brzmienie kwartetu dzięki współpracy z BBC: w latach 2004–2006 zespół objęty był elitarnym programem New Generation Artist, czego efektem były liczne występy, nagrania (część z nich, wydana na płytach, dołączana była do „BBC Music Magazine”) oraz transmisje radiowe. Od tego czasu koncertów kwartetu można regularnie słuchać m.in. w Programie 2 Polskiego Radia, BBC 3 i wielu innych rozgłośniach. Recitale RSQ transmitowane były przez telewizję Mezzo i TVP Kultura. W budowaniu marki zespołu ważną rolę odegrał także specjalny koncert dla królowej Elżbiety II. Odtąd słowo Royal w nazwie zespołu, które, jak twierdzą muzycy, było dość spontanicznym wyborem, zyskało nowe znaczenie…
Zespół jest doceniany przez organizatorów najważniejszych festiwali na świecie. Pięciokrotnie wystąpił na BBS Proms, grał też m.in. na City of London Festival, Aldeburgh Festival, West Cork Music w Irlandii, Schleswig Holstein i Rheingau Festival w Niemczech, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Sacrum Profanum w Krakowie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu oraz australijskim Perth International Arts Festival. Oprócz Wigmore Hall kwartet wystąpił z recitalami w londyńskiej Cadogan Hall, Concertgebouw w Amsterdamie, Bridgewater Hall w Manchesterze, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Studio 104 w Maison de la Radio w Paryżu, Le Grand Theatre w Bordeaux, Sali im. Martinů w Pradze, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, Konzerthausach w Wiedniu i Berlinie, Sejong Center w Seulu, Beijing Concert Hall w Pekinie, sztokholmskim Konserthuset, a także w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Sukcesy zespołu zaowocowały trwającą od 2008 roku współpracą z brytyjską wytwórnią Hyperion. RSQ stał się jednym z czołowych ambasadorów polskiej kultury. Zarejestrował na czterech płytach kwartety Karola Szymanowskiego i Ludomira Różyckiego (premiera fonograficzna), komplet dzieł kwartetowych Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Witolda Lutosławskiego oraz utwory Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna. Ostatnio Brytyjczycy powierzyli Royal String Quartet nagranie utworów swojego klasyka współczesności, Jamesa MacMillana (2018). Albumy zespołu docenili krytycy m.in. miesięcznika „Gramophone” (Editor’s Choice), „BBC Music Magazine” (Disc of the Month), „Diapason” i „The Strad”.
Dokonania młodego pokolenia awangardowych kompozytorów także pasjonują muzyków kwartetu, którzy głęboko angażują się w pracę nad nowymi utworami, uczą się niekonwencjonalnych technik i podejmują niecodziennych zadań (także aktorskich!). Ta działalność zaowocowała m.in. wydaniem DVD „Liminal Studies” z audiowizualnymi utworami Wojtka Blecharza i CD „Umbrae” z kwartetami Andrzeja Kwiecińskiego (Bôłt Records 2017). W kraju RSQ wydawał płyty także w firmach DUX i BeArTon, za co dwukrotnie otrzymał nagrodę polskiego przemysłu muzycznego „Fryderyk”.
Przyjaźnie zadzierzgnięte z artystami ze świata muzyki klasycznej to długa lista najświetniejszych instrumentalistów i śpiewaków, wśród których znajdują się Angela Hewitt, Sir Thomas Allen, Mark Padmore, Urszula Kryger, Stephen Kovacevich, Janusz Olejniczak, Martin Fröst, Ingolf Wunder, Maciej Frąckiewicz, Marcin Zdunik Andrzej Bauer, Łukasz Kuropaczewski, Wojciech Świtała, kwartety Škampa i Śląski oraz Kwadrofonik.
Chęć przełamywania klasycznych konwencji, poszukiwanie nowych form wypowiedzi i potrzeba dotarcia do szerszej niż tylko filharmoniczna publiczności – wszystko to doprowadziło do niezwykłych spotkań z artystami reprezentującymi diametralnie różne strony sceny muzycznej. Warto tu wspomnieć o albumie „Kayah & Royal Quartet” (Kayax/Agora 2010), który zdobył szeroki rozgłos i zyskał status Złotej Płyty, oraz o przedsięwzięciu teatralnym „Nowa Warszawa” – recitalu piosenek o stolicy w wyrafinowanych opracowaniach Bartka Wąsika, śpiewanych przez Stanisławę Celińską (Nowy Teatr 2012).
W 2004 roku muzycy RSQ stworzyli własny festiwal. Kwartesencja to dziś jedna z ważniejszych imprez muzycznych Warszawy, podczas której zespół przypomina wielką klasykę kameralistyki, ale przede wszystkim pokazuje, że muzyka to nie przebrana we frak sztampa, lecz ciekawa,  zaskakująca, często niepokojąca sztuka dźwięków, która znakomicie opisuje współczesny świat. Właśnie podczas Kwartesencji odbyło się wiele prawykonań utworów skomponowanych specjalnie dla RSQ przez m.in. Pawła Szymańskiego, Wojciecha Blecharza, Andrzeja Kwiecińskiego, Zygmunta Koniecznego, Marcina Stańczyka.
Muzycy od lat dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszymi kameralistami. W latach 2012–2015 byli wykładowcami Queen’s University w Belfaście. Od 10 lat pozostają wierni własnym kursom mistrzowskim w Rybnej, a na co dzień nauczają na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w warszawskich szkołach muzycznych.
Otwartość, chęć eksperymentowania, nieustanne poszukiwania własnej prawdy artystycznej sprawiają, że Royal String Quartet nie traci impetu, nie mówiąc o popadaniu w rutynę. „Po dwudziestu latach wspólnej pracy wciąż jeszcze nie wiemy o sobie wszystkiego”, mówią członkowie zespołu. To sprawia, że nieustannie zaskakują siebie samych i publiczność.

Bilety w cenie: 35 zł normalny, 25 zł ulgowy ( dla uczniów, studentów, emerytów i rencistów)

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ