koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  5 lat temu

PPF2 - 4.12.2019 g. 19:00

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 464 wyświetleń od 22 września 2019

PPF 2: Różne tradycje świętowania Bożego Narodzenia - Boże Narodzenie – odświętnie i domowo

Musica Ficta 
Bo Holten -dyrygent

Giovanni Pierluigi da Palestrina - Motet Hodie Christus natus est
 Duńskie pieśni bożonarodzeniowe

Giovanni Pierluigi da Palestrina wpisuje się w poczet kompozytorów największych i najważniejszych. O jego dorobku i działalności po prostu nie sposób zapomnieć. Jego nazwisko stało się wręcz synonimem muzyki renesansu, szczególnie nurtu wokalnej polifonii, która powstawała z myślą o uroczystej oprawie liturgicznej najważniejszych świątyń Wiecznego Miasta. Palestrina, działający i tworzący przede wszystkim w Rzymie, był twórcą bardzo płodnym. Leksykony i encyklopedie wymieniają ponad setkę wielogłosowych mszy, około 370 motetów, dziesiątki hymnów i magnificatów, lamentacje i litanie, do tego jeszcze prawie sto pięćdziesiąt madrygałów. O znaczeniu jego dorobku może świadczyć fakt, że czasami nazywa się Palestrinem nawet „Bachem renesansu”. Kunsztowny, dwuchórowy motet Hodie Christus natus est, który stanowi podstawę opracowania mszy pod tym samym tytułem, pochodzi z trzeciego tomu motetów Palestriny, wydanego w Wenecji w 1575 roku. Opiera się na tekście antyfony Magnificat z nieszporów na Boże Narodzenie. Przepych tej muzyki ma podkreślić doniosłość święta, jednego z najważniejszych w liturgicznym kalendarzu. Działający od 1996 roku zespół Musica Ficta – zdecydował się umieścić Palestrinowskie arcydzieło w kontekście dość niekonwencjonalnym – duńskich pieśni bożonarodzeniowych. W XVI wieku dystans między Północno-Zachodnim kresem Europy a słoneczną Italią na pewno wydawał się większy niż dziś. Ale muzyka Palestriny oddziaływała na cały kontynent. I nie chodzi w takim zestawieniu o poszukiwanie wpływów, których raczej nie ma. Chodzi o wskazanie możliwego sąsiedztwa, o twórcze wyzyskanie kontrastu, o artystyczną konfrontację różnych tradycji. Dziś wszystko ze wszystkim się miesza, więc dlaczego nie połączyć skandynawskiej muzyki tradycyjnej z wysublimowaną sztuką jednego z najważniejszych centrów muzycznych kultury europejskiej? Efekt będzie niezwykle frapujący.
Współpraca: Duński Instytut Kultury

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ