koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  5 lat temu

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus – Bach, Bruch, Schumann

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 780 wyświetleń od 22 września 2019

ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Tadeusz Strugała - dyrygent

W programie:
Johann Sebastian Bach – Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur
Max Bruch – Koncert skrzypcowy g-moll op. 26
Robert Schumann – IV Symfonia d-moll op. 120

IV Symfonia Roberta Schumanna jest – wbrew numeracji, plasującej ją na ostatniej pozycji wśród czterech jego dzieł tego gatunku – utworem młodego twórcy, w rzeczywistości symfonią drugą, skomponowaną w tym samym roku, co Pierwsza – 1841, z intencją urodzinowego prezentu dla żony, Klary. Dziesięć lat później autor dokonał istotnych rewizji dzieła, które częściej wykonywane jest w tej drugiej wersji. Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.
Życie Maxa Brucha wypełniała praca w charakterze dyrygenta i pedagoga w kilku niemieckich miastach (najsilniej związany był z Berlinem), a także w Liverpoolu, gdzie przez kilka sezonów występował jako gościnny dyrygent tamtejszych koncertów filharmonicznych. Stosunkowo bogata twórczość kompozytorska Brucha spotykała się z umiarkowanym zainteresowaniem – należał, podobnie jak Brahms, do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g-moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.
Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny, lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX wieku niemiecki skrzypek August Wilhelm. To opracowanie wydatnie przyczyniło się do spopularyzowania Suit orkiestrowych Bacha, było też pierwszym jego dziełem zarejestrowanym fonograficznie (1902).

Wielkim walorem tego interesującego koncertu będzie spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanie Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpi Krzysztof Jakowicz.

CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 35 zł
2. Bilety ulgowe: 25 zł
•  dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
•  uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ