koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA koncertCO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366
zmodyfikowano  5 lat temu

PPF1 - 4.11.19 g. 19

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 912 wyświetleń od 22 września 2019
  • 4 listopada 2019, poniedziałek
    » 19:00

Orkiestra Kore

Aira Maria Lehtipuu - skrzypce
Program

Antonio Vivaldi- Koncert skrzypcowy D-dur op. 4 nr 11 RV 204
Antonio Vivaldi- Koncert skrzypcowy G-dur op. 4 nr 3 RV 301
Antonio Vivaldi- Concerto na smyczki g-moll RV 156
Antonio Vivaldi- Koncert skrzypcowy d-moll op.4 nr 8 RV 249
Przerwa [20']
Antonio Vivaldi- Koncert skrzypcowy C-dur op. 4 nr 7 RV 185
Antonio Vivaldi- Concerto na smyczki C-dur RV 113
Antonio Vivaldi- Koncert skrzypcowy A-dur op. 4 nr 5 RV 347
Antonio Vivaldi- Koncert skrzypcowy a-moll op. 4 nr 4 RV 357

Od dawna wiadomo, że opinia o twórczości Antonia Vivaldiego, którą raczył wypowiedzieć Igor Strawiński, diametralnie mija się z prawdą. Nieszczęsne zdanie, że Vivaldi napisał kilkaset razy ten sam koncert najlepiej zapomnieć i usprawiedliwić Strawińskiego faktem, że o bogactwie, różnorodności i nowatorstwie Vivaldiego po prostu nie mógł mieć pojęcia. Dzisiaj wyraźnie widać, że Antonio Vivaldi zasługuje na miano niezwykłego muzycznego rewolucjonisty, który dodatkowo odniósł niebywały sukces. Prawda, jego sztuka musiała przejść „czyściec” zapomnienia, ale renesans, który nastąpił w XX wieku i trwa do dziś, skutkuje jej nieprawdopodobną popularnością. Vivaldiego gra się wszędzie, Vivaldiego grają wszyscy, a już żaden szanujący się zespół instrumentów historycznych bez interpretacji dzieł Vivaldiego miejsca w naszym muzycznym świecie nie zagrzeje. Oczywiście poszczególne utwory „Rudego Księdza” cieszą się różnym wzięciem, ale do tych ostatnio coraz częściej wykonywanych – oprócz opus 8 – zaliczyć należy także cykl La Stravaganza op. 4. Wprawdzie Michael Talbot w swojej klasycznej monografii, zaliczył koncerty z opusów 3 i 4 do nurtu eksperymentatorskiego, ale ile w nich potencjału wykonawczego i interpretacyjnego. Zbiór, opublikowany w 1716 roku, kompozytor dedykował swemu uczniowi. Był nim wenecki szlachcic – Vettor Dolfin. Chyba nie był najgorszym uczniem, skoro nauczyciel ofiarował mu takie perły swojej artystycznej imaginacji – utwory, w których niemal skatalogował archetypiczne wręcz cechy gatunku koncertu solowego. Vivaldi naturalnie nie stworzył formy koncertu solowego, jednak bez niego muzyka XVIII wieku na pewno byłaby zupełnie inna, może nawet nie tak beztroska i różnorodna, nie tak „ekstrawagancka”, jak postuluje kompozytor w swoim opus 4.

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ