koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KAMERALIŚCI_WIOSENNA_ZMIANAGDYBYM BYŁ BOGACZEM
zmodyfikowano  6 dni temu  »  

Klasycy Awangardy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 991 wyświetleń od 8 października 2019
  • 10 października 2019, czwartek
    » 19:00

Światowe sławy op-artu oraz polscy klasycy awangardy na pierwszej takiej wystawie. Hannes Beckmann, absolwent Bauhausu, najsłynniejszej szkoły artystyczno-rzemieślniczej w historii, to zarazem jeden najbardziej rozpoznawalnych twórców op-artu. Podobnie jak Tadasuke Kuwayama, którego koncentryczne realizacje są jednymi z najbardziej pożądanych obrazów. Grupę światowej sławy twórców uzupełniają Victor Vasarely i Wojciech Fangor oraz kilkudziesięciu krajowych przedstawicieli awangardy. Wszystkie prace będzie można zobaczyć można na wystawie Klasycy Awangardy po 1945 roku do 10 października.

Efekty optyczne były punktem wyjścia zarówno dla malarstwa, jak i fotografii Hannesa Beckmanna. Na przełomie lat 20. i 30. studiował w słynnej szkole artystyczno-rzemieślniczej Bauhaus, następnie kształcił się w zakresie fotografii w Wiedniu. Po dojściu nazistów do władzy Beckmann wraz z żoną – dziedziczką fortuny – zamieszkali w Nowym Jorku. Do najbardziej znanych dzieł artysty z okresu amerykańskiego należą akrylowe obrazy w stylu op-artu. Mimo to dzisiaj Beckmann znany jest nie tylko jako malarz, lecz również jako fotograf. Był współtwórcą kolekcji i kuratorem działu fotografii w muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. W swojej pracy fotograficznej eksperymentował z solaryzacją, kontrolowanym prześwietleniem i silnymi kontrastami. Efekty optyczne były kluczowe również dla malarstwa Beckmanna. Na wystawie Klasycy Awangardy po 1945 roku pojawi się jego praca „Icon” z 1968 roku.

Z kolei Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zaważyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. W 1965 roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w MoMA. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się w najważniejszych instytucjach kultury na świecie. W DESA Unicum zobaczyć będzie można jego pracę „Nr C-112” z 1965 roku.

Niezwykle ciekawą twórczość prezentuje również Lidia Masterkova. Należała do jednych z najbardziej bezkompromisowych artystów tworzących po wschodniej stronie Żelaznej Kurtyny. Artystka walczyła w Związku Radzieckim o wolność wypowiedzi artystycznej, opowiadając się całkowicie po stronie abstrakcji. Rozwijając swoją fascynację abstrakcjonizmem ekspresyjnym, malarską materią i efektami barwno-fakturalnymi, zaczęła pod koniec lat 60. tworzyć asamblaże wykorzystujące fragmenty tkanin takich jak koronki czy żakardy i brokaty pochodzące z opuszczonych cerkwi. Po tym, gdy w pierwszej połowie lat 70. artystka zaangażowała się w ruch kultury niezależnej, wystawiając w prywatnych mieszkaniach oraz w przestrzeniach otwartych (jak w rozgromionej przez policję wystawie na terenie lasu miejskiego Bielajewo w Moskwie w 1974 roku), artystka wraz z synem wyemigrowała do Francji. Jej prace reprodukowane są we wszystkich międzynarodowych opracowaniach na temat awangardowej sztuki rosyjskiej i znajdują się w kolekcjach m.in. nowojorskiej MoMA i Galerii Trietiakowskiej w Moskwie. W DESA Unicum zobaczyć można jej dzieło „Motyw paryski”.

Na wystawie zaprezentowanych zostanie blisko 80 prac. 10 października zostaną zlicytowane.

Pełna lista artystów: Hannes Beckmann, Tadasuke Kuwayama, Victor Vasarely, Koji Kamoji, Lidia Masterkova, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Ryszard Winiarski, Richard Anuszkiewicz, Jan Dobkowski, Aleksandra Jachtoma, Stanisław Fijałkowski, Julian Stańczak, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alfred Lenica, Jan Lebenstein, Aleksander Kobzdej, Rajmund Ziemski, Tadeusz Brzozowski, Erna Rosenstein, Jan Tarasin, Tadeusz Dominik, Jan Berdyszak, Adam Marczyński, Jerzy Kałucki, Ewa Partum, Andrzej Gieraga, Leon Tarasewicz, Jacek Sienicki, Hilary Krzysztofiak, Włodzimierz Pawlak, Jacek Sempoliński, Andrzej S. Kowalski, Józef Szajna, Tadeusz Baranowski, Marian Bogusz, Kajetan Sosnowski, Tomasz Jaśkiewicz, Oscar Rabin, Teresa Rudowicz, Marian Warzecha, Leszek Nowosielski, Aleksander Roszkowski, Tadeusz Łapiński, Zdzisław Stanek, Jerzy Panek, Henryk Musiałowicz, Danuta Leszczyńska-Kluza, Janina Kraupe, Józef Czapski, Judyta Sobel, Józef Hałas, Edward Dwurnik.

Wystawa Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945: 1-10 października 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945: 10 października 2019, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

https://desa.pl/pl/auctions/584/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-10-pazdziernika-2019-godz-19?limit=30&sort=catalog_number&page=1

zmodyfikowano  6 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ