koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  5 lat temu

Paderewski | Borodin | Dukas

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 360 wyświetleń od 17 grudnia 2019

Wykonawcy:

Pavel Dombrovsky – fortepian

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

W programie:

Ignacy Jan Paderewski Koncert fortepianowy a-moll

Aleksandr Borodin Tańce połowieckie z opery „Kniaź Igor”

Paul Dukas Uczeń czarnoksiężnika

Koncert z udziałem laureata I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie

Aleksandr Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako Potężna Gromadka, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (miał w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako dyletant, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła – zwłaszcza symfonie oraz poemat W stepach Azji Środkowej – weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Tworzona przez 18 lat opera Kniaź Igor nie została ukończona przez autora; podjęli się tego Nikołaj Rimski-Korsakow i Aleksandr Głazunow. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców (tajemniczego ludu ze stepów dzisiejszego Kazachstanu i obrzeży Syberii, przeciw którym wyprawia się tytułowy bohater), należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.

Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana – tylko nieliczne jego dzieła (niewiele też się ich zachowało, bo krytyczny autor sam unicestwił sporą część własnej spuścizny) powracają na koncertowe i teatralne sceny, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady Johanna Wolfganga Goethego. Pełen traktowanej z przymrużeniem oka grozy utwór opisuje dzikie harce zaklętej miotły (symbolizują ją groteskowe brzmienia fagotu), która wymknęła się spod kontroli młodemu czarodziejowi – utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.

W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka dwudziestoośmioletniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Niewątpliwie uskrzydlił je olśniewający sukces jego paryskiego recitalu w 1888, który mu drzwi do owej sławy otworzył. Otuchy twórcy dodała też entuzjastyczna opinia Camille’a Saint-Saënsa, któremu nieśmiało przedstawił swe dzieło, a sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.

Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego oraz członek Rady Artystycznej – koordynator ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. [Piotr Maculewicz]

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ