Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Mozart, Elgar
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/8hy9.jpeg)
- 22 lutego 2020, sobota» 19:00
Organizator:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Wykonawcy:
Katarzyna Budnik - altówka
Maria Machowska - skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
George Tchitchinadze - dyrygent
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery Così fan tutte KV 588, Sinfonia concertante Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę
Edward Elgar - Wariacje Enigma op. 36
Dwa lata po praskim sukcesie Don Giovanniego Mozart sięgnął ponownie (i po raz ostatni) po tematykę buffa, opowiadając tym razem, znów wspólnie z librecistą Da Pontem nader frywolną historię zakładu, którego przedmiotem miała być zrealizowana w ciągu jednego zaledwie dnia zamiana narzeczonych pomiędzy dwoma kawalerami i mający z niej płynąć morał o niestałości niewieścich uczuć („tak czynią wszystkie...”). Così fan tutte w porównaniu do wcześniejszych arcydzieł zdaje się zewnętrznie nieco mniej efektowne. Mozart ponownie jawi się nam jako klasyk, poszukujący formalnej równowagi i harmonii. Pogodna opera poprzedzona uroczą, żywiołową uwerturą stanowi wspaniałe podsumowanie komediowej twórczości Mozarta i szerzej – jego afirmatywnego, pełnego radości stosunku do świata i ludzi, zarazem dopełnia tryptyk późnych dzieł tego gatunku, w którym opera buffa po raz pierwszy w swych dziejach zrównała się jakością z operą seria.
Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę (drugie dzieło tego rodzaju, po nieco wcześniejszym w tej samej tonacji na obój, klarnet, róg i fagot) powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą – najpewniej przy okazji podróży, której trasa wiodła przez (słynący wówczas ze znakomitej orkiestry) Mannheim do Paryża, zapewne z myślą o występach w tych ośrodkach, choć niewiele wiadomo o jej recepcji; później na długo popadła w zapomnienie. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.
Początki kariery Edwarda Elgara nie zapowiadały ogromnej popularności i sławy, które miały stać się udziałem ponad czterdziestoletniego już muzyka. Późny sukces objawił się początkowo na kontynencie, gdzie jego utwory zdobyły uznanie artystów tej miary, co Richard Strauss oraz dyrygent Hans Richter, który poprowadził premierę Wariacji Enigma op. 36 w londyńskiej St. James Hall 19 czerwca 1899. To właśnie wydarzenie stało się kamieniem milowym kariery Elgara, a wariacje szybko zdobyły wielką sławę w całej Europie. Podobno ich pomysł wziął się z muzycznego żartu – Elgar zabawiał swą żonę Alice fortepianową improwizacją, podczas której opracowując wariantowo pewną melodię, starał się stworzyć dźwiękowe „wizerunki” jej, siebie samego oraz grona przyjaciół domu (sugerując zgadywanie, o kogo chodzi). Alice uznała ów pomysł za interesujący i nakłoniła męża do rozwinięcia i zapisania tej improwizacji. Za podstawę cyklu posłużył temat-zagadka: według Elgara jest on jedynie kontrapunktem do pewnej bardzo znanej melodii, która sama pozostaje jednak utajona, a poszczególne ogniwa kodują inicjałami postacie z grona znajomych, kreśląc ich symboliczne, dźwiękowe portrety. Oryginalna i atrakcyjna koncepcja cyklu, jego brzmieniowa uroda i barwna orkiestracja sprawiły, że nie tylko rozsławił on nazwisko kompozytora wśród współczesnych, ale też wprowadził je na trwałe do panteonu najwybitniejszych twórców brytyjskich, a liczne jego dzieła – do kanonu orkiestrowego repertuaru, choć żadne z innych dokonań Elgara nie dorównało sławą Enigmie.
_ Piotr Maculewicz_
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 35 zł
2. Bilety ulgowe: 25 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
III Letni Festiwal Nowego Miasta
1 sierpnia 2010 - 13:00jest więcej terminów
Nowe Miasto, Scena Letnia
ul. Freta 10 Warszawa
14 474muzyka
Drink Bahama Mama Party!
od: 31 lipca 2010 do: 1 sierpnia 2010
Wytwórnia Wódek Koneser/Galeria Sygnatura
Ząbkowska 27/31 Warszawa
13 799muzyka
Sexist Party vol.3
od: 31 lipca 2010 do: 1 sierpnia 2010
Barka na Wiśle
nadbrzeże wiślane przy pomniku Syrenki Warszawa
13 930samorozwój
DJ.KFADRAT LIVE IN THE MIX
31 lipca 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
13 609muzyka
Łowimy Talenty
31 lipca 2010 -
Centrum Handlowo-Rozrywkowe Blue City
Al. Jerozolimskie 179 Warszawa
14 302samorozwój
2000 DIRTY DJS - Old Kitch Never Dies!
31 lipca 2010 - 21:30
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
13 857muzyka
Drgania vol.3
od: 30 lipca 2010 do: 31 lipca 2010
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
14 083samorozwój
Face it!
31 lipca 2010 - 22:00
Discrete
Żurawia 6/12 wejście od Nowogrodzkiej 11 Warszawa
14 529muzyka
SATURDAY NIGHT FEVER
31 lipca 2010 - 20:00
VENA Club
Nowogrodzka 31 Warszawa
14 815muzyka
Female Concept @ Confashion
31 lipca 2010 - 22:00
Confashion Cocktail Bar & Restaurant
Molera 2/4 Warszawa
14 798muzyka
DJ.HOMER LIVE IN THE MIX
30 lipca 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
13 854muzyka
DJ WZD - Disco Terror!
30 lipca 2010 - 21:30
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
13 921muzyka
ESTA REVOLUCION ES ETERNA
30 lipca 2010 - 22:00
Discrete
Żurawia 6/12 wejście od Nowogrodzkiej 11 Warszawa
14 844muzyka
DREAMS ON THE FLOOR
30 lipca 2010 - 20:00
VENA Club
Nowogrodzka 31 Warszawa
15 047muzyka
DEEP HOUSE 3D
30 lipca 2010 - 21:00
Pawiarnia
ul. Brzeska 16 Warszawa
14 434muzyka
LUIPHOBIA live! @ Confashion
30 lipca 2010 - 22:00jest więcej terminów
Confashion Cocktail Bar & Restaurant
Molera 2/4 Warszawa
15 259muzyka
Koncert zespołu Wyciągnięci z Mesy w Tavernie 10B
30 lipca 2010 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
14 135muzyka