koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Johann Sebastian Bach / koncert kameralny. Pasiecznik - Garstka

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 566 wyświetleń od 16 czerwca 2020

Polska Opera Królewska zaprasza na kolejne wydarzenie z udziałem publiczności.

  • Sprzedaż biletów → https://bit.ly/2AyZ5Tr

(UWAGA! BRAK STACJONARNEJ SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM).

Transmisja koncertu będzie dostępna na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej → https://bit.ly/3blIijz

Trudno jest ustalić czas powstania i adresata kantaty Non sa che sia dolore BWV 209 J.S. Bacha. Tematem kompozycji jest cierpienie spowodowane koniecznością rozstania z przyjacielem. W rozpacz, wybrzmiewającą w pierwszej części kompozycji, zostaje jednak ostatecznie tchnięta nuta nadziei, a finałowa aria zachęca do odważnego stawiania czoła temu, co nowe i nieznane.

Pełna radości i zachwytu jest natomiast kantata weselna Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202, która zabrzmi w finale koncertu. Skromne wymagania co do obsady (sopranowi solo towarzyszą jedynie: obój, skrzypce i basso continuo) wskazują, iż powstała ona z okazji mieszczańskiego bądź szlacheckiego ślubu. Jej żartobliwy i taneczny charakter z pewnością nie przystawałby żadnemu z dworów książęcych. Niewykluczone, że Bach napisał tę kompozycję z okazji własnych zaślubin z Anną Magdaleną w 1721 roku. Wspaniała muzyka doskonale odzwierciedla treść literackiego przekazu. Początkowy obraz groźnej i mrocznej zimy przemienia się w pejzaż pełnej życia, rozkwitającej wiosny.

Między dwoma kantatami zabrzmi Ouverture g-moll oznaczona w katalogu Bach Werke Verzeichnis numerem 1070. Autorstwo kompozycji budzi jednak wątpliwości. W głównym źródle – kopii, która wyszła spod ręki Christiana Friedricha Penzela w 1753 roku – widnieje jedynie podpis „Sig. Bach”. Niektórzy badacze skłonni są więc raczej przypisywać to dzieło Wilhelmowi Friedemannowi, najstarszemu synowi Johanna Sebastiana. Z jednej strony wskazywałby na to styl kompozycji, a z drugiej – bliskie relacje, jakie łączyły tego niezwykle utalentowanego potomka Mistrza z Penzelem.

PROGRAM: Johann Sebastian Bach

  • Kantata Non sa che sia dolore BWV 209
  • Ouverture g-moll BWV 1070
  • Kantata Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202

WYKONAWCY

OLGA PASIECZNIK - sopran

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - klawesyn / dyrygent

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ