Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 października 2020, niedziela» 19:30
- 10 października 2020, sobota» 19:30
- 9 października 2020, piątek» 19:30
- 8 października 2020, czwartek» 19:30
- 7 października 2020, środa» 19:30
- 29 września 2020, wtorek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Komedia "Zeus" w wykonaniu Teatru TR
4 października 2014 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 891teatr
PREMIERA "Pułapka na myszy" Teatr HaliBut
3 października 2014 - 19:30
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
18 524teatr
"Naga Praga" Teatr Młyn
30 września 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 612teatr
Fabularny przewodnik po rzeczywistości wolnorynkowej
29 września 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 680teatr
„Bohaterowie przyszłości” reż. Markus Öhrn
od: 27 września 2014 do: 28 września 2014
Komuna//Warszawa
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
20 234teatr
Musical dla dzieci "Zaczarowani" w wyk. Teatru Muzycznego TINTILO
28 września 2014 - 12:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
19 043teatr
KARNAWAŁ Sławomira Mrożka 27 i 28 września w Teatrze Polskim w Warszawie
od: 27 września 2014 do: 28 września 2014
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
20 629teatr
"BAGAŻE KULTURY. JANUSZ MORGENSTERN - DO WIDZENIA, DO JUTRA"
28 września 2014 - 14:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
19 317teatr
Nawijak
28 września 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 153teatr
Teatr improwizowany Hofesinka
28 września 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 319teatr
KRÓL ZWIERZĄT. Przedstawienie dla dzieci w wykonaniu Teatru Urwis.
28 września 2014 - 16:00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
17 724teatr
„Historia świata w skróconej wersji", 27 i 28.09
28 września 2014 - 19:00jest więcej terminów
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
19 923teatr
SUPERMAN NIE JEST ŻYDEM. Cykl rodzinnych warsztatów teatralnych z Anną Smolar
27 września 2014 - 11:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
16 942teatr
"Czkawka", reż. Sylwester Biraga w Teatrze Druga Strefa
27 września 2014 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 773teatr
Artystyczna Sobota z Mamą i Tatą we wrześniu
27 września 2014 - 12:00 - 15
DK Rakowiec, filia OKO
ul. Wiślicka 8 Warszawa
18 289teatr
Mała gra o nic – czyli improwizowany teleturniej vol.3
27 września 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 180teatr
Królowa Śniegu - spektakle popremierowe we wrześniu
od: 23 września 2014 do: 26 września 2014
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
19 276teatr