Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 października 2020, niedziela» 19:30
- 10 października 2020, sobota» 19:30
- 9 października 2020, piątek» 19:30
- 8 października 2020, czwartek» 19:30
- 7 października 2020, środa» 19:30
- 29 września 2020, wtorek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
VINO - O TYM I O TAMTYM, CAŁKIEM Z BLISKA... - koncert akustycznie
19 grudnia 2014 - 20
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
18 094teatr
KLANCYK gra świąteczny Longplay
19 grudnia 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 834teatr
Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha - premiera nowego sezon 2014/2015 - "Legenda o miłości" 26 pażdziernika, godz. 15:45
od: 26 października 2014 do: 19 grudnia 2014
Kino Praha
Jagiellońska 26 Warszawa
25 651teatr
Les Ballets de Pologne: Dziadek do Orzechów
od: 16 grudnia 2014 do: 18 grudnia 2014
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
21 078teatr
KINO KĘPA: „Dziewczynka z kotem”
17 grudnia 2014 - 19:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
18 293teatr
Pokaz teatralny "Być kobietą, być kobietą..."
16 grudnia 2014 - 19:30
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
17 165teatr
PRZYSTANEK POEZJA. JEHUDA AMICHAJ
16 grudnia 2014 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
19 789teatr
Warsztaty Teatralne dla Dorosłych - Nowy Sezon
od: 7 października 2014 do: 16 grudnia 2014
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
28 840teatr
Warsztaty aktorskie /teatralne i filmowe/ w Teatrze GO
od: 9 września 2014 do: 16 grudnia 2014
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
75 608teatr
Kraina tysiąca i jednej baśni - baśnie arabskie
15 grudnia 2014 - 18:00 - 19
Klub na Hożej 41
ul. Hoża 41/2 Warszawa
17 770teatr
„Małe historie” – spektakl i warsztaty dla dzieci (13 i 14 grudnia)
14 grudnia 2014 - 12:00jest więcej terminów
8 stóp
Ratuszowa 2 Warszawa
16 218teatr
SAME BABY- czyli stand up w babskim wydaniu w Warszawie!
14 grudnia 2014 - 19:00
Centrum Zarządzania Światem
Okrzei,26 Warszawa
15 770teatr
Gabinet
14 grudnia 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
16 276teatr
MAGICZNY PŁATEK ŚNIEGU. Przedstawienie dla dzieci
14 grudnia 2014 - 16:00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
16 288teatr
07.12 zapraszamy na Szkołę aktorską dla dorosłych, Skwer i Teatr Pijana Sypialnia
14 grudnia 2014 - 13:00jest więcej terminów
SKWER - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Krakowskie Przedmieście 60A Warszawa
41 833teatr
Fabularny przewodnik po rzeczywistości wolnorynkowej - odc.1
14 grudnia 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 834teatr
Skwer zaprasza na Szkołę Aktorską dla dorosłych, prowadzenie Teatr Pijana Sypialnia
14 grudnia 2014 - 13:00jest więcej terminów
SKWER - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Krakowskie Przedmieście 60A Warszawa
20 832teatr