koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376Sylwester 25/26 w Piwnicy ŚwidnickiejTpL repertuar grudzień 2025NEON VOICEPOK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

LECHLEITNER – STACHOWICZ – SZCZUROWSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 216 wyświetleń od 7 września 2020
  • 13 września 2020, niedziela
    » 19:00

13 września 2020, niedziela Godzina 19:00 Zamek Królewski w Warszawie - Sala Wielka

Festiwal IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów ma na celu upowszechnianie wciąż jeszcze mało znanej i niewystarczająco docenianej muzyki tworzonej i wykonywanej w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku. O niezwykłym bogactwie kultury artystycznej polskiego baroku świadczą zarówno utwory powstające na dworach królewskich i magnackich, jak i te uwieczniane w rękopisach przechowywanych w bibliotekach klasztornych.

Niestety na temat biografii niektórych twórców muzyki religijnej tego okresu wiadomo dzisiaj niewiele. Tak jest w przypadku Szymona Ferdynanda Lechleitnera, działającego na terenie Rzeczypospolitej w I połowie XVIII wieku. Jego dzieła zachowały się w wielu różnych ośrodkach (m.in. w klasztorach jezuitów, pijarów, benedyktynek, cystersów), co wskazuje na dużą popularność muzyki tego twórcy. Więcej wiadomo na temat innego uznanego już za życia kompozytora, pijara – o. Damiana Stachowicza (1658-1699). Litaniae de Beata Maria Virgine to kompozycja napisana prawdopodobnie na potrzeby nabożeństw odprawianych w rzeszowskim kolegium zakonnym. Bogactwo zastosowanych w tym utworze figur retoryczno-muzycznych świadczy o doskonałym wykształceniu i wielkim talencie Stachowicza.

Natomiast działający w XVIII wieku Jacek Szczurowski uważany jest za jednego z najpłodniejszych kompozytorów jezuickich, choć do dziś zachowało się niewiele jego utworów. Z inwentarzy klasztornych wiadomo, że – w przeciwieństwie do Stachowicza – poza gatunkami muzyki religijnej pisał także muzykę instrumentalną. Cechy stylu galant charakteryzujące wieńczącą koncert Missa ex D wskazują na to, że utwór pochodzi z okresu dojrzałej twórczości kompozytora.

zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ