koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT WrocławCO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

LECHLEITNER – STACHOWICZ – SZCZUROWSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 064 wyświetleń od 7 września 2020
  • 13 września 2020, niedziela
    » 19:00

13 września 2020, niedziela Godzina 19:00 Zamek Królewski w Warszawie - Sala Wielka

Festiwal IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów ma na celu upowszechnianie wciąż jeszcze mało znanej i niewystarczająco docenianej muzyki tworzonej i wykonywanej w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku. O niezwykłym bogactwie kultury artystycznej polskiego baroku świadczą zarówno utwory powstające na dworach królewskich i magnackich, jak i te uwieczniane w rękopisach przechowywanych w bibliotekach klasztornych.

Niestety na temat biografii niektórych twórców muzyki religijnej tego okresu wiadomo dzisiaj niewiele. Tak jest w przypadku Szymona Ferdynanda Lechleitnera, działającego na terenie Rzeczypospolitej w I połowie XVIII wieku. Jego dzieła zachowały się w wielu różnych ośrodkach (m.in. w klasztorach jezuitów, pijarów, benedyktynek, cystersów), co wskazuje na dużą popularność muzyki tego twórcy. Więcej wiadomo na temat innego uznanego już za życia kompozytora, pijara – o. Damiana Stachowicza (1658-1699). Litaniae de Beata Maria Virgine to kompozycja napisana prawdopodobnie na potrzeby nabożeństw odprawianych w rzeszowskim kolegium zakonnym. Bogactwo zastosowanych w tym utworze figur retoryczno-muzycznych świadczy o doskonałym wykształceniu i wielkim talencie Stachowicza.

Natomiast działający w XVIII wieku Jacek Szczurowski uważany jest za jednego z najpłodniejszych kompozytorów jezuickich, choć do dziś zachowało się niewiele jego utworów. Z inwentarzy klasztornych wiadomo, że – w przeciwieństwie do Stachowicza – poza gatunkami muzyki religijnej pisał także muzykę instrumentalną. Cechy stylu galant charakteryzujące wieńczącą koncert Missa ex D wskazują na to, że utwór pochodzi z okresu dojrzałej twórczości kompozytora.

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ