koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Cantores wiolonczelaKLIMT wystawa WrocławARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365KOK Zaduszki JazzoweTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

GORCZYCKI – SZARZYŃSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 035 wyświetleń od 7 września 2020
  • 17 września 2020, czwartek
    » 20:00

17 września 2020, czwartek Godzina 20:00 Kościół p.w. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, ul. Przyrynek 2, Warszawa

Bardzo niewiele wiadomo dziś na temat życia Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Styl pozostawionych przez niego kompozycji, stanowiących perły muzyki staropolskiej, wskazuje na działalność w ostatnich dekadach XVII wieku. Zachowana spuścizna obejmuje zaledwie kilkanaście utworów – większość z nich to koncerty kościelne, do których należy Ave Regina Caelorum na sopran i zespół instrumentalny. Szczęśliwie zachowała się również Sonata a 2. Jest to jeden z nielicznych znanych obecnie przykładów muzyki kameralnej tego okresu – a przecież wiadomo, że na ten typ utworów było duże zapotrzebowanie zarówno w kościele, jak i podczas dworskich zabaw.

Zdecydowanie więcej informacji znaleźć można na temat życia i twórczości Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, którego działalność przypada na pierwszą połowę XVIII wieku. W muzyce religijnej kapelmistrza katedry na Wawelu pojawiają się najnowocześniejsze zdobycze techniki kompozytorskiej owych czasów. W bogatym dorobku kompozytorskim znajdują się utwory na chór a cappella (jak otwierająca dzisiejszy koncert Missa Paschalis) oraz dzieła wokalno-instrumentalne. Do najwspanialszych osiągnięć kompozytorskich Gorczyckiego należy uroczyste Completorium, w którym wirtuozeria stylu koncertującego psalmów kontrastuje z homofonicznymi antyfonami, a całość charakteryzuje doskonałe odzwierciedlenie treści liturgicznego tekstu w wyrafinowanej muzyce.

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ