koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarBANKSYMuzyczne Opowieści EuropyPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024
zmodyfikowano  3 lata temu

ŁUCZNICZKI + BLANK SPOTS / Agnieszka Kryst, Lukas Karvelis

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 908 wyświetleń od 24 października 2020

Kolejne wydarzenie XVI edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca ZAWIROWANIA. Tym razem zapraszamy do Służewskiego Domu Kultury gdzie dwoje artystów, Agnieszka Kryst i Lukas Karvelis, pokażą swoje prace. Double bill, dwa spektakle, jeden festiwalowy wieczór, ŁUCZNICZKI i BLANK SPOTS.

AGNIESZKA KRYST "ŁUCZNICZKI"

ŁUCZNICZKI to performans ruchowy, inspirowany dwiema bydgoskimi rzeźbami, które stanowią dziś podwójny symbol miasta: klasycznym pomnikiem Łuczniczki Ferdinanda Lepcke z 1908 roku znajdującym się przed Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz rzeźbą Marcina Jagodzińskiego-Jagenmeera odsłoniętą w 2013 roku przed Operą Nova. Do obydwu rzeźb artystom pozowały modelki, których tożsamość nie jest dziś właściwie znana. To właśnie skomplikowana relacja artysty i jego muzy, polityczność kanonów estetycznych oraz rzeźbiarski potencjał ciała stały się dla choreografki Agnieszki Kryst impulsem do potraktowania ruchu jako narzędzia emancypacji. W ŁUCZNIKACH finalny kształt rzeźb poddany zostaje dekonstrukcji, a produkcja napięcia w ciele staje się metodą wytwarzania i burzenia formy ruchowej. Kryst i Sikora oddają Łuczniczkom swoje ciała, twarze i głosy. Wdzierają się pod powierzchnię symbolu, uruchamiają go i nadają mu siłę sprawczą. Eksplorując tematykę kobiecego doświadczenia w sztuce i fizyczność emocji, projektują tożsamość rozczłonkowaną, poddaną ciągłej transformacji i ucieleśnioną.

ŁUCZNICZKI. Muza jako katalizator twórczości. ŁUCZNICZKI. Statyczny obraz rzeźbiarski jako obiekt kontemplacji. ŁUCZNICZKI. Napięcie jako środek aktywizacji ciała. ŁUCZNICZKI. Drżenie ciała jako strategia emancypacyjna.

Agnieszka Kryst, tancerka i choreografka. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Choreografii i Teorii Tańca. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2013/Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk. Laureatka programu GPS/Global Practice Sharing w Nowym Jorku realizowanego przez Movement Research, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz Art Stations Foundation. Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z: Juanem Domìnguezem Rojo, Noą Shadur i Kondradem Smoleńskim, Małgorzatą Haduch, Sjoerdem Vreugdenhilem, Martą Ziółek, Pawłem Sakowiczem, Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem czy z Rebecką Lazier, w której spektaklu ‘There might be others’ występowała w Polsce i Nowym Jorku. Finalistka festiwalu/konkursu choreograficznego New Europe Festival 2013 w Pradze. W 2015 roku została rezydentką programu Solo Projekt Plus, w ramach którego stworzyła pracę solową ‘Partytura’ (‘A Score’). Beneficjentka rezydencji artystycznej 2017 w galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy, w trakcie której stworzyła pracę ‘Łuczniczki’. Autorka pracy ‘Topologia pożądania’ (2019), której premiera miała miejsce w warszawskiej Zachęcie. Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni sztuk performatywnych w Warszawie.

Koncept i choreografia: Agnieszka Kryst Kreacja i wykonanie: Agnieszka Kryst i Katarzyna Sikora Dramaturgia: Anka Herbut Muzyka: Kamil Tuszyński Bębny: Arman Galstyan Spektakl powstał w ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy. Kuratorka rezydencji: Danka Milewska


LUKAS KARVELIS "BLANK SPOTS"

„Blank Spots” to spektakl solowy poruszający temat tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Spektakl składa się z dwóch części, które przeciwstawiają się sobie, a jednocześnie się uzupełniają. W pierwszej części pojawia się moje alter ego, Trisha, jednostka wulgarna i ekstrawagancka, która ciągle się przeobraża. Druga część inspirowana jest litewskim folklorem i archetypami. Jest to analiza tożsamości zbiorowej, którą często uznajemy za „daną”. W jakim stopniu to ja decyduję o sobie, a w jakim stopniu jestem tylko bytem – produktem kontekstu indywidualnego i zbiorowego?

Lukas Karvelis to litewski artysta młodego pokolenia, który zyskał dużą popularność dzięki swoim występom pełnym wrażliwości, delikatności i śmiałości, a także dzięki swej charyzmie. Jego taniec to wyjątkowe i niebywale osobliwe zjawisko, które posiada swój indywidualny styl. W 2019 roku ukończył Codarts University for the Arts. Ma więc wykształcenie akademickie, ale stara się też bliżej poznawać tańce uliczne czy voguing. Wszystkie te style wykorzystuje bowiem w swoich badaniach tanecznych. Jako tancerz współpracował z teatrem Korzo oraz z Dansateliers. Swój spektakl solowy „Blank Spots” wystawiał w wielu miastach w Europie, Brazylii, Turcji i Izraelu. Lukas interesuje się różnymi formami sztuki i lubi eksperymentować z interdyscyplinarnością. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma reżyserami, muzykami czy performerami.

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ