Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 7 listopada 2020, sobota» 18:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Niektóre długopisy piszą wolniej – Premiera
29 października 2014 - 20:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 989teatr
"Morfina 0,05" Michaiła Bułhakowa w Teatrze Druga Strefa
29 października 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
37 682teatr
EDYP W KOLONOS
28 października 2014 -
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
18 105teatr
Wieczór Harolda
28 października 2014 - jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
25 305teatr
Bitwa na dubbingi – open mic
27 października 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 324teatr
"Okolice bikini", spektakl w reżyserii Macieja Kowalewskiego w Chwili
26 października 2014 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
23 355teatr
Petit Opera. RODZINNE PORANKI OPEROWE / BASTIENKA
26 października 2014 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
16 957teatr
Legenda o miłości - balet z Teatru Bolszoj w Moskwie
26 października 2014 - 16
Nowe Kino Praha
Jagielońska 26 Warszawa
79 197teatr
Podróż z Pchłą Szachrajką
26 października 2014 - 13:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Czarnieckiego 51 Warszawa
16 918teatr
„Bohaterowie przyszłości” powracają do Komuny// Warszawa
od: 25 października 2014 do: 26 października 2014
Komuna//Warszawa
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
18 018teatr
Dwa Style - Jedna Ewa Uryga
26 października 2014 - 19:00
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 978teatr
GDYBYM BYŁ PIRATEM. Przedstawienie teatralne dla dzieci w wykonaniu Agencji Artystycznej Dur-moll.
26 października 2014 - 16:00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
17 311teatr
Hulaj
26 października 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 844teatr
"Facet mojej żony"
26 października 2014 - jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 135teatr
Fintikluszki
25 października 2014 -
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Czarnieckiego 51 Warszawa
16 741teatr
Spektakl Łysa Śpiewaczka
25 października 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Academia
11 Listopada 22 Warszawa
17 219teatr
UWOLNIJ SWOJĄ KOBIECOŚĆ! warsztaty artystyczne
25 października 2014 - 10:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
35 422teatr