Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 7 listopada 2020, sobota» 18:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Przewodnik po rzeczywistości wolnorynkowej - Premiera
28 czerwca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 331teatr
XXIV Festiwal Mozartowski w Warszawie / W.A. Mozart „Don Giovanni”
27 czerwca 2014 - 19:00
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
31 028teatr
KLANCYK feat. Paweł Szamburski
27 czerwca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 283teatr
Gra muzyka czyli improwizacje feat. Daniel Pigoński
26 czerwca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 330teatr
Cotygodniowe zajęcia teatralne dla dorosłych
26 czerwca 2014 - 20:00jest więcej terminów
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
25 984teatr
PREMIERA TEATRU TAŃCA ZAWIROWANIA - CHOR. NADAR ROSANO (IZRAEL)
25 czerwca 2014 - 18:00
Teatr Tańca Zawirowania przy Starej Prochowni
Boleść 2 Warszawa
16 712teatr
Hofesinka i przyjaciele
25 czerwca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 840teatr
Spektakl "Dozwierciedlenie"
24 czerwca 2014 - 20:00jest więcej terminów
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 140teatr
XXIV Festiwal Mozartowski w Warszawie / W.A. Mozart „La clemenza di Tito”
24 czerwca 2014 - 19:00
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
16 814teatr
Spektakl improwizowany
24 czerwca 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 900teatr
Proces Michała K.
24 czerwca 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 921teatr
Rozpoczął się V Międzynarodowy Festiwal Kontakt Improwizacji Warsaw Flow
od: 18 czerwca 2014 do: 23 czerwca 2014
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2 Warszawa
16 620teatr
TEATRALNE WARSZTATY DLA TATY w ramach WARSZAWA NA WARSZTAT
23 czerwca 2014 - 20:00
Znajomi Znajomych
ul. Wilcza 58 Warszawa
16 924teatr
Angielski dżem impro / English improv jam
23 czerwca 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 866teatr
Międzynarodowy Festiwal Kontakt Improwizacji Warsaw Flow
od: 18 czerwca 2014 do: 22 czerwca 2014
Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski
Jazdów 2 Warszawa
18 039teatr
Już nie zapomnisz mnie czyli wspomnień czar
22 czerwca 2014 - 16:00
Ośrodek Kultury Ochoty- sala widowiskowa
Radomska 13/21 Warszawa
16 942teatr
"Dzieła wszystkie Szekspira”, 13.06 i 22.06
22 czerwca 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 446teatr