Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 7 listopada 2020, sobota» 18:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Przedstawienie dla dzieci w DK Zacisze: Księżniczka i rycerz
26 stycznia 2014 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
16 561teatr
NIŻYŃSKI przedpremierowo w Teatrze Polskim
26 stycznia 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawajest więcej miejsc
19 382teatr
Zwierzątka Pana Ezopa
26 stycznia 2014 - 13:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
16 126teatr
MAŁE ZBRODNIE MAŁŻEŃSKIE
26 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawajest więcej miejsc
17 966teatr
MADAME
26 stycznia 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
16 358teatr
Darkroom
26 stycznia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
15 895teatr
RYMEM GO! - "Co dozwolone w karnawale?", czyli spektakl improwizowany wierszem
25 stycznia 2014 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
16 814teatr
BENEFIS KRYSTYNY PODLESKIEJ
25 stycznia 2014 - 21:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 404teatr
Spektakl „Biblia w skróconej wersji” 25.01
25 stycznia 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 503teatr
Wieczór Indyjski Teatru Tańca Nataraja
24 stycznia 2014 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
19 877teatr
ODEJŚCIE "CZŁOWIEKA, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ" JAROSŁAWA JAKUBOWSKIEGO W REŻYSERII SYLWESTRA BIRAGA
23 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
20 938teatr
„Długie światła“ - proba czytana sztuki Catherine Aigner
20 stycznia 2014 - 18:00
Teatr Konsekwentny
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
18 488teatr
Bezpłatne warsztaty taneczne dla dzieci. Akademia Tańca Etoile, 19.01.2014
19 stycznia 2014 - 13:00
Akademia Tańca Etoile
Świętojerska 5/7 Warszawa
17 543teatr
„Historia świata w skróconej wersji", 18 i 19.01
19 stycznia 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 525teatr
Akcje performatywne Teatru 21
18 stycznia 2014 - 17:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
17 802teatr
Zwierzenia bezrobotnego aktora - spektakl na styczniową chandrę
17 stycznia 2014 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
18 512teatr
Premiera studencka "Dziwki z Ohio" - 17 stycznia!
17 stycznia 2014 - 19
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
18 479teatr