koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

LA FINTA GIARDINIERA - Wolfgang Amadeus Mozart / II PREMIERA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 449 wyświetleń od 8 lutego 2021

Bogu chwała! Wczoraj 13-go moja opera została wystawiona i miała tak wielkie powodzenie, że nawet nie jest możliwe opisanie całej tej wrzawy. […] Po każdej arii następował huragan braw i okrzyki: „viva Maestro!”

– tak w liście do matki osiemnastoletni Wolfgang Amadeusz Mozart opisywał premierę swej trzyaktowej opery buffa – La finta giardiniera. Rzekoma ogrodniczka została prawykonana w Monachium 13 stycznia 1775 roku, gdzie, jak wynika z relacji kompozytora, spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem.

Autorstwo libretta, sporządzonego na wzór neapolitańskiej farsy L’amor vuol sofferenza Leonarda Lea, nie zostało potwierdzone po dziś dzień. Najczęściej przypisywane jest ono jednak Giuseppe Petroselliniemu. I choć tekst nie należy do najdoskonalszych, to młody Mozart wykrzesał z niego to, co najlepsze – komiczną niejednoznaczność i parodystyczny potencjał.

O niezwykłej sile młodzieńczego dzieła może świadczyć nie tylko entuzjazm pierwszej publiczności, ale także recepcja tytułu w kolejnych latach. Szybko zostało ono przeniesione na sceny niemieckie w postaci singspielu, a i współcześnie doczekało się licznych interpretacji. W muzyce Rzekomej ogrodniczki objawia się już bowiem dramaturgiczny geniusz Mozarta. Elementy charakterystyczne dla gatunku seria doskonale przełamują komiczną narrację, dając śpiewakom asumpt do wykazania się aktorskimi zdolnościami, a reżyserom – do kreatywnych i niejednoznacznych rozwiązań inscenizacyjnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ REŻYSERIA JITKA STOKALSKA SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA INSPICJENT DOROTA LACHOWICZ

OBSADA DON ANCHISE, PODESTA RAFAŁ ŻUREK / MACIEJ GRONEK LA MARCHESA VIOLANTE (SANDRINA) IWONA HANDZLIK / OLGA PASIECZNIK IL CONTINO BELFIORE SYLWESTER SMULCZYŃSKI / JACEK SZPONARSKI ARMINDA TATIANA HEMPEL-GIERLACH / AGNIESZKA KOZŁOWSKA / ANNA WIERZBICKA IL CAVALIER RAMIRO JAN JAKUB MONOWID / ANNA RADZIEJEWSKA SERPETTA MARTA BOBERSKA / JULITA MIROSŁAWSKA ROBERTO (NARDO) ROBERT SZPRĘGIEL / WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ MIMOWIE SŁAWOMIR JURCZAK, RAFAŁ KARNICKI, JERZY KLONOWSKI, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT DAWID RUNTZ

Wydarzenie pod Mecenatem PZU

Czas trwania przedstawienia: ok. 2 h 50 min. Miejsca na widowni są nienumerowane. Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksa kursującego między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola. Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu. Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos. Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury. Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie. Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę. Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię. Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk. Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury. Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana. Widownia będzie zapełniona w max 50%. Zachowujemy bezpieczną odległość. W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ