koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT WrocławCO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

NOVERRE EN ACTION

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 515 wyświetleń od 25 marca 2021

rezentacja baletu przygotowana z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca.

🔴 Prosimy o śledzenie informacji na naszej stronie internetowej oraz Facebooku. W miarę pojawiania się nowych rozporządzeń Rządu, będziemy informować o tym, czy wydarzenie odbędzie się z udziałem publiczności, czy będzie dostępne online.

„Wszystko, co jest pozbawione akcji, niegodne jest teatru” – twierdził Jean-Georges Noverre (1727–1810), wielki reformator tańca, zwany „ojcem nowoczesnego baletu”, autor słynnych Listów o tańcu i baletach. Po niezwykle płodnych latach spędzonych w Lyonie, w 1760 roku rozpoczyna służbę w Stuttgarcie jako baletmistrz u księcia wirtemberskiego Karola Eugeniusza. Mając do dyspozycji 120-osobowy zespół z 20 solistami, współpracując ze znakomitym kompozytorem Nicolo Jomellim, scenografem Seryandonim i odpowiadającym za kostiumy Bouquetem, Noverre z powodzeniem realizuje swoje nowatorskie idee. Czerpiąc tematy z mitologii i historii starożytnej, kreuje pełne treści balety w nowej formie – ballet d’action. Uproszczony kostium, wyrazista twarz (bez maski), znaczący i pełen dramatycznego wyrazu gest – oto elementy nowego rozumienia sztuki baletowej, w której taniec nie tylko zachwyca, ale i porusza, przemawia własnym językiem. Jak wyglądałaby historia baletu na polskim dworze Stanisława Augusta, gdyby król skorzystał z propozycji Noverre’a, gdy ten zaofiarował mu swe usługi? Nie wiadomo. Cieszy jednak fakt, że idee tego znakomitego mistrza już po raz drugi znajdują swe odzwierciedlenie w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Balet po raz pierwszy został zaprezentowany podczas Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów we wrześniu 2020 roku.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA ROMANA AGNEL
KIEROWNICTWO MUZYCZNE, KLAWESYN LILIANNA STAWARZ
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
REALIZACJA ŚWIATEŁ PIOTR RUDZKI

✅ WYKONAWCY:
TANCERZE BALETU CRACOVIA DANZA
pod kierownictwem Romany Agnel
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

Mecenasi Polskiej Opery Królewskiej: Grupa PZU i Grupa LOTOS

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ