Trzy wysokie kobiety
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/8six.jpeg)
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 25 kwietnia 2021, niedziela» 18:00
- 24 kwietnia 2021, sobota» 19:30
Autor: Edward Albee
Przekład: Małgorzata Semil Reżyseria: Maksymilian Rogacki Scenografia: Aleksandr Prowaliński Kostiumy: Aleksandr Prowaliński Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński Muzyka: Dominik Strycharski Inspicjent: Katarzyna Zbrojewicz Sufler: Małgorzata Ziemak Producent wykonawczy: Magdalena Mróz
występują: Grażyna Barszczewska, Maksymilian Rogacki, Katarzyna Strączek, Hanna Skarga
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety” nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albee'ego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albee'ego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
LINIA POWROTU
22 marca 2013 -
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
15 483teatr
IV urodziny Teatru Kamienica
22 marca 2013 - 12:00
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
15 483teatr
CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ
21 marca 2013 - 20
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 232teatr
"Rymem go!"- komedia impro w Światowy Dzień Poezji
21 marca 2013 - 20:00 - 21.30
Resort
ul. Bielańska 1 Warszawa
15 568teatr
Spektakl CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ
21 marca 2013 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 264teatr
Menachem Kipnis - na scenie i za kulisami Opery Warszawskiej
20 marca 2013 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
15 275teatr
STIPENDIUM PECCATI - spotkanie z Teatrem Witkacego
19 marca 2013 - 20:00
Teatr IMKA
Konopnickiej 6 Warszawa
14 910teatr
Opowieści Chasydów
19 marca 2013 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
15 373teatr
"Kroniki sejneńskie" w Teatrze Polskim
18 marca 2013 - 19:30
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
15 161teatr
Honeymoon - Premiera galowa
17 marca 2013 - 18:30
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
15 437teatr
I'M NOT FROM HERE
17 marca 2013 - 19:00
Klub Komediowy Chłodna
ul. Chłodna 25 Warszawa
15 241teatr
Świąteczne „Dwie Godziny Dla Rodziny” (17 marca, godz. 12.30)
17 marca 2013 -
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
14 860teatr
"Niunia" Teatru MŁYN
17 marca 2013 - godz:19jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
15 210teatr
Artystyczna Niedziela z Mamą i Tatą
17 marca 2013 -
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
15 439teatr
Ach! Odessa- Mama...
17 marca 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
15 213teatr
PREMIERA "Człowiek, który nie umiał odejść"
16 marca 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 179teatr
LINIA POWROTU
16 marca 2013 -
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
15 233teatr