Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Tomasz Ritter – fortepian
Program:
Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato
II. Andante con moto tranquillo
III. Scherzo: Leggiero e vivace
IV. Finale: Allegro assai appassionato
Fryderyk Chopin
Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco
II. Scherzo: Vivo
III. Adagio sostenuto
IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
dj Ossito - 79 PARTY!
24 kwietnia 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 809muzyka
DJ Eprom – Machinerio EP
24 kwietnia 2010 - 21:00
CDQ
Burakowska 12 Warszawa
15 974muzyka
DJ.DEEKLINE UK W KLUBIE KARMEL
24 kwietnia 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
16 036muzyka
Pilichowski Band w Klubie 55
24 kwietnia 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
16 404muzyka
Everybody Wanted!
24 kwietnia 2010 - 21:00jest więcej terminów
Lokanta Club
ul. Nowogrodzka 47a Warszawa
16 426muzyka
Fetysz-O-Mania 2
od: 23 kwietnia 2010 do: 24 kwietnia 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 503muzyka
KoNcErT
23 kwietnia 2010 - 20:00
CAFELEK Klub
Stara Miłosna ul.Trakt Brzeski 80 Warszawa
16 980muzyka
Diamenty to najlepszy przyjaciel kobiety
23 kwietnia 2010 - 20:00
Vegas Gentlemen s Club
Hoża, 35 Warszawa
19 246muzyka
Lee-Leet Koncert
23 kwietnia 2010 - 19:30
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
16 987muzyka
SPEJS: Shocking Positive Elektro Jazz Session
23 kwietnia 2010 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 314muzyka
ROCZEŃ w PRZECHYŁACH
23 kwietnia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 068muzyka
Koncert skrzypcowy W stronę impresjonizmu
23 kwietnia 2010 - 17:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 082muzyka
1 Festiwal Przygody Mandragon: MASALA koncert @ Hydrozagadka
23 kwietnia 2010 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 964muzyka
DOMÓWKA W SKŁOCIE
23 kwietnia 2010 - 21:00
Klub Muzyczny Skłot
Ząbkowska 5 Warszawa
16 508muzyka
KONCERT DLA LUCJUSZA w Tavernie 10B
23 kwietnia 2010 - 18:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 065muzyka
WIELKI FINAŁ Cropp Baby-G Dance Battle For Poland 2010
23 kwietnia 2010 - 21:00
HARLEM
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 257muzyka
LAUGHING BUDDHA Live
23 kwietnia 2010 - 22:00
M25
Mińska 25 Warszawa
16 592muzyka