Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Tomasz Ritter – fortepian
Program:
Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato
II. Andante con moto tranquillo
III. Scherzo: Leggiero e vivace
IV. Finale: Allegro assai appassionato
Fryderyk Chopin
Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco
II. Scherzo: Vivo
III. Adagio sostenuto
IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
Zespół Reprezentacyjny w Tygmoncie
18 maja 2010 - 18:00jest więcej terminów
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
16 384muzyka
FESTIWAL Nowa Muzyka Żydowska
18 maja 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
16 618muzyka
Koncert Tomasza BORY Borkowskiego w Tavernie 10B
18 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 059muzyka
PEPSI ROCKS! presents ROCK BATTLEFIELD – Funktor vs. The Saturday Tea
18 maja 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
16 078muzyka
Łojeezus +Followers Of Light + HangOverDriver
od: 17 maja 2010 do: 18 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 123muzyka
Zibi w Przechyłach
17 maja 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 035muzyka
Fusionease w klubie 55
17 maja 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
17 445muzyka
Wyprawa Dr Dolittle
16 maja 2010 - 12:00
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
16 540muzyka
BEFOR a la MOLALA
od: 15 maja 2010 do: 16 maja 2010
MOLALA
Chłodna 48 / róg Wroniej Warszawa
16 755muzyka
V Jarmark Floriański
od: 15 maja 2010 do: 16 maja 2010
Ulica Floriańska
... Warszawa
34 213teatr
Repertuar na MAJ!
16 maja 2010 - 12:00
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
17 015muzyka
XXIV WARSZAWSKIE SPOTKANIA MUZYCZNE
16 maja 2010 - 19:00jest więcej terminów
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59 Warszawa
16 265muzyka
Janusz Strobel & Anna Stankiewicz
16 maja 2010 - 19:30
Jazzownia Liberalna
Jezuicka 1/3 Warszawa
16 190muzyka
Artbem Beltaine Celtic Music Feast 2010 - koncert Muzyki Celtyckiej.
16 maja 2010 - 18:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
16 403muzyka
Bemowskie Dni Kultury
od: 6 maja 2010 do: 16 maja 2010
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
16 254muzyka
Festiwal polsko-białoruski -Muzyka Łączy-
od: 15 maja 2010 do: 16 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 371muzyka
WEF- Noc Muzeów
15 maja 2010 - 21:00
ZachętaNardowa Galeria Sztuki
Plac Małachowskiego 3 Warszawa
16 472muzyka