Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00

30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Tomasz Ritter – fortepian
Program:
Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato
II. Andante con moto tranquillo
III. Scherzo: Leggiero e vivace
IV. Finale: Allegro assai appassionato
Fryderyk Chopin
Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco
II. Scherzo: Vivo
III. Adagio sostenuto
IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
Śpiewając jazz
5 marca 2011 - 19:00
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
17 511muzyka
CJ Stone na żywo
5 marca 2011 - 21:00
UNITED Club
Fort Wola 22 Warszawa
16 832muzyka
MARNE DISCO
5 marca 2011 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
16 998muzyka
2000 Dirty Djs
5 marca 2011 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 344muzyka
Freemasons at H2o Club
5 marca 2011 - 21:00
H2O
ul. Wał Miedzeszyński, Saska Kępa Warszawa
17 196muzyka
Eclectic Show
5 marca 2011 - 19:00
Pawiarnia
ul. Brzeska 16 Warszawa
16 956muzyka
Bal Ostatkowy
5 marca 2011 - 20:00
Hotel Dom Chłopa Gromada Centrum
Plac Powstańców Warszawy 2 Warszawa
18 535muzyka
Zapraszamy na Ambasade muzyki do klubu Medyk!
4 marca 2011 - 20:00
Klub Medyk
Oczki 5 Warszawa
17 891muzyka
Rock n rollowe Ostatki
4 marca 2011 - 20:00
Pod Żyrandolem
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 947muzyka
PIMPSOUL + DJ.NOZ
4 marca 2011 - 21:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
16 553muzyka
Beyonce & Destiny s Child Night @ GLAM!!!
4 marca 2011 - 21:00
Glam Club
ul. Żurawia 22 Warszawa
17 670samorozwój
Koncert zespołu Balkan Sevdah w CPK!
4 marca 2011 - 19:00
Centrum Promocji Kultury
ul. Podskarbińska 2 Warszawa
17 177muzyka
Bосточный жар
4 marca 2011 - 21:00
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
16 355muzyka
SHENA na II URODZINACH THE EVE MUSIC CLUB
4 marca 2011 - 11:57
The Eve
Pl. Piłsudskiego 9 Warszawa
16 934muzyka
Dj Ossito / 79 Party
4 marca 2011 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 066muzyka
FLESZBEK
4 marca 2011 - 22:00
H2O
ul. Wał Miedzeszyński, Saska Kępa Warszawa
17 038muzyka
Lao Che i Czesław Śpiewa 04.03.2011
4 marca 2011 - 19:00
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
16 409muzyka
























