Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Tomasz Ritter – fortepian
Program:
Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato
II. Andante con moto tranquillo
III. Scherzo: Leggiero e vivace
IV. Finale: Allegro assai appassionato
Fryderyk Chopin
Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco
II. Scherzo: Vivo
III. Adagio sostenuto
IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
NO SMOKI - Akustyczne szaleństwo - BAR ROCK
28 stycznia 2010 - 20:00
BAR ROCK
Śniadeckich 17 Warszawa
13 374muzyka
FEMINIST NIGHT – NOC KOBIECYCH RYTMÓW
28 stycznia 2010 - 21:00
The Eve
Pl. Piłsudskiego 9 Warszawa
13 290muzyka
Real SOUL of PLATINIUM
28 stycznia 2010 - 21:00
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
13 078muzyka
Piwne czwartki w medyku - piwo na maXXXa – piwo za darmo!!!
28 stycznia 2010 - 19:00jest więcej terminów
Klub Medyk
Oczki 5 Warszawa
13 221samorozwój
Disco Night & Shot za 3zł
27 stycznia 2010 - 19:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
13 246muzyka
Środy grzechu warte
27 stycznia 2010 - 21:00
The Eve
Pl. Piłsudskiego 9 Warszawa
13 353muzyka
LET’s DISCO … So what it’s Wednesday
27 stycznia 2010 - 21:00
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
13 089muzyka
SZNURY w PRZECHYŁACH
27 stycznia 2010 - 20:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
12 897muzyka
SZYMICZEK w PRZECHYŁACH
26 stycznia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
12 851muzyka
PEPSI ROCKS! presents Kumka Olik
26 stycznia 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
13 002muzyka
Radość Karnawału
25 stycznia 2010 - 19:00
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
14 023muzyka
Poniedziałkowy zawrót głowy... Karaoke!
25 stycznia 2010 - 20:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
13 359muzyka
Giełda Satyry Politycznej Marka Majewskiego
25 stycznia 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
30 351teatr
Swing Club: grupa Old Timers w CPK!
25 stycznia 2010 - 18:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
13 323muzyka
QCZA w PRZECHYŁACH
25 stycznia 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 079muzyka
Koncert kolędowy
24 stycznia 2010 - 20:00
Kościół Akademicki - św. Anny
ul. Krakowskie Przedmieście 68 Warszawa
13 736muzyka
Dorota Miśkiewicz w klubie Platinium!
24 stycznia 2010 - 21:00
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
13 467muzyka