"Don Giovanni" W. A. Mozart - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 23 maja 2021, niedziela» 18:00
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- 21 maja 2021, piątek» 19:00
30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jola Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba
Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś
Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec
Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Ewa Mrowca – klawesyn
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
DJ Eprom – Machinerio EP
24 kwietnia 2010 - 21:00
CDQ
Burakowska 12 Warszawa
15 976muzyka
DJ.DEEKLINE UK W KLUBIE KARMEL
24 kwietnia 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
16 038muzyka
Pilichowski Band w Klubie 55
24 kwietnia 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
16 407muzyka
Everybody Wanted!
24 kwietnia 2010 - 21:00jest więcej terminów
Lokanta Club
ul. Nowogrodzka 47a Warszawa
16 429muzyka
Fetysz-O-Mania 2
od: 23 kwietnia 2010 do: 24 kwietnia 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 506muzyka
KoNcErT
23 kwietnia 2010 - 20:00
CAFELEK Klub
Stara Miłosna ul.Trakt Brzeski 80 Warszawa
16 983muzyka
Diamenty to najlepszy przyjaciel kobiety
23 kwietnia 2010 - 20:00
Vegas Gentlemen s Club
Hoża, 35 Warszawa
19 249muzyka
Lee-Leet Koncert
23 kwietnia 2010 - 19:30
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
16 990muzyka
SPEJS: Shocking Positive Elektro Jazz Session
23 kwietnia 2010 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 317muzyka
ROCZEŃ w PRZECHYŁACH
23 kwietnia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 071muzyka
Koncert skrzypcowy W stronę impresjonizmu
23 kwietnia 2010 - 17:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 086muzyka
1 Festiwal Przygody Mandragon: MASALA koncert @ Hydrozagadka
23 kwietnia 2010 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 967muzyka
DOMÓWKA W SKŁOCIE
23 kwietnia 2010 - 21:00
Klub Muzyczny Skłot
Ząbkowska 5 Warszawa
16 511muzyka
KONCERT DLA LUCJUSZA w Tavernie 10B
23 kwietnia 2010 - 18:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 069muzyka
WIELKI FINAŁ Cropp Baby-G Dance Battle For Poland 2010
23 kwietnia 2010 - 21:00
HARLEM
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 260muzyka
LAUGHING BUDDHA Live
23 kwietnia 2010 - 22:00
M25
Mińska 25 Warszawa
16 594muzyka
DJ Think Twice - Turn It up!
23 kwietnia 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 779muzyka