"Don Giovanni" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00
30. Festiwal MozartowskiTeatr Warszawskiej Opery KameralnejWolfgang Amadeusz MozartDon Giovanni - PREMIERA!Il dissoluto punito, ossia Il Don GiovanniOpera w dwóch aktachLibretto: Lorenzo da PontaInscenizacja i reżyseria: Michał ZnanieckiKierownictwo muzyczne: Tadeusz KozłowskiScenografia: Rafał Olbiński, Luigi ScoglioKostiumy: Michał ZnanieckiChoreografia – Inga PilchowskaReżyseria światła – Dawid KarolakAsystent reżysera: Jola DenejkoOBSADA:Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur JandaLeporello – Dawid Biwo, Adam ZarembaDonna Anna – Maria Domżał, Gabriela GołaszewskaDonna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia RubiśZerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra BorkiewiczDon Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław BieleckiMasetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid DubecCommendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz SzostakTancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia JóźwiakZespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium VarsovienseDyrygent: Tadeusz KozłowskiEwa Mrowca – klawesynZespół Wokalny Warszawskiej Opery KameralnejKierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-MorozNa melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
Kamienie w kieszeniach | Mateusz Damięcki i Bartek Kasprzypowski
20 marca 2014 - 20:00
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
20 369teatr
OD ZIELONEGO BALONIKA DO POTEM
19 marca 2014 - 17:30
Uniwersytet Kardynała S. Wyszyńskiego
ul. Dewajtis 5 Warszawa
29 118teatr
CHŁODNA Z OSTATNIEJ CHWILI
19 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 921teatr
Kamienie w kieszeniach | Mateusz Damięcki i Bartek Kasprzypowski
19 marca 2014 - 20:00
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
21 188teatr
"Pocałunek" - monodram Małgorzaty Flegel w Klubie Barometr
18 marca 2014 - 20:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
19 214teatr
OPEN MIC
18 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 060teatr
Praskie Spotkania z Gwiazdą
18 marca 2014 - 18:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
19 818teatr
POKAZ WARSZTATÓW SZKOŁY IMPRO
17 marca 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 133teatr
Mały Teatr – „Stonoga i spółka” w wykonaniu Teatru Scena Lubelska / przedstawienie dla dzieci w Klubie Kultury Saska Kępa.
16 marca 2014 - 13:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 466teatr
SUFIN/MŁYNARSKI
16 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 971teatr
Bajkotworek i bajek pełen worek - bajka improwizowana dla małych i dużych
16 marca 2014 - 12:00 - 12
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
19 673teatr
Festiwal Teatrów Studenckich "START"
od: 13 marca 2014 do: 16 marca 2014
CSW - Centrum Sztuki Współczesnej
Jazdów 2 Warszawa
21 965teatr
Jak zostać Sex Guru w 247 łatwych krokach
16 marca 2014 - 19:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
19 588teatr
Spektakl „Biblia w skróconej wersji” 15 i 16.03
16 marca 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 895teatr
BITWA NA DUBBINGI
15 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 092teatr
TRZEPAK SHOW
15 marca 2014 - 17:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
20 771teatr
ZWYCIĘŻAJ! | spektakl Teatru Wolandejskiego
14 marca 2014 - 19:00
Teatr Wolandejski - Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 255teatr