Elbląska Orkiestra Kameralna - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 12 czerwca 2021, sobota» 19:00
30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie
Koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej
Wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska – skrzypce
Marcin Zdunik – wiolonczela
Aleksander Dębicz – fortepian
Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Wojciecha Rodka
Program:
Ludwig van Beethoven
Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56
I. Allegro
II. Largo
III. Rondo alla Polacca
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfonia C-dur „Jowiszowa” KV 551
I. Allegro vivace
II. Andante cantabile
III. Menuetto: Allegretto − Trio
IV. Finale. Molto allegro
Oba dzieła prezentowane w czasie koncertu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej mają ważną wspólną cechę, bowiem w swej warstwie instrumentacyjnej stanowią swoisty dialog, zaś same w sobie – jak przykazał Joseph Haydn, sprawiają radość muzykowania instrumentalistą dostarczając radości słuchania melomanom. Ludwig van Beethoven napisał Koncert potrójny C-dur op. 56 dla swego ucznia i protektora – księcia Franza Josepha Lobkowitza, melomana i – o czym często zapominamy, wielce utalentowanego pianisty. Wszystkie trzy instrumenty solowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian), pokazują swoje solistyczne walory by w pięknym dialogu wchodzić w interakcje nie tylko między sobą ale i orkiestra. Trzyczęściową formę wieńczy polonez, a samo dzieło, mimo, że wyszło spod ręki klasyka wiedeńskiego, ma w sobie przedśpiew może nie tyle Romantyzmu co niesie nowatorskie elementy tak typowe dla jego innych ikonicznych dzieł: III Symfonia („Eroika” op. 55)_ Sonaty fortepianowej – f-mollowej_ znanej jako „Appassionata”.
Równie istotnym elementem koncertu będzie wykonanie symfonii „Jowiszowej” arcydzieła określanego mianem jednej z trzech wielkich, ostatnich symfonii Mozarta na które składają się symfonia nr 39 – Es-dur (KV 543), nr 40 – g-moll (KV 550) oraz wspomniana 41. – Jowiszowa C-dur (KV 551). To właśnie ona wraz kilkoma innymi dziełami sprawiała, że zachwycony całą spuścizną mozartowską Albert Einstein powiedział, że frazy które znamy jako dzieła Maestro Amadeusza to muzyka prosto od Boga, istniejąca od tysiącleci w kosmosie, ale to właśnie Mozart zawarł ją w nutach.
Sama symfonia wpisana jest do grona pięćdziesięciu najważniejszych w historii muzyki („The Guardian” 2014) jako owoc radości zbudowany na fundamencie palimpsestów i proroctwa postmodernizmu. Badacze spuścizny mozartowskiej wybaczają fakt, iż samo dzieło pełne jest cytatów, jak choćby z arii „Un bacio di mano” która Mozart dopisał do wystawienia opery Anfossiego Pasquale „Le gelosie fortunate”… temat ten pojawia się pod koniec tematu głównego pierwszej części. Transpozycja z tonacji c-dur do G-dur okazała się w opinii erudytów, mistrzowskim ruchem a sama pierwsza część symfonii uchodzi za jedno z najbardziej przepełnionych głębią dzieł Mozarta. To jak twierdzi Tom Service, jest to „kawałek postmodernizmu avant la lettre i coś, czego Beethoven, mimo całego swojego ikonoklazmu, z trudem ryzykując spotykał w swoich symfoniach.
Symfonia „Jowiszowa” to wizytówka dyrygentów całego świata i całej post mozartowskiej historii. Dość wspomnieć wykonania pod batutą samego Ryszarda Straussa czy jego kolegów po fachu: Nikolausa Harnoncourta, René Jacobs, Thomasa Beechama, Charlesa Mackerrasa… A to, że w samej symfonii słychać echa XIII-wiecznego Credo, podobnie jak u Thomas z Akwinu, Pange Lingua czy Josquina des Prez, że echa słychać też w mozartowskiej symfonii 33 i Missa Brevis, że motyw dźwięków w sekwencji c, d, f, e powraca jak echo z fugi z symfonii 34… Cóż, muzyka to niekończąca się sztafeta pokoleń. Ku chwale muzyki.
IMMANU EL Szwecja w Hydrozagadce
11 lutego 2010 - 21:30
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
14 208muzyka
Uroczysty koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus
11 lutego 2010 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59 Warszawa
14 481muzyka
Walentynki w rytmie Kizomby, Tarraxinhi i Semby!
11 lutego 2010 - 21:00
Club MIRAGE
pl. Defilad Warszawa
14 547muzyka
Maćko Korba & Cinemanual
11 lutego 2010 - 20:00
praCoVnia art club
ul. Popiełuszki 16 Warszawa
15 023muzyka
Kabaret Marcina Dańca
10 lutego 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
15 403muzyka
Usta milczą, dusza śpiewa .
10 lutego 2010 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
14 487muzyka
PEPSI ROCKS! presents Ocean
9 lutego 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
14 087muzyka
DAKTARI AVANT JAM
7 lutego 2010 - 19:00
Klub GRAWITACJA
ul. Browarna 6 Warszawa
14 566muzyka
Zmiłości w Trójce
7 lutego 2010 - 20:05
Polskie Radio Program III
Myśliwiecka 3/5/7 Warszawa
16 572muzyka
WIECZÓR Z VINYLEM
7 lutego 2010 - 11:10jest więcej terminów
CLUB BILA CENTRUM ROZRYWKI
ul. Trakt Brzeski 52 Warszawa
14 927samorozwój
Recital pianistyczny – Scarlatti, Haydn, Chopin, Ravel
7 lutego 2010 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
14 504muzyka
Salonik z kulturą
7 lutego 2010 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
14 024muzyka
Irena Jarocka z zespołem w CPK!
7 lutego 2010 - 18:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
14 274muzyka
After Wedding Party
od: 6 lutego 2010 do: 7 lutego 2010
Hotel Polonia Palace
Al. Jerozolimskie, 45 Warszawa
14 081muzyka
BLACK IS THE NEW WHITE
6 lutego 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
14 026muzyka
ROCZEN w PRZECHYŁACH
6 lutego 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
13 920muzyka
PRZEBOJE STAREGO KINA
6 lutego 2010 - 20:00
CAFE SKENE
Łochowska 31 Warszawa
14 928muzyka