"DON GIOVANNI" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 23 maja 2021, niedziela» 18:00
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- 21 maja 2021, piątek» 19:00
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio Kostiumy: Michał Znaniecki Choreografia – Inga Pilchowska Reżyseria światła – Dawid Karolak Asystent reżysera: Jola Denejko
występują: Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
- Festiwal Mozartowski Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Tadeusz Kozłowski
Ewa Mrowca – klawesyn
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
TRZEPAK SHOW
15 marca 2014 - 17:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
20 760teatr
ZWYCIĘŻAJ! | spektakl Teatru Wolandejskiego
14 marca 2014 - 19:00
Teatr Wolandejski - Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 243teatr
KLANCYK Z LAT 80.
14 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 569teatr
Improwizacje feat. Jacek "Budyń" Szymkiewicz
13 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 714teatr
DRUGIE URODZINY HOFESINKI ZE SŁAWKIEM SZCZĘŚNIAKIEM
12 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 191teatr
Av Ovo VIPOVO 12 marca we Wkręcie
12 marca 2014 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
22 279teatr
ANGIELSKI OPEN MIC- ENGLISH STAND UP POLAND OPEN MIC
11 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 178teatr
Teatrzyk dla dzieci „Zwierzątka z polany”
11 marca 2014 - 16:30 lub 18
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
19 274teatr
DŻEM IMPRO
10 marca 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 016teatr
IZA KAŁA NA ŻYWO - PREMIERA W MARCU
9 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 094teatr
Potworrrna imprrrowizacja – spektakl dla dzieci!
9 marca 2014 - 12:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 109teatr
CASTING DO MUSICAL STARS ACADEMY!
9 marca 2014 - 16:00
Egurrola Dance Studio
ul. Żwirki i Wigury 99 a Warszawa
20 133teatr
Małżeński Rajd Dakar
9 marca 2014 - 18:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
19 319teatr
LADY ViVi
8 marca 2014 - 18:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
20 908teatr
Bez zasad, czyli kwasy i inne takie - 2gi Afrontowy eksperyment improwizacyjny
7 marca 2014 - 19:30
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
19 211teatr
Ewa i Adamm – kobiecy wieczór w Rakowcu
7 marca 2014 - 18:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
20 340teatr
„Historia świata w skróconej wersji", 1 i 2.03
2 marca 2014 - 19:00jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji
Jezuicka 4 Warszawa
20 537teatr