"DON GIOVANNI" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 23 maja 2021, niedziela» 18:00
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- 21 maja 2021, piątek» 19:00
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio Kostiumy: Michał Znaniecki Choreografia – Inga Pilchowska Reżyseria światła – Dawid Karolak Asystent reżysera: Jola Denejko
występują: Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
- Festiwal Mozartowski Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Tadeusz Kozłowski
Ewa Mrowca – klawesyn
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
AFRONT prezentuje "Głosy z zaświatów" - czyli para(nie)normalny spektakl improwizowany
22 listopada 2013 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
17 379teatr
NIŻYŃSKI
21 listopada 2013 - 19-20jest więcej terminów
1500m2 do wynajęcia
ul. Solec 18 Warszawa
18 411teatr
CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ W TEATRZE DRUGA STREFA W WARSZAWIE (MOKOTÓW)
21 listopada 2013 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 426teatr
Morfina
20 listopada 2013 - 12:00, 14:30jest więcej terminów
Kultura
Krakowskie Przedmieście 21/23 Warszawajest więcej miejsc
33 187teatr
Spektakl teatralny „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety"
17 listopada 2013 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 163teatr
Podróż z Pchłą Szachrajką
17 listopada 2013 - 16
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Czarnieckiego 51 Warszawa
17 911teatr
ODWOŁANIE spektaklu "DRIM" wrocławskiego Teatru Strefa Otwarta w Teatrze Druga Strefa w Warszawie z dnia 16 listopada b.r
16 listopada 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 121teatr
"DRIM" Wrocławski Teatr Strefa Otwarta gościnnie w Teatrze Druga Strefa w Warszawie - Pay What You Want (PWYW)
16 listopada 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 394teatr
LOŻA MIŁOŚNIKÓW OPERY. WIECZORY CZWARTKOWE
14 listopada 2013 - 18:00
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
18 180teatr
Justyna Szafran w Teatrze WARSawy
10 listopada 2013 - 19
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
18 738teatr
Walizka
10 listopada 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
19 456teatr
Spektakl taneczny „Pink Noise”
9 listopada 2013 - 19:00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Elektoralna 12 Warszawa
17 491teatr
AUTORSKI SPEKTAKL TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO / PROFANUM (Kamil Wawrzuta) oraz EX EGO (Maciej Beczek)
9 listopada 2013 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
19 869teatr
Solo (w)
8 listopada 2013 - 19:00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Elektoralna 12 Warszawa
16 222teatr
RODZINNE PORANKI OPEROWE / „Papageno. Bajka o zaczarowanym flecie”
3 listopada 2013 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
18 759teatr
Upiory przybywajcie i wygrywajcie!
31 października 2013 - 19:30
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
18 246teatr
Spektakl „Osmędeusze” w wykonaniu Teatru Pijana Sypialnia
30 października 2013 - 18:00-20
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
Rynek Starego Miasta 20 Warszawa
18 576teatr