Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/8t60.jpeg)
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- Festiwal Mozartowski
Zamek Królewski w Warszawie
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce Tomasz Strahl – wiolonczela Tomasz Ritter – fortepian
Program: Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart I. Allegro II. Andante III. Allegretto Felix Mendelssohn-Bartholdy Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato II. Andante con moto tranquillo III. Scherzo: Leggiero e vivace IV. Finale: Allegro assai appassionato Fryderyk Chopin Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco II. Scherzo: Vivo III. Adagio sostenuto IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
![](/i/event-medium.png)
Rymem go! - romantycznie Walentynkowe rymowanie Afrontowe
14 lutego 2013 -
Klub Resort
Bielańska 1, Warszawa
14 859teatr
WALENTYNKOWY WIECZÓR W TEATRZE DRUGA STREFA
14 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 318teatr
Lubiewo
14 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 575teatr
Wieczór baletowy
11 lutego 2013 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1, Sala Kameralna Warszawa
26 628teatr
IMPRO COMBAT - czyli Afront vs. Afront
10 lutego 2013 -
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
14 693teatr
Spektakl „NIŻYŃSKI” w Pałacu Zamoyskich - wydarzenie charytatywne
10 lutego 2013 - 19:00jest więcej terminów
TEATR ME/ST
Pałac Zamoyskich (Pawilon SARP) ul. Foksal 2 00-366 Warszawa Warszawa
15 254teatr
Historia świata w skróconej wersji
10 lutego 2013 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
14 761teatr
Artystyczna Niedziela z Mamą i Tatą
10 lutego 2013 -
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
14 670teatr
Przetańczyć całą noc
10 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 576teatr
Bagaże Kultury
10 lutego 2013 - 15:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
14 374teatr
Spektakl ONANIZM
9 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 506teatr
"Salka myśliwska" Teatr AKT-em reż. Żanna Gierasimowa
9 lutego 2013 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 209teatr
Na Granicy - spektakli improwizowany Grupy Improwizacyjnej AFRONT z krótkich form złożony
9 lutego 2013 -
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
14 410teatr
Historia świata w skróconej wersji
9 lutego 2013 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
14 718teatr
Spektakl POWIETRZE, CZYLI RZEZCZ O KRAJU I PLANECIE
8 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 591teatr
"Zapis automatyczny" Macieja Adamczyka w Warszawie
7 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 812teatr
Zapis Automatyczny
7 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 757teatr