Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- Festiwal Mozartowski
Zamek Królewski w Warszawie
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce Tomasz Strahl – wiolonczela Tomasz Ritter – fortepian
Program: Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart I. Allegro II. Andante III. Allegretto Felix Mendelssohn-Bartholdy Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato II. Andante con moto tranquillo III. Scherzo: Leggiero e vivace IV. Finale: Allegro assai appassionato Fryderyk Chopin Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco II. Scherzo: Vivo III. Adagio sostenuto IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
OD ZIELONEGO BALONIKA DO POTEM
19 marca 2014 - 17:30
Uniwersytet Kardynała S. Wyszyńskiego
ul. Dewajtis 5 Warszawa
29 116teatr
CHŁODNA Z OSTATNIEJ CHWILI
19 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 920teatr
Kamienie w kieszeniach | Mateusz Damięcki i Bartek Kasprzypowski
19 marca 2014 - 20:00
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
21 187teatr
"Pocałunek" - monodram Małgorzaty Flegel w Klubie Barometr
18 marca 2014 - 20:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
19 213teatr
OPEN MIC
18 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 059teatr
Praskie Spotkania z Gwiazdą
18 marca 2014 - 18:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
19 817teatr
POKAZ WARSZTATÓW SZKOŁY IMPRO
17 marca 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 132teatr
Mały Teatr – „Stonoga i spółka” w wykonaniu Teatru Scena Lubelska / przedstawienie dla dzieci w Klubie Kultury Saska Kępa.
16 marca 2014 - 13:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 465teatr
SUFIN/MŁYNARSKI
16 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 970teatr
Bajkotworek i bajek pełen worek - bajka improwizowana dla małych i dużych
16 marca 2014 - 12:00 - 12
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
19 672teatr
Festiwal Teatrów Studenckich "START"
od: 13 marca 2014 do: 16 marca 2014
CSW - Centrum Sztuki Współczesnej
Jazdów 2 Warszawa
21 964teatr
Jak zostać Sex Guru w 247 łatwych krokach
16 marca 2014 - 19:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
19 587teatr
Spektakl „Biblia w skróconej wersji” 15 i 16.03
16 marca 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 894teatr
BITWA NA DUBBINGI
15 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 091teatr
TRZEPAK SHOW
15 marca 2014 - 17:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
20 770teatr
ZWYCIĘŻAJ! | spektakl Teatru Wolandejskiego
14 marca 2014 - 19:00
Teatr Wolandejski - Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 254teatr
KLANCYK Z LAT 80.
14 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 579teatr