"Don Giovanni" W. A. Mozart - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 1 czerwca 2021, wtorek» 19:00
30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jola Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba
Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś
Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec
Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata. Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych. Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 29 maja 2021 r.
Grupa teatralna dla osób dorosłych
1 października 2013 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 824teatr
INAUGURACJA SEZONU 2013/2014 W TEATRZE POLSKIM
30 września 2013 - jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
20 045teatr
PARADY po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
29 września 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
19 478teatr
Wielkie dramaty. Wielkie plakaty.
od: 3 września 2013 do: 29 września 2013
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
43 583teatr
Wrześniowe spotkania z Woody Allenem w Teatrze 6.piętro!
29 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Teatr 6.piętro
Pl. Defilad 1 Warszawa
20 961teatr
Wrześniowe spotkania z Woodym Allenem w Teatrze 6.piętro!
29 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
22 086teatr
Balet Jezioro Łabędzie
29 września 2013 - 11:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
35 166muzyka
Teatr Improwizacji AFRONT przedstawia: "Rymem go! Jak zatrzymać wakacje??"
28 września 2013 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
35 199teatr
Legendy Olszynki Teatru Akt
28 września 2013 - 17:00
plener
skrzyżowanie ulic Chłopickiego i Makowskiej Warszawa
18 125teatr
ZEMSTA po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
27 września 2013 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
18 781teatr
4 tony podłogi
26 września 2013 -
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
17 571teatr
Ab Ovo - Novo Sezonovo
25 września 2013 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
19 050teatr
Spektakl "HISTORIA ŚWIATA - w skróconej wersji”,
od: 21 września 2013 do: 22 września 2013
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
16 823teatr
GOŚCIE W POLSKIM: BETLEJEM POLSKIE
22 września 2013 - 19:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
12 401teatr
Skrzypek na dachu
22 września 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
20 250teatr
Spotkaj Flamenco latem w Warszawie
od: 20 czerwca 2013 do: 22 września 2013
Akademia FlamencoArte
Śliska 3 lok. 190 Warszawa
27 988teatr
"Porwana panna młoda" - Teatr Improwizacji AFRONT
21 września 2013 - 19:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
19 441teatr