Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 12 czerwca 2021, sobota» 19:00
występują: Wykonawcy: Karolina Nowotczyńska – skrzypce Marcin Zdunik – wiolonczela Aleksander Dębicz – fortepian Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Wojciecha Rodka
- Festiwal Mozartowski w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie
Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście
Program: Ludwig van Beethoven Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 I. Allegro II. Largo III. Rondo alla Polacca Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur „Jowiszowa” KV 551 I. Allegro vivace II. Andante cantabile III. Menuetto: Allegretto − Trio IV. Finale. Molto allegro
Oba dzieła prezentowane w czasie koncertu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej mają ważną wspólną cechę, bowiem w swej warstwie instrumentacyjnej stanowią swoisty dialog, zaś same w sobie – jak przykazał Joseph Haydn, sprawiają radość muzykowania instrumentalistą dostarczając radości słuchania melomanom. Ludwig van Beethoven napisał Koncert potrójny C-dur op. 56 dla swego ucznia i protektora – księcia Franza Josepha Lobkowitza, melomana i – o czym często zapominamy, wielce utalentowanego pianisty. Wszystkie trzy instrumenty solowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian), pokazują swoje solistyczne walory by w pięknym dialogu wchodzić w interakcje nie tylko między sobą ale i orkiestra. Trzyczęściową formę wieńczy polonez, a samo dzieło, mimo, że wyszło spod ręki klasyka wiedeńskiego, ma w sobie przedśpiew może nie tyle Romantyzmu co niesie nowatorskie elementy tak typowe dla jego innych ikonicznych dzieł: III Symfonia („Eroika” op. 55) Sonaty fortepianowej – f-mollowej znanej jako „Appassionata”.
Równie istotnym elementem koncertu będzie wykonanie symfonii „Jowiszowej” arcydzieła określanego mianem jednej z trzech wielkich, ostatnich symfonii Mozarta na które składają się symfonia nr 39 – Es-dur (KV 543), nr 40 – g-moll (KV 550) oraz wspomniana 41. – Jowiszowa C-dur (KV 551). To właśnie ona wraz kilkoma innymi dziełami sprawiała, że zachwycony całą spuścizną mozartowską Albert Einstein powiedział, że frazy które znamy jako dzieła Maestro Amadeusza to muzyka prosto od Boga, istniejąca od tysiącleci w kosmosie, ale to właśnie Mozart zawarł ją w nutach.
Sama symfonia wpisana jest do grona pięćdziesięciu najważniejszych w historii muzyki („The Guardian” 2014) jako owoc radości zbudowany na fundamencie palimpsestów i proroctwa postmodernizmu. Badacze spuścizny mozartowskiej wybaczają fakt, iż samo dzieło pełne jest cytatów, jak choćby z arii „Un bacio di mano” która Mozart dopisał do wystawienia opery Anfossiego Pasquale „Le gelosie fortunate”… temat ten pojawia się pod koniec tematu głównego pierwszej części. Transpozycja z tonacji c-dur do G-dur okazała się w opinii erudytów, mistrzowskim ruchem a sama pierwsza część symfonii uchodzi za jedno z najbardziej przepełnionych głębią dzieł Mozarta. To jak twierdzi Tom Service, jest to „kawałek postmodernizmu avant la lettre i coś, czego Beethoven, mimo całego swojego ikonoklazmu, z trudem ryzykując spotykał w swoich symfoniach.
Symfonia „Jowiszowa” to wizytówka dyrygentów całego świata i całej post mozartowskiej historii. Dość wspomnieć wykonania pod batutą samego Ryszarda Straussa czy jego kolegów po fachu: Nikolausa Harnoncourta, René Jacobs, Thomasa Beechama, Charlesa Mackerrasa… A to, że w samej symfonii słychać echa XIII-wiecznego Credo, podobnie jak u Thomas z Akwinu, Pange Lingua czy Josquina des Prez, że echa słychać też w mozartowskiej symfonii 33 i Missa Brevis, że motyw dźwięków w sekwencji c, d, f, e powraca jak echo z fugi z symfonii 34… Cóż, muzyka to niekończąca się sztafeta pokoleń. Ku chwale muzyki.
Ordonka - dziewczyna z Woli
5 października 2012 - 20:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 286teatr
Warsztaty teatralne dla osób dorosłych
4 października 2012 - 18:00jest więcej terminów
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
15 066teatr
Bombilla żegna lato @ Solec
30 września 2012 - 18:09jest więcej terminów
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
25 983teatr
Libertyn ponownie na Białołęce
30 września 2012 - 20:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
13 768teatr
Następni w Teatrze na Bielanach
30 września 2012 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 885teatr
z cyklu Dwie Godziny dla Rodziny
30 września 2012 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 653teatr
Legendy Olszynki
29 września 2012 - 17:00
Teatr Akt
ul. Łaziebna 9 Warszawa
25 434teatr
Teatr La M.ort HamletMaszyna
29 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 811teatr
Akademia Ruchu RE// MIX John Cage
29 września 2012 - 19:00
Komuna/Warszawa
Lubelska 30/32 Warszawa
14 081teatr
Facet mojej żony
29 września 2012 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
13 879teatr
HamletMaszyna w Teatrze na Bielanach
29 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 581teatr
RYMEM GO!
29 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
13 924teatr
Kto pokona smoka?!...
27 września 2012 - 11:00
Okęcka Sala Widowiskowa
1 Sierpnia 36 a Warszawa
14 186teatr
Z Dodkiem po Warszawie
27 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Działdowska
ul. Działdowska 6 Warszawa
13 861teatr
AB OVO wrześniowo w Chwili
26 września 2012 - 19:19
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 598teatr
SIĘ KOCHAMY
26 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
14 665teatr
Kabaret Hrabi
26 września 2012 - 18:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
14 785teatr