"DON GIOVANNI" W. A. Mozart - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie - PREMIERA!
- 29 maja 2021, sobota» 19:00
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio Kostiumy: Michał Znaniecki Choreografia – Inga Pilchowska Reżyseria światła – Dawid Karolak Asystent reżysera: Jola Denejko
występują: Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
- Festiwal Mozartowski Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Tadeusz Kozłowski
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
Walentynki pełne niespodzianek
15 lutego 2013 - 18:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
14 531teatr
Abonament Świętego Spokoju - autorski spektakl Jerzego Raszkowskiego
15 lutego 2013 -
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
14 581teatr
Lubiewo
15 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 930teatr
Walentynki w Teatrze Kamienica
14 lutego 2013 - 19:00 - 22
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
15 223teatr
Rymem go! - romantycznie Walentynkowe rymowanie Afrontowe
14 lutego 2013 -
Klub Resort
Bielańska 1, Warszawa
15 276teatr
WALENTYNKOWY WIECZÓR W TEATRZE DRUGA STREFA
14 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 736teatr
Lubiewo
14 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 993teatr
Wieczór baletowy
11 lutego 2013 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1, Sala Kameralna Warszawa
27 348teatr
IMPRO COMBAT - czyli Afront vs. Afront
10 lutego 2013 -
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
15 113teatr
Spektakl „NIŻYŃSKI” w Pałacu Zamoyskich - wydarzenie charytatywne
10 lutego 2013 - 19:00jest więcej terminów
TEATR ME/ST
Pałac Zamoyskich (Pawilon SARP) ul. Foksal 2 00-366 Warszawa Warszawa
15 679teatr
Historia świata w skróconej wersji
10 lutego 2013 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
15 198teatr
Artystyczna Niedziela z Mamą i Tatą
10 lutego 2013 -
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
15 092teatr
Przetańczyć całą noc
10 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
15 015teatr
Bagaże Kultury
10 lutego 2013 - 15:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
14 793teatr
Spektakl ONANIZM
9 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 930teatr
"Salka myśliwska" Teatr AKT-em reż. Żanna Gierasimowa
9 lutego 2013 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 631teatr
Na Granicy - spektakli improwizowany Grupy Improwizacyjnej AFRONT z krótkich form złożony
9 lutego 2013 -
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
14 830teatr