"DON GIOVANNI" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 31 maja 2021, poniedziałek» 19:00
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio Kostiumy: Michał Znaniecki Choreografia – Inga Pilchowska Reżyseria światła – Dawid Karolak Asystent reżysera: Jola Denejko
występują: Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
- Festiwal Mozartowski Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Tadeusz Kozłowski
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
KONCERT GALOWY LAUREATÓW 58. OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU RECYTATORSKIEGO
6 października 2013 -
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
18 232teatr
CZARNA OFFCA 2013
od: 29 września 2013 do: 6 października 2013
Teatr Akt
ul. Łaziebna 9 Warszawa
20 328teatr
"ARTYSTA. Mechanika ucieczki" - pokaz PODAJ DALEJ
5 października 2013 - 19:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
18 182teatr
Mam na imię Psyche spektakl dla widzów o mocnych nerwach
4 października 2013 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
41 392teatr
SZEKSPIR FOREVER! po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
od: 2 października 2013 do: 3 października 2013
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
18 114teatr
„Fredro dla Dorosłych – Mężów i Żon” po raz 300!
3 października 2013 - 19:30
Teatr 6. Piętro
Pl.Defilad 1 Warszawa
18 401teatr
Warsztaty teatralne dla dorosłych
3 października 2013 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
19 360teatr
Czechow na scenie w Domu Kultury Rakowiec
2 października 2013 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
18 494teatr
Grupa teatralna dla osób dorosłych
1 października 2013 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 831teatr
INAUGURACJA SEZONU 2013/2014 W TEATRZE POLSKIM
30 września 2013 - jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
20 052teatr
PARADY po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
29 września 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
19 486teatr
Wielkie dramaty. Wielkie plakaty.
od: 3 września 2013 do: 29 września 2013
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
43 590teatr
Wrześniowe spotkania z Woody Allenem w Teatrze 6.piętro!
29 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Teatr 6.piętro
Pl. Defilad 1 Warszawa
20 969teatr
Wrześniowe spotkania z Woodym Allenem w Teatrze 6.piętro!
29 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
22 093teatr
Balet Jezioro Łabędzie
29 września 2013 - 11:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
35 175muzyka
Teatr Improwizacji AFRONT przedstawia: "Rymem go! Jak zatrzymać wakacje??"
28 września 2013 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
35 205teatr
Legendy Olszynki Teatru Akt
28 września 2013 - 17:00
plener
skrzyżowanie ulic Chłopickiego i Makowskiej Warszawa
18 132teatr