koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

KANTATY / Johann Sebastian Bach

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 902 wyświetleń od 10 czerwca 2021

Johann Sebastian Bach, piastując stanowisko kantora, zobowiązany był do przygotowania na każdą niedzielę i święto nowej kompozycji. Nie znaczy to jednak, że nie wracał do dzieł raz już wykonanych. Świadczą o tym chociażby kantaty Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 oraz Ich habe genug, BWV 82 zachowane do dziś w kilku wersjach. Obydwa dzieła zabrzmią podczas dzisiejszego koncertu w interpretacji wybitnej sopranistki – Olgi Pasiecznik i znakomitych muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Między kantatami wykonana zostanie słynna Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się w niej polski akcent – piątą część cyklu stanowi wszak polonez.
Koncert otworzy kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 przeznaczona na sopran, obój, smyczki i continuo. Utwór powstał w 1714 roku, gdy Bach pełnił funkcję nadwornego organisty w Weimerze. Nie ulega wątpliwości, że kompozytor miał tam do dyspozycji profesjonalny zespół muzyków – kantata jest bowiem technicznie bardzo wymagająca. W następujących po sobie recytatywach i ariach ukazany jest cały przekrój możliwych do zastosowania akompaniamentów. Zawarta w tekście modlitwa skruszonego grzesznika znajduje odzwierciedlenie w pełnej dramatyzmu partii instrumentalnej. Całość wieńczy radosna aria utrzymana w tanecznym charakterze, stanowiąca pełną wdzięczności afirmację wybaczającego Boga.
Nie mniej przejmująca jest kantata, którą Bach napisał już podczas pobytu w Lipsku – przeznaczona na święto Oczyszczenia Marii Panny, 2 lutego 1727 roku. Pierwotna wersja Ich habe genug, BWV 82 napisana została na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Fragmenty tej kompozycji znaleźć można w Klavierbüchlein Anny Magdaleny, żony kompozytora. Wykonywała je więc najpewniej podczas prywatnych bądź publicznych występów swym czystym sopranem. Tym razem bogactwo inwencji melodycznej i głębia wyrazu służą ukazaniu tęsknoty za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.

Wydarzenie pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS

✅ PROGRAM
Johann Sebastian Bach
• Kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 •
recytatyw | Mein Herze schwimmt im Blut
aria | Stumme Seufzer, stille Klagen
recytatyw | Doch Gott muß mir genädig sein
aria | Tief gebückt und voller Reue
recytatyw | Auf diese Schmerzensreu
chorał | Ich, dein betrübtes Kind
aria | Wie freudig ist mein Herz
• Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067 •
Ouverture – Rondeau – Sarabande – Bourreé I alternativement,
Bourreé II – Polonaise – Menuet – Badinerie
• Kantata Ich habe genug, BWV 82 •
aria | Ich habe genug
recytatyw | Ich habe genug! Mein Trost ist nur allein
aria | Schlummert ein, ihr matten Augen
recytatyw | Mein Gott, wenn kömmt das Schöne: Nun!
aria | Ich freue mich an meinen Tod

✅ WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK – sopran
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA – pozytyw, dyrygent

bilety 👉 https://bit.ly/3vpXTcg

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ulicy Agrykola.
Miejsca na widowni są nienumerowane.

🔴 Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów 🔴
• Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
• Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
• Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
• Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
• Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
• Widownia będzie zapełniona w max 50%.
• Zachowujemy bezpieczną odległość.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie: +48 500 309 424.

👉 Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską → https://bit.ly/3cLEGew
👉 Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie → https://bit.ly/2MGfjQT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ