koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

FESTIWAL MOZART 2021. DON GIOVANNI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 195 wyświetleń od 14 czerwca 2021

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał „Don Giovanniego” w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego „Wesele Figara”. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu „Burlador de Sevilla” („Zwodziciel z Sewilli”) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą >opera buffa<, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – >dramma giocoso< („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
„Don Giovanni” zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

Festiwal Mozart 2021 organizowany jest pod Mecenatem Grupy PZU oraz Grupy LOTOS.

RYSZARD PERYT | inscenizacja, scenografia, reżyseria
MARLENA SKONECZKO | kostiumy
PIOTR RUDZKI | światło
MAREK ZAMOJSKI | projekcje
LILIANNA KRYCH | przygotowanie zespołu wokalnego

▪ OBSADA 22.07.2021
WOJCIECH GIERLACH | Komandor
ROBERT GIERLACH | Don Giovanni
ANDRZEJ KLIMCZAK | Leporello
EWA TRACZ | Donna Anna
TATIANA HEMPEL-GIERLACH | Donna Elvira
SYLWESTER SMULCZYŃSKI | Don Ottavio
MARTA BOBERSKA | Zerlina
KRZYSZTOF ŁAZICKI | Masetto
DAGMARA DUDZIŃSKA | klawesyn
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZBIGNIEW GRACA | dyrygent
Bilety 👉 https://bit.ly/3fKnBmA

▪ OBSADA 23.07.2021
TOMASZ RAFF | Komandor
MICHAŁ JANICKI | Don Giovanni
PAWEŁ MICHALCZUK | Leporello
GABRIELA KAMIŃSKA | Donna Anna
ANNA WIERZBICKA | Donna Elvira
JACEK SZPONARSKI | Don Ottavio
AGNIESZKA KOZŁOWSKA | Zerlina
KRZYSZTOF ŁAZICKI | Masetto
KRZYSZTOF TRZASKOWSKI | klawesyn
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZBIGNIEW GRACA | dyrygent
Bilety 👉 https://bit.ly/2SMC5t0

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ