Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Na granicy – spektakl improwizowany na żywo
28 kwietnia 2012 - 19:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
15 416teatr
Kabaret Skeczów Męczących
28 kwietnia 2012 - 20:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
16 262teatr
Na granicy - kabaret improwizowany na żywo
28 kwietnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
15 157teatr
„Przez różową szybkę”
28 kwietnia 2012 - 12:00, 14:30
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
15 857teatr
TEATR W LOKALU
27 kwietnia 2012 - 20:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
15 238teatr
Piękna Lucynda
27 kwietnia 2012 - 20:45
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 048teatr
Kobieta pióra Teresa Gałczyńska
26 kwietnia 2012 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
15 563teatr
Król kier znów na wylocie
26 kwietnia 2012 - 18:00
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
15 453teatr
„Scenariusz na zamówienie - grupa AFRONT”
26 kwietnia 2012 - 20:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
15 958teatr
Scena 55: Teatr - Sławomir Mrożek „Kynolog w rozterce”
24 kwietnia 2012 - 20:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
16 010teatr
TEATRALNY PONIEDZIAŁEK Z POTOMKIEM
23 kwietnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
15 655teatr
„Każdemu, co mu się należy!”
23 kwietnia 2012 - 19:00
Klub Mamele,
pl. Grzybowski 12/15 Warszawa
16 019teatr
Spotkanie z bajką filozoficzną pt. „Dwaj Bracia”
22 kwietnia 2012 -
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
Rynek Starego Miasta 20 Warszawa
27 817teatr
Opis Obyczajów
22 kwietnia 2012 - 17:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 713teatr
Żabi król
22 kwietnia 2012 - 11:30
gugucafe
Wańkowicza 6 Warszawa
16 028teatr
Kompleks Portnoya
22 kwietnia 2012 - 19:00
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
16 650teatr
Dwie Godziny dla Rodziny
22 kwietnia 2012 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 646teatr