Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
TEATRANKI
4 grudnia 2011 - 10:00, 12:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
13 940teatr
Weekend Sztuk Opty mistycznych
2 grudnia 2011 - 17:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
13 736teatr
Kabaret pod Bańką
2 grudnia 2011 - 11:27
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
14 495teatr
Praskie animacje
1 grudnia 2011 - 13:00
Targowa
Targowa róg Aleji Solidarności Warszawa
14 052teatr
Żeglarz reż. Jerzy Klesyk
30 listopada 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
14 488teatr
Pocałunki Europy - spektakl muzyczno-baletowy
30 listopada 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
14 937teatr
Waldemar Malicki i Filharmonia Dowcipu w Teatrze 6. piętro
30 listopada 2011 - 13:22jest więcej terminów
Teatr 6. Piętro
Pl.Defilad 1 Warszawa
14 979teatr
Żeglarz
30 listopada 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
14 215teatr
Cuda w budzie czyli Demo Teatru Lalka
30 listopada 2011 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
13 892teatr
Tuwim dla dorosłych
30 listopada 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
14 687teatr
Love Boutique
30 listopada 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
14 449teatr
Pajęcza sieć
30 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
14 694teatr
Tygrys Pietrek, czyli afrykańska opowieść
30 listopada 2011 - 10:00, 12:30jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
14 193teatr
Wydmuszka
30 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
15 184teatr
Dr. Dolittle i jego zwierzęta
29 listopada 2011 - 10:00, 12:15jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
13 901teatr
Facet mojej żony
28 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
13 782teatr
Głuchoniemoc
28 listopada 2011 - 18:30jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
13 792teatr