Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Piękny Piątek z Buntownikami
23 listopada 2012 - 17:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
15 565teatr
Oświadczyny Czechowa plus Kabaret Modigliani
23 listopada 2012 - 20:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
28 950teatr
Teatr La M.ort NASTĘPNI
23 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 667teatr
Następni Teatr la M.ort
23 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 296teatr
Rewia Forever - spektakl rewiowy
23 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
17 557teatr
Filip z Konopi
22 listopada 2012 - 19:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
16 575teatr
Królowa Śniegu w Teatrze Syrena
22 listopada 2012 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 654teatr
Spektakl USTA/LENIA
21 listopada 2012 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
15 498teatr
Zamach na MoCarta w Teatrze Syrena
21 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 081teatr
Mistrzowie miecza z Kill Bill a w Polsce!
21 listopada 2012 - 15:00jest więcej terminów
SOTO - Dalekowschodnie Centrum Kulturalno-Sportowe
ul. Karolkowa 28 Warszawa
15 972teatr
WARSZAWSKA NOC TAŃCA 2012
20 listopada 2012 - 18:00
Teatr Studio
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
15 993teatr
Dieta Cud
19 listopada 2012 - 19:30
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
15 763teatr
Teatrzyk kukiełkowy w t-Barze W-wa ul. Szpitalna 5
18 listopada 2012 - 11:30
t-Bar Dilmah
ul. Szpitalna 5 Warszawa
16 277teatr
Zaliczenie. Lekcja
18 listopada 2012 - 19:00
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
16 368teatr
SOTO - KAMUI Poland Tour 2012
18 listopada 2012 - 17:30jest więcej terminów
Kino Wisła
Plac Wilsona 2 Warszawa
96 269teatr
Koniec świata pod drzewem Mango - Grupa Studnia O.”
18 listopada 2012 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 791teatr
Plotka w Teatrze Syrena
18 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 665teatr