koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu

SONATY SKRZYPCOWE. FESTIWAL MOZART 2021.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 819 wyświetleń od 23 czerwca 2021

występują: TOMASZ KULISIEWICZ - SKRZYPCE

ALEKSANDRA BOBROWSKA - FORTEPIAN

Wolfgang Amadeusz Mozart pisał sonaty skrzypcowe przez całe życie. Pierwsze utwory z tego gatunku pochodzą z roku 1762. We wczesnych kompozycjach to fortepian pełni rolę wiodącą, skrzypce natomiast stanowią przyjemny dla ucha, lecz niekonieczny dla treści utworu kolorystyczny dodatek. Bogate możliwości, jakie daje dialogowanie dwóch instrumentów, Mozart zdaje się dostrzegać dopiero w tzw. Sonatach mannheimskich, nazywanych tak od miejsca ich powstania. Wśród utworów wydanych w 1781 roku jako Opus 1 znalazła się utrzymana w radosnym nastroju Sonata B-dur KV 378. W recenzji napisanej przez J.B. Cramera, zamieszczonej w wydaniu Magazin der Musik z marca 1783, określona została jako jedna z tych sonat, w których „akompaniament skrzypiec łączy się […] kunsztownie z partią fortepianową, iż oba instrumenty utrzymywane są w stałym napięciu uwagi […]”.

Natomiast do najdoskonalszych utworów Mozarta z tego gatunku należy niewątpliwie Sonata A-dur KV 526 z 1787 roku. Kompozytor osiąga w niej zachwycającą równowagę miedzy pierwiastkiem formalnym i ekspresyjnym. Utrzymana w stylu galant jest też przykładem znakomicie prowadzonego kontrapunktu. Warto zwrócić uwagę na finał, który poprzez kreatywną parafrazę ostatniej części Sonaty skrzypcowej A-dur op. 5 nr 5 Friedricha Abla, oddaje hołd twórcy zmarłemu zaledwie kilka tygodni przed ukończeniem tej znakomitej kompozycji

Marta Dziewanowska-Pachowska

PROGRAM Wolfgang Amadeus Mozart

Sonata na skrzypce i fortepian B-dur nr 26 KV 378 Allegro moderato – Andantino sostenuto e cantabile – Rondo. Allegro

Sonata na skrzypce i fortepian A dur nr 35 KV 526 Allegro molto – Andante – Presto

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu. Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos. Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury. Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie. Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je po przybyciu, w miejscu wskazanym przez obsługę. Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię. Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk. Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury. Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana. Widownia będzie zapełniona w max 50%. Zachowujemy bezpieczną odległość. W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ