koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

FESTIWAL BAROKOWY – INAUGURACJA. RINALDO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL. I PREMIERA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 276 wyświetleń od 21 lipca 2021

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.
Libretto do „Rinalda” – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Władysław Kłosiewicz
REŻYSERIA | Jarosław Kilian
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY | Dorota Kołodyńska

🔸 OBSADA 🔸
GOFFREDO | Jan Jakub Monowid
ALMIRENA | Olga Pasiecznik / Małgorzata Trojanowska
RINALDO | Anna Radziejewska
EUSTAZIO | Jakub Foltak
ARGANTE | Andrzej Klimczak / Paweł Michalczuk (cover)
ARMIDA | Marta Boberska
MAGO CHRISTIANE | Wojciech Gierlach
DONNA | Iwona Lubowicz
SYRENY | Julita Mirosławska, Justyna Reczeniedi
HERALD | Sławomir Jurczak
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT | Władysław Kłosiewicz

Czas trwania: ok. 2 h 40 min 
Miejsca na widowni są nienumerowane.

🎟 BILETY | https://bit.ly/3wTwKP1

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ